Tramstråden

@Reykjavik

Alltså nu har jag rekogniserat lite bilder på 'spöktåget' och de remsor den hade för att signalera nästa station är;

T-centralen (Alla)

Telefonplan (Röd)
Liljeholmen (Röd)
Fruängen (Röd)

Gullmarsplan (Grön)
Vällingby (Grön)

Men såklart är det blå linjen den ska spöka på?! Gjorde det typ 'Fuck Telefonplan, det är såååå lame, jag ska bosätta mig vid den övergivna stationen and just . . '

tumblr_lhjuh7bWO21qew4c5.png
 
@Monimaker: Bilden! :rofl::rofl::rofl:

Men ja, det är ju ett spöktåg. Jag tror att det tröttnade och bah drog till blåa :angel::D

Bilden borde sitta i fronten på spöktåget :D

1024px-C5-Silverpilen.jpg


Telefonplan är läskigt, vi såg den dokumentär om LM Ericsson-byggnaden och etablerandet i Stockholm och hur en modern tunnelbanestation krävdes för att forsla arbetare på 60-talet. :D

Vore jag spöktåg skulle jag fan spöka på blå. Den känns mest trafikerad?
 
Ahme, jag dör ett litet tag och så dör tråden med mig? :confused::p

Det där spöktåget ... e det på riktigt eller va? Fattar inte riktigt :o

För övrigt så retar jag mig på att jag ibland fastnar på vanliga svenska ord och undrar om de verkligen stavas så då de plötsligt låter så konstiga i mina öron :meh: senast ordet imponerad :cautious:
 
Det där spöktåget ... e det på riktigt eller va? Fattar inte riktigt :o

'Spöktåget' kommer från ett prototyptåg som köptes in av Stockholms tunnelbana på 1960-talet, nämligen C5-vagnarna tillverkade av Hägglunds istället för vanliga ASEA. Eftersom de bara var prototyper brydde man sig inte om att måla dem utan lät dem behålla sin aliminiumfärg, och kopplingen/bromsarna gjorde att tågmodellen gav ifrån sig ett skrikande ljud vid inbromsning och körning i tunnlar. Det köptes in 8 vagnar, men det blev besvär eftersom att det inte fanns reservdelar om de gick sönder och de gick bara korta turer på röda linjen. De gick en kort morgonrutt varpå de släppte av passagerarna på en station och sedan körde rutten mot depån utan att plocka upp någon. Så vitt jag vet började tåget spela hos fantasin hos en skribent på någon av Sveriges dagstidningar som såg tåget påväg mot depån och skrev om det skrikande, stålfärgade tåget som dök upp från tunneln i berget och aldrig verkade stanna för att ta upp någon levande människa. C5-vagnarna togs ur bruk på 90-talet.

sl_c5_2901.jpg

C5 2901 som stått som museiföremål uppe i Mannaminne efter att den gick ur trafik.

Det har blivit en historia om ett silverfärgat tåg ('Silverpilen') som åker runt, runt, runt och ibland plockar upp människor som aldrig syns till igen - vagnarna är tomma eller befolkade av de döda - och det går inte att komma av. Trots att C5 inte trafikerade blå linjen har det kopplats ihop med Kymlinge tunnelbanestation, en station mellan hallonbergen och kista som påbörjades eftersom det fanns en tanke på att flytta myndigheter och adriminstration till ett nytt komplex på järvafältet. Det blev inte av - på grund av bristande behov och en utrotningshotad (tror jag!) fiskart i närheten och Kymlinge lämnades övergiven och ofullständig. Ryktet säger att Kymlinge är hemsökt och är 'slutstation' för de döda som kliver av där. Det är 'livets slutstation'.

Kymlinge.jpg

Kymlinge Station.

