Trailer med fronturlastning - På vilken sida kör ni hästen

lizzie

Trådstartare
På onsdag ska jag hämta min "nya" hästtrailer. Jag ska direkt åka iväg och hämta hem min unghäst från min beridare. Jag har tidigare inte haft en hästtrailer med fronturlastning och undrar på vilken sida ni kör häst vid fronturlastning. Gäller alltså tvåhästarsläp.

På min nya trailer sitter fronturlastningen på höger sida - ska jag då ha hästen på höger sida i trailern? Det är en Henra Cayenne och mellanväggen sitter fast, men tar bara loss framommen.

Eftersom jag förra veckan hade urlastningsproblem (gick inte att backa ut hästen) så är jag rejält nojjig över lastningen och urlastningen. Därav min fråga ifall någon tycker den är korkad... :o

/Lizzie

Jag kör på höger, tycker det är smidigast, man slipper att få en häst i huvudet när man går in och man slipper ha av båda frambomarna för att lasta ut framåt.

Jag kör på höger, tycker det är smidigast, man slipper att få en häst i huvudet när man går in och man slipper ha av båda frambomarna för att lasta ut framåt.

Tack för snabbt svar! Och varför det är smidigare att ha på höger sida.

/Lizzie

Alltid hästen på vänster sida om man kör bara en häst. Vill inte ha vikten på högersidan ifall släpet hamnar i vägrenen. En Cayenne har ju två stora framdörrar så vill du lasta ur fram är det ju bara att använda den dörren som hästen står vid.

Jag kör också alltid på höger, fast jag vet att många vill ha hästen på vänster sida. Jag vill ha hästen från trafiken och jag vill inte heller ha hästen i huvudet när jag går in via dörren. Min fronturlastning är på höger sida, det är tajt att få ut hästen där från vänster (det går) och går bättre från höger om det skulle behövas.

Min fronturlastning är på vänster sida och jag kör alltid på vänster sida oberoende på var urlastningen är. Tanken är väl att man ska kunna lasta ur båda hästarna i fronten om man har 2? Då spelar det nog ingen roll för det ska funka ändå att lasta ur :)

Min fronturlastning är på vänster sida och jag kör alltid på vänster sida oberoende på var urlastningen är. Tanken är väl att man ska kunna lasta ur båda hästarna i fronten om man har 2? Då spelar det nog ingen roll för det ska funka ändå att lasta ur :)
Ja men man måste ju ha av båda frambomarna då man lastar ut hästen som står längst bort ;).

Och i släp med skötardörr på höger sida så får hästen åka på vänster, oavsett frontutlastning eller ej så vill jag inte ha hästen rakt över mig när jag går in i släpet. Och kör jag 2 så öppnar jag oftast frontutlastningen helt och går in det hållet. Vill inte riskera att få en vevade hov på mig eller bli knockad av ett hästhuvud när jag går in.

Sen så har jag sadelskåpet stående i spiltan närmast skötardörren när jag kör en häst så man når allt utan att gå in :)

Alltid hästen på vänster sida om man kör bara en häst. Vill inte ha vikten på högersidan ifall släpet hamnar i vägrenen. En Cayenne har ju två stora framdörrar så vill du lasta ur fram är det ju bara att använda den dörren som hästen står vid.

Jo, skötardörren är lika stor som fronturlastningsrampen. Det är inte kombidörrar på denna Cayenne som jag shoppat.

/Lizzie

Jag har fronturlastning på höger sida men lastar hästen på vänster. Först släpper jag ned den högra bommen och sen den vänstra, viker undan och går ut. Jag har funderat på om man kan lasta ur utan att ta ned den högra först men det känns som om det skulle bli trångt. Men hur gör man om man har två hästar med sig och ska rida en i taget? Någon som vet? Det är en startrailer.

Ja men man måste ju ha av båda frambomarna då man lastar ut hästen som står längst bort ;).

Och i släp med skötardörr på höger sida så får hästen åka på vänster, oavsett frontutlastning eller ej så vill jag inte ha hästen rakt över mig när jag går in i släpet. Och kör jag 2 så öppnar jag oftast frontutlastningen helt och går in det hållet. Vill inte riskera att få en vevade hov på mig eller bli knockad av ett hästhuvud när jag går in.

Sen så har jag sadelskåpet stående i spiltan närmast skötardörren när jag kör en häst så man når allt utan att gå in :)

Jag har skåpet längst bak på höger sida.

Jag har fronturlastning på höger sida men lastar hästen på vänster. Först släpper jag ned den högra bommen och sen den vänstra, viker undan och går ut. Jag har funderat på om man kan lasta ur utan att ta ned den högra först men det känns som om det skulle bli trångt. Men hur gör man om man har två hästar med sig och ska rida en i taget? Någon som vet? Det är en startrailer.
Man lastar ut bakåt ;)

Jo, skötardörren är lika stor som fronturlastningsrampen. Det är inte kombidörrar på denna Cayenne som jag shoppat.

/Lizzie
Är urlastningen på vä. Sida?

Framurlastning är egentligen tänkt som en nödutgång om släpet välter, vilket det oftast gör åt höger. Har du den på höger sida är den obrukbar om det välter ut i diket. Har du lasten på hö. sida är risken större att det välter om du bara måste gira ut en dm vid incident. Skötardörren ska i högertrafikländer vara på höger sida så du inte står vif trafiken utifall nöden kräver att du stannar på dumt ställe. De flesta tillverkarna har rättat till detta.

Är urlastningen på vä. Sida?

Framurlastning är egentligen tänkt som en nödutgång om släpet välter, vilket det oftast gör åt höger. Har du den på höger sida är den obrukbar om det välter ut i diket. Har du lasten på hö. sida är risken större att det välter om du bara måste gira ut en dm vid incident. Skötardörren ska i högertrafikländer vara på höger sida så du inte står vif trafiken utifall nöden kräver att du stannar på dumt ställe. De flesta tillverkarna har rättat till detta.

Släpet är 10 år gammalt - om det har någon betydelse. Frontlämmen är på höger sida. Dock går det att ta ut hästen på vänster sida via skötardörren, då skötardörren är lika stor som frontlämmen. Det blir då step up-lösning.

/Lizzie

Släpet är 10 år gammalt - om det har någon betydelse. Frontlämmen är på höger sida. Dock går det att ta ut hästen på vänster sida via skötardörren, då skötardörren är lika stor som frontlämmen. Det blir då step up-lösning.

/Lizzie
Ja ha. Jo jag har sett den modellen.

Alltid vänster sida, OM man hamnar i vägrenen så minskar sannolikheten att man välter rejält om man har hästen ut mot vägen. Upplever mer plats att lasta ur för hästen också.

Jag vill dock ha frontutlastningen åt höger, måste man lasta av vid vägen så vill jag kunna gå rätt ut mot diket och inta lasta av bakåt ut i trafiken eller åt vänster så man går rätt ut i körbanan. Välter släpet så tror jag att det är ännu svårare att få ut hästen genom frontutlastningen än att ta ut den bakåt.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag äntligen köpt mig ett släp och det blev en Star Safir med fronturlastning. Min normalt sett lättlastade häst som är van att...
Svar
12
· Visningar
4 810
Senast: Rifer
·
Hästmänniskan Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 373
Senast: mollyphlox
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 575
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA