Har min häst painface-ögon?

Deck-deck-tiv

Trådstartare
Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär.

Det enda jag tycker är ”enkelt” att se av ett painface är just ögonen. Och jag tycker att min häst har såna ledsna ögon heeeela tiden.

Vad jag vet är hon helt frisk och visar inga konfliktbeteenden eller liknande. Här är ett kollage där jag bara har klippt ihop en massa slumpmässiga bilder på henne. Tycker att hon konstant går med de ledsna ögonen som painface har.

Ska jag tolka det som att min häst har konstant ont? Hon ser alltid ut så här, i alla vinklar, i vila och rörelse. Är vetcheckad u.a. och sadeln kollas regelbundet. Och som sagt inga konfliktbeteenden vid ridning eller hantering (vad jag har märkt).

När jag kollar på gamla bilder från förra ägaren när hon var typ två år gammal såg hennes ögon precis lika ledsna ut då med.

Nojar jag i onödan (som vanligt 😂) eller?
 

Bifogade filer

  • IMG_6343.webp
    IMG_6343.webp
    144,8 KB · Visningar: 267
Åh, jag tycker sådant här är superintressant 😁 Jag tolkar i alla fall in ett visst mått av spänning/osäkerhet i helhetsintrycket kollaget ger mig.
 
På den översta av dessa tre har jag precis suttit upp vilket hon inte alltid är helt lugn med, går gärna iväg så fort jag stampar ifrån osv. Som sagt sadeln kollas regelbundet men jag vet att hon också fram tills jag köpte henne i somras gick med en sadel som inte var utprovad till henne, vet inte om hon förväntar sig smärta för att det har funnits smärta tidigare?

Eller är det kanske oro för att vi precis ska lämna hennes kära flock och rida ut? Hon är snäll att rida ut själv på men ändå väldigt flockbunden
 
På den översta av dessa tre har jag precis suttit upp vilket hon inte alltid är helt lugn med, går gärna iväg så fort jag stampar ifrån osv. Som sagt sadeln kollas regelbundet men jag vet att hon också fram tills jag köpte henne i somras gick med en sadel som inte var utprovad till henne, vet inte om hon förväntar sig smärta för att det har funnits smärta tidigare?

Eller är det kanske oro för att vi precis ska lämna hennes kära flock och rida ut? Hon är snäll att rida ut själv på men ändå väldigt flockbunden

Jag tänker att det är en jättebra start att du reflekterar över din känsla, du skriver ju att du tycker hon har ledsna ögon hela tiden. Gör ni något ihop där fokuset ligger på vad hon försöker förmedla för känsla hon får av ert umgänge? Och hur mår du i förhållande till din oro att hon kanske har ont/annat som stör?
 
Utveckla gärna! :)

Samma som för människa, det är svårt att tolka ansiktsuttryck på bara ögon.

När man tolkar painface på häst så väger man även in näsborrar, läppar, och öron.

Det är rätt svårt att se skillnad på oro och lätt smärta på bara ögon - det kan ju till och med vara svårt som människa att känna skillnad på. Och ibland är det båda.
 
Samma som för människa, det är svårt att tolka ansiktsuttryck på bara ögon.

När man tolkar painface på häst så väger man även in näsborrar, läppar, och öron.

Det är rätt svårt att se skillnad på oro och lätt smärta på bara ögon - det kan ju till och med vara svårt som människa att känna skillnad på. Och ibland är det båda.

Jamen hur! Jag började fundera nu på om jag kan skilja på smärta och oro på min egen men blev inte klok på mina tankar 🤔
 
Jag tänker att det är en jättebra start att du reflekterar över din känsla, du skriver ju att du tycker hon har ledsna ögon hela tiden. Gör ni något ihop där fokuset ligger på vad hon försöker förmedla för känsla hon får av ert umgänge? Och hur mår du i förhållande till din oro att hon kanske har ont/annat som stör?
Tack för svar, men jag förstår inte riktigt dina frågor? 😬😄
 
Bra att du reflekterar över din hästs uttryck! Jag håller med andra om att "painface" är mer komplext än bara ögon, och det går inte att plocka ut ögonblicksbilder på bara ögon och avgöra om hästen har ont.
Jag tycker din häst har lite varierande uttryck, mest neutrala och avslappnade, ingenting som jag skulle kalla särskilt ledsna ögon alls. På den näst nedersta till vänster, den nederst till vänster och nederst till höger har din häst glada, vakna ögon tycker jag.
 
Tack för svar, men jag förstår inte riktigt dina frågor? 😬😄

Det kräver ett långt svar och klockan är lite för mycket för mig 😅 Men med andra frågan så tänker jag att hästar kan ju vara väldigt känsliga för vår oro att något kanske är fel, det kan räcka för att ge ett bekymrat uttryck. Med första så någon typ av träning (tex mha positiv förstärkning, typ sjukgymnastik/proprioceptionsövningar, akademisk ridkonst) eller någon typ av "behandling" (tex lättare massage min häst gillar lymfmassage, Masterson, Equine Hanna Somatics) där fokuset ligger på att verkligen lyssna in vad hästen vill förmedla till oss och vad hästen vill ha hjälp med.

Istället för att hamna i nästa läge som du tex beskriver att hon inte verkar helt nöjd med uppsittningen (jättebra att reflektera över såklart!) försöka hitta steget innan.

Åh det blev jätteflummigt, förlåt! Men det har varit så intressant för mig och min häst de senast åren där han blivit så otroligt annorlunda och mer harmonisk än någonsin. Han hade också ett uttryck som skavde hos mig länge och det tog så många år innan jag hittade en väg som gav ett mjukare ansiktsuttryck och mer egen vilja och självsäkerhet hos honom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 054
Senast: Karminnie
·
J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 305
Senast: juliag
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 490
Senast: TantEster
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp