Tramadol till häst?

Centaur

Trådstartare
Nej jag tänkte inte ge min häst tramadol.... :p

Men har funderat lite - alla smärtställande medel som man får till hästar (dom jag känner till då vill säga) är ju i NSAID-gruppen. Och har oftast en hel del biverkningar, främst på magen. Ett stort problem för hästar eftersom dom redan har så känsliga magar och ffa ett dilemma för fånghästar.

Jag tar själv tramadol för svåra ledsmärtor, utan större biverkningar. NSAID'er tål jag inte öht så det verkar ju vara lite snällare.
Borde det inte vara bättre för hästar att äta den sortens smärtställande istället för butta etc? Finns det öht?:confused:

Sv: Tramadol till häst?

Tramadol är bara snällare mot magslemhinnan, det är definitivt inte svagare eller har färre biverkningar.

Djurläkemedel skiljer sig ofta från humanläkemedel, eftersom olika djurslag reagerar olika på olika läkemedel.

Ges hästar verkligen bara NSAID???????

Jo det är klart, jag menade om det fanns en motsvarighet för hästar?

Tja, det ges väl annat vid operationer o.d. men som medicinering hemma vet jag inget som fått något annat än NSAID??
Jag vet inte om det är för att det inte finns annat eller om det är andra orsaker, är därför jag frågar. ;)

Opioder har ju en viss påverkan på tarmmotiliteten (tarmens rörlighet) något som är av väldigt mycket större betydelse för hästar än för de flesta andra djur och människor samtidigt då som de dessutom är känsligare för opioider i sig. Därför undviker man gärna opioidpreparat till häst i stor utsträckning med en självklar avvägning för mot nackdelar. Men är den troliga utgången att hästen åker på förstoppningskolik pga stillastående tarmar så är ju det en bra mycket "värre" biverkning än den de oftast får av NSAID.

Men vid tex fång som är otroligt smärtsamt kan hästar ges tex morfin på klinik, under NOGA övervakning. Engångsdoser i samband med operationer förekommer också.

Just smärtlindring till häst är svårt och är en anledning till att jag har svårt för långvarig fångbehandling tex då de helt enkelt inte går att ha tillräckligt smärtfria för att vara ok.

Om någon har en annan erfarenhet gällande använding av opioidpreparat till häst så delge gärna men detta är min erfarenhet och lilla kunskap i ämnet. :)

Vidare sen så finns inte, vad jag känner till eller hittade iaf, något veterinärmedicinskt preparat som är opioidbaserat utan där är det NSAID som finns särskilt framtaget till djur. I övrigt används humanframtagna smärtlindrande mediciner när det kommer till opioider. Detta kan ju göra att de doser som behöver skrivas ut OM man nu mot all förmodan bedömmer att en häst behöver starkare preparat hemma, skulle bli tokhöga och troligtvis bli knepiga att få ut från apoteket pga missbruksrisken.

Morfinliknande (står under N02AX Övriga opioider i FASS). Finns ju olika nivåer på de kraftigare analgetikapreparaten som verkar via cns men kontentan av denna typen/gruppen (till skillnad mot NSAID-preparat då) av analgetika är just påverkan på tarmmotoriken hos häst (inte bara hos häst då men det är den biverkning man tar störst hänsyn till vid användning hos häst).

Vad är den då?

Vi brukar räkna den till "lätta opioider" eller "opiodanagletikum" och i FASS faller den ju under "NO2AX Övriga opioder".
Däremot är den ju inte morfin-lik...

Det är en egen grupp som sorteras under opiater, men den hör inte till gruppen där morfin, ketogan, oxykodon och kodein ingår.

Man kan t ex inte bryta Tramadol med Narcanti.

Senast ändrad:

Jag har varit med om en häst som har fått tramadol, pga ryggsmärtor om jag inte minns fel.

Anledningen till att man ger nsaid är ju just för den antiinflammatoriska effekten, vill man bara ha smärtstillandes så finns det ju en hel del preparat att ge, det mesta är dock narkotikaklassat och inget man kan ge hemma.
Vid stark smärta efter tex sårskador, ledinfektioner etc så händer det att man ger bla morfin, methadon, fentanyl.

Plegicil eller torbugesic (butorfanol) brukar också användas som smärtstillande. Buköppningar brukar få lidokain.

Inte för att det har med TS fråga att göra (men den frågan är väl redan besvarad av Krisse) men jag måste få fundera vidare.

Varför skulle inte Naloxon ha effekt mot Tramadol överdoser?

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en...
Svar
8
· Visningar
1 723
Senast: Heddiz
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 584
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 458
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 115
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka