Trafikrädd häst!

B

Bellya

Hejsan!
Jag har en 6årig förvuxen connemara vallack som jag fick hem för ca 4 månader sedan. Han är hur snäll som helst, kan vara lite "tittig" och kastar sig ibland när han blir rädd. Är man berädd och alltid har lite koll så är det inga problem. Kan rida ut både själv och i grupp.
Nu till mitt problem. Han är rädd för bilar! Inte extremt rädd, verkligen inte. Står en parkerad bil är det inte ens en titt men när man rider och bilen kommer åkandes blir han rädd. Jag tror han känner sig trängd.
Det läskiga är bara att även fast jag rider ut med flera andra och de är hur lugna och snälla som helst så händer samma sak varje gång:
Bilen kommer, antingen framifrån eller bakifrån och han känner sig trängd och kastar sig ut FRAMFÖR bilen! Med rumpan mot bilen som om han försöker sparka bort det onda. Jag har enbart mött bil ca 6-7 gånger när jag ridit ut, varje gång med någon annan häst, och detta har hänt varje gång. Även fast jag försöker vara berädd, prata lugnande och även vara väldigt bestämd. det känns som jag redan prövat allt. Jag tycker dethär är jätte jobbigt och måste självklart träna bort det. Har ni några tips på hur? Jag tar ALLA tips jag kan få, är så rädd att han/jag ska göra sig illa!

MVH Bella och Beckham

Sv: Trafikrädd häst!

Jag tror att det där med att du är beredd, pratar lugnande, blir undermedvetet lite nervös och försöker vara bestämd bidrar till mycket..

Försök istället att vara som vanligt. Sitter du och är "beredd" så spänner du dig och det känner hästen, börjar du också prata med den, som du inte gör annars så "måste något vara fel/farligt". När det kommer något som du vet han är lite rädd för, så var precis som vanligt. Försök slappna av och fortsätt driv på framåt, lossas som om bilen inte ens är där! -det kommer göra din häst lugnare. Även om han fortfarande blir lite rädd så kommer det försvinna med tiden då han märker att ryttaren (och alla andra) inte bryr sig om bilar.

När jag har haft unghästar som inte varit trafiksäkra har jag övat på så sätt att jag tagit hästen i träns/grimma och promenerat, sedan har jag lejt någon händig person att köra bil fram och tillbaka, fram och tillbaka efter en vägsträcka där vi går. Har jag haft tillgång har jag haft med en äldre och erfarenen häst som unghästen känner.

Jag provred en häst för ett år sedan som var extremt rädd för bilar, jag uppfattade att den kände sig trängd. Det var inte bara med bilar den reagerade, den var också mycket svår att fånga i hagen/boxen och allmänt "skygg" trots att den var 10 år gammal.
Den hästen hade nog behövt mycket, mycket träning för att hitta sin trygghet och sitt självförtroende.

Det beror nog på vad som är probelmet.

Är det tex. en felinlärd "ovana" så kanske det behövs lite pedagogik.

Jag håller med ovanstående. Träna från början till hands, där du har större chans att kontrollera att hästen inte far ut framför bilen. Be någon köra lugnt och försökigt fram och tillbaka, tlls han inte reagerar alls längre. Då kan man gradvis öka farten lite, bromsa hastigt, "göra ljud" mm.

Det är jättebra att träna på( även med hästar som är trafiksäkra) För tyvärr finns det idioter till allt, framför allt i trafiken..

Ja så löste vi problemet med vår häst, han ville göra precis som din. Dock uppfattade jag inte att han var rädd snarare tvärtom. Jag gick bredvid vägen där bilarna åkte, enklast var att få honom att acceptera bilar som bakifrån medan det tog lite längre tid att få honom stabil på bil som kom framifrån och främst de som körde väldigt fort. Nu struntar han i vilket, man kan visserligen känna att han spänner sig ibland men han håller sig lugn. Spänner han sig så är det när det kommer fordon med mycket höga motorljud såsom te x en motorcykel.

Jag har gått vildmarksutbildning med turridningsinriktning och där fick vi lära oss att om man har en pålle med i gruppen som man vet kan reagera på trafik och man rider där det kan komma bilar. Så låt en helt trafiksäker häst gå bredvid på "insidan" om hästen.

Vi fick även praktisera detta när vi var ute på tur och hade en del svåra pållar med oss. Det fungerade. En häst som slängde sig ner i ett djupt dike vid första bilen blev bara vid andra bilen lite spänd när vi hade en häst bredvid som gick mellan häst och bil då.
Vid tredje bilen gjorde hästen ingenting mer än vred ett öra...

Detta kan du prova när ni är flera ute och rider.

Jag har själv en tittig connemara som har reagerat på olika fordon i alla år, rätt lik din (är din efter Spinway Corona? ;) ). Honom har jag gjort så att om jag ridit där bilar funnits så har jag sett till att man kan gå ner i diket.
Jag brukar dessutom stanna och vända hästen så han ser vad som kommer, det gäller allt från cyklar till lastbilar.
Vid lastbilar går jag av vägen. Jag har nog aldrig ridit på väg där det inte går att komma av på något sätt.
I så fall skulle jag visa stopptecken till chauffören och sedan sätta av i trav/galopp till närmsta avfart så chaffisen fattar att jag är på väg och vill av vägen.

Alternativ till dessa är att kliva av och leda hästen där det är trafik.

Sedan öva hemma på stallplanen. Någon kan köra en bil fram och tillbaka och du rider bredvid.
Ett tips är om du rider bredvid en bil att ni har rutan nedvevad och pratar med varandra. Många hästar fattar att människor = lugnt läge. Men dom vet inte att det är en människa dom möter förrän vi öppnar munnen. Därför hejar jag alltid på svampplockare, cyklister osv... Så fort min häst hör den personen säga hej så slappnar han av :)

Blev ett långt inlägg men jag är ju partisk som har en tittig, övervuxen connemaravalack själv ;)

Saraaandersson: jag tror inte problemet ligger i att jag spänner mig eller gör någoting som jag inte "brukar göra" så han blir berädd på något läskigt. för detta har jag endast gjort de senaste 2 gångerna för att prova om de går bättre. har självklart försökt "ignorera" dethela och det har verkligen inte fungerat :P Även prövat att fortsätta skitta på långa tyglar brevid en annan häst men de vill sig lixom inte.

Till er som tycker jag ska gå med honom på vägen och leda:
det är en väldigt bra idé, jag har funderat på att även låta min pojkvän köra med bil och träna hemma så det inte sker en olycka ute. Då behöver jag inte heller leta efter bilar ;) Som jag skre tidigare så är han lite tittig när jag är ute själv men det går bra så i så fall borde jag ta med en annan snäll och erfaren häst. Man tar sig ju lixom aldrig tiden :P Men ja ska skärpa mig! Tack för alla tips! Jag ska träna imorgon och skriva hur det gått! :D

SeaBaz: Nej han är efter Lofty Roderic faktiskt ock kommer från stuteri Elektor :) Någon du har koll på?

TACK!

Ah okej. Nej jag är inte insatt i Roderics avkommor men jag har hört att avkommor efter Corona kan vara lite spoky.
Även Corona var enligt de amerikanska köparna för spoky för tävling så han såldes vidare nästan direkt efter dom importerade honom till Florida...

Men gå in i Connemaratråden på gnägg och hör om någon vet men jag tror sånt där ändå beror mest på uppväxten än gener.. ;) :)

Intressant tråd, ursäkta att jag hoppar in här. Själv har min 18-åriga ponny problem med traktorer då han har blivit jagad 2 ggr med tidigare ägare. Vet ej riktigt hur länge sedan det hände men det sitter fast i honom. Där han bor, finns det traktor på gården, han har sett den hundratals ggr köra förbi, så han vet ju att inget farligt händer, men det hjälper ej. Vi var ute och gick häromkvällen, och då han för ett tag sedan dummade sig och slet sig, fick jag rådet att gå med honom med tränset istället. Gjorde det och hade grimskaftet med kedja under bettringarna (och massor av reflexer) Allt gick jättebra tills vi kom till en bro, jag var inte uppmärksam riktigt och märkte traktorn som kom bakom försent. Han vänder sig om och man ser rädslan i ögonen. Han kastade sig ner i diket och jag var tvungen att släppa, fanns inte en chans att hålla honom kvar. Han sprang iväg men stannade lite bortanför. Vi fortsatte sedan åt ett annat håll och då gick det bra. Det jag ville säga var att jag har svårt att kontrollera honom även från marken när det kommer en traktor, har jag ridit har han dansat runt på stället och kickat. :crazy: Tar också gärna emot tips, och ursäkta igen att jag hoppade in i tråden såhär

Nu tänker ju jag på människan i första hand och hästen i andra hand.
Det är mer skaderisk för människan att sitta på en rädd häst än att stå bredvid.

Det första jag tänkte på när jag läste ditt var att jag gissar att du blir lika rädd när det kommer en traktor?
Du talar antagligen om för hästen att den här traktorn är riktigt farlig! Men utan att du tänker på det.

Eftersom pållen inte reagerar i hagen så måste det vara så?

Jag skulle ge dig samma tips, rid ut med en eller flera som du vet har traktor-säkra hästar. Se till att dom ringar in dig, en framför, en vid sidan av (så den hamnar mellan dig och traktorn) och en bakom och så ber ni någon att köra traktorn fram och tillbaka förbi er. Gärna på en väg och inte bara på en stallplan.

När det går bra så är det bara plocka bort ett ekipage efter ett annant.

Jag har själv inte haft denna möjlighet att träna så när det kommit stora fordon så har jag gått av vägen och stannat hästen i riktning så den ser vad som kommer. Försök slappna av själv. Om hästen vill fly så gör ingen stor grej av det. Vänd tillbaka och gå ut på vägen efter att fordonet åkt och rid vidare som om inget hänt...

Oftast är det vi människor som är mest rädda för "tänk om" och då talar vi direkt om för hästen att det där ÄR ju farligt ;)
(Tex jag är skitskraj för mörker så jag rider aldrig ut i mörker för då blir min häst stressad. Men jag hade en medryttare förut som bara red ut på kvällarna med pannlampa och grejer och hästen knata på och tyckte allt var kul som vanligt och var lugn... :grin: ;) )

Tack för svaret! Jo det kan mycket väl vara så, eftersom jag vet att han blir rädd så spänner jag mig nog automatiskt och sänder ut en massa signaler. Som det här med traktorn sist då, då jag vände mig om och såg traktorn bakom oss så hann jag tänka "det här kommer gå rakt åt....." Och mycket riktigt slet han sig ju. Ska verkligen försöka träna på att låtsas som ingenting. Då han har tex stått uppbunden på gården och traktorn kommit förbi, så har han blivit orolig men det har gått bra när man pratat lugnande med honom. Han har reagerat i hagen med men inte lika mycket då han är med ledarhästen. Kanske skulle träna lite på ledarskap? Känns ju lite så att han inte litar på mig riktigt... :crazy:
(inte så konsigt kanske om jag sänder ut dubbla signaler...)
Vi ska testa nu i helgen igen, och följa med ledarhästen på promenad.

Om du har möjlighet så kan du ju även prova att ha en traktor igång på stallplanen och sedan gå med hästen omkring, stå och titta på den, borsta på hästen, longera lite, stå och snacka med en kompis som kanske klättrar omkring i/på traktorn osv...

Då kanske du sen kan känna dig lite lugnare när du upptäckt att det gick superbra att stå nära traktorn med hästen?

*bara en tanke*

Det tråkiga med sån här träning är ju att det kan ta tid. I alla fall om man har en häst som min häst som kan gå förbi en hink 100 gånger och den 101 gången har man flyttat hinken 10 meter och då är man på ruta 1 igen :grin: :D

Men det har jag lärt mig leva med, jag går som ingenting och har slutat med att tvinga hästen fram till saker för att titta på dom om han är rädd. Jag vill mest att han ska gå förbi bara. Vill han ta ut svängen runt hinken så får han det så länge han hela tiden går framåt :)

Tack för råden & tipset. Ska träna på att låtsas som ingenting då jag tror han kommer att reagera, och inte försöka göra något stort av det. Men det är nog en bra idé att hoppa av om vi möter en traktor och hoppa upp igen när den kört förbi. Så att man inte åker av om han kastar sig ner i dikerna eller att vi dansar ut på vägen.... :crazy:
Man är ju så rädd att man ska tappa kontrollen (att han tex sliter sig /dansar runt /sticker) och skada andra trafikanter, sig självt och mig.
Men vi får träna på, vanliga bilar går ju bra, men han kan reagera lite mot långradare och cross också. Antar att det kommer att ta sin tid, han är ju 18 år nu, och det att han blev jagad hände ju för många år sedan

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II