Så jo, C5-vagnarna ('Silverpilen') som inspirerat till historien har funnits. :D
 
Senast ändrad:
'Spöktåget' kommer från ett prototyptåg som köptes in av Stockholms tunnelbana på 1960-talet, nämligen C5-vagnarna tillverkade av Hägglunds istället för vanliga ASEA. Eftersom de bara var prototyper brydde man sig inte om att måla dem utan lät dem behålla sin aliminiumfärg, och kopplingen/bromsarna gjorde att tågmodellen gav ifrån sig ett skrikande ljud vid inbromsning och körning i tunnlar. Det köptes in 8 vagnar, men det blev besvär eftersom att det inte fanns reservdelar om de gick sönder och de gick bara korta turer på röda linjen. De gick en kort morgonrutt varpå de släppte av passagerarna på en station och sedan körde rutten mot depån utan att plocka upp någon. Så vitt jag vet började tåget spela hos fantasin hos en skribent på någon av Sveriges dagstidningar som såg tåget påväg mot depån och skrev om det skrikande, stålfärgade tåget som dök upp från tunneln i berget och aldrig verkade stanna för att ta upp någon levande människa. C5-vagnarna togs ur bruk på 90-talet.

sl_c5_2901.jpg

C5 2901 som stått som museiföremål uppe i Mannaminne efter att den gick ur trafik.

Det har blivit en historia om ett silverfärgat tåg ('Silverpilen') som åker runt, runt, runt och ibland plockar upp människor som aldrig syns till igen - vagnarna är tomma eller befolkade av de döda - och det går inte att komma av. Trots att C5 inte trafikerade blå linjen har det kopplats ihop med Kymlinge tunnelbanestation, en station mellan hallonbergen och kista som påbörjades eftersom det fanns en tanke på att flytta myndigheter och adriminstration till ett nytt komplex på järvafältet. Det blev inte av - på grund av bristande behov och en utrotningshotad (tror jag!) fiskart i närheten och Kymlinge lämnades övergiven och ofullständig. Ryktet säger att Kymlinge är hemsökt och är 'slutstation' för de döda som kliver av där. Det är 'livets slutstation'.

Kymlinge.jpg

Kymlinge Station.

Så jo, C5-vagnarna ('Silverpilen') som inspirerat till historien har funnits. :D
Tack för intressant historielektion! :up: Påminner lite om tunnelbanan i new york (tror jag?) med ingen färg. Men såna här fakta som man egentligen inte behöver veta är de roligaste :angel::D

Ps. Jag visste inte ens att det fanns något rykte/historia om ett spöktåg :o
 
:rofl:
Tack för intressant historielektion! :up: Påminner lite om tunnelbanan i new york (tror jag?) med ingen färg. Men såna här fakta som man egentligen inte behöver veta är de roligaste :angel::D

Ps. Jag visste inte ens att det fanns något rykte/historia om ett spöktåg :o

Varsågod! :D Jag är superintresserad av C5/Silverpilen, så det var bara att plocka information från minnet.

Jag har hört några historier av människor som tycker sig ha sett Silverpilen, men det är ju lätt att ifrågasätta. Däremot var det en tågförare - vilken på sina inlägg verkar otroligt seriös - som skrev och berättade hur han skulle köra tåget till depån och äntligen gå av sitt pass, när han blir anropad av centralen och ombedd att stanna vid Kymlinge och assistera ett tåg där som havererat och skickade ut felkoder. Visst, han kom till platsen och inte stod där något tåg. Förbannad kontaktade han centralen och frågade om de inte hade något bättre för sig än att driva med honom.

Förvirrade svarade de att 'Men, det står ju precis bredvid dig! Vi får ju in felkoderna och ni står ju jämsides, sluta driva med oss!' :nailbiting:

Till slut fick han åka vidare, men tåget vid Kymlinge var det ingen som såg.
 

Liknande trådar

Tjatter Om man ska ha en släktträff där ca 40 personer är inbjudna, hur gör man då med kostnaderna? En person kan ju omöjligt betala allt...
Svar
13
· Visningar
736
Senast: Svartkatt
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
88 813
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 245
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 133
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp