Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är ett bättre alternativ. Tycker det är konstigt att allting på just baksidan dör..
Kan det vara något nedgrävt i marken som bärbuskarna inte tål/mår bra av?

Vi hade en tujahäck runt huset där relativt stora partier var döda. Grävde för mur förra året och hittade en gammal telefonledning med kopparhölje. Den gick precis där tujorna dött.
 
Kan det vara något nedgrävt i marken som bärbuskarna inte tål/mår bra av?

Vi hade en tujahäck runt huset där relativt stora partier var döda. Grävde för mur förra året och hittade en gammal telefonledning med kopparhölje. Den gick precis där tujorna dött.
Min baksida är stor. Det får vara en rejäl förorening i så fall.. som en någon anledning inte påverkar skogspartiet längre ner. Eller slänten mot framsidan.
Några ledningar ska det inte finnas enligt Ledningskollen.
 
Idag är jag glad att jag kom ihåg att skotta av taket på växthuset och drivbänken igår. Det låg enorma mängder snö på och mec dagens regn hade vikten garanterat blivit för mycket för glaset. (Ett under att det inte redan knäckts faktiskt. 🙈)

Passade på att städa ur växthuset lite också och sådde spenat, rädisor och pak choi under snö därinne. :)
 
Jag upptäckte bladlöss på min smulbärsplanta som har fått bo inne i vinter. Klämde sönder alla, och har tittat på den och letat efter fler varje dag i en vecka nu. När kan jag vänta mig att fler dyker upp? Känns ju inte troligt att ingen av dem har hunnit lägga ägg när jag hittade dem i januari liksom.

SÅ sugen på att börja sätta lite tomater o grejer, men sambon uppskattar inte riktigt att han djungel i vår studentlägenhet lika mycket som jag gör.... Så jag kanske måste vänta liiiiite till. Och så måste jag köpa jord. Vart köper man jord så här års?
 
Jag upptäckte bladlöss på min smulbärsplanta som har fått bo inne i vinter. Klämde sönder alla, och har tittat på den och letat efter fler varje dag i en vecka nu. När kan jag vänta mig att fler dyker upp? Känns ju inte troligt att ingen av dem har hunnit lägga ägg när jag hittade dem i januari liksom.

SÅ sugen på att börja sätta lite tomater o grejer, men sambon uppskattar inte riktigt att han djungel i vår studentlägenhet lika mycket som jag gör.... Så jag kanske måste vänta liiiiite till. Och så måste jag köpa jord. Vart köper man jord så här års?
Köpte på granngården. :)
 
Jag la nästan en hel säck på senare busken, den dog ändå.. fårull vet jag inte var jag ska få tag i. Får väl lägga ut en blänkare på Facebook.
Vattnar gör jag, men allting dör ändå..
Nu kanske jag minns fel, men har inte du rätt många stora fina träd på baksidan? Tänk att deras rotsystem är minst lika stor som dess krona, och där kan sällan andra växter konkurrera om det inte är småttingar typ blommor.
Kanske det skulle hjälpa om du gör en upphöjd rabatt där du vill ha buskar 🤔

Edit: 2a på bollen :p
 
Nu kanske jag minns fel, men har inte du rätt många stora fina träd på baksidan? Tänk att deras rotsystem är minst lika stor som dess krona, och där kan sällan andra växter konkurrera om det inte är småttingar typ blommor.
Kanske det skulle hjälpa om du gör en upphöjd rabatt där du vill ha buskar 🤔

Edit: 2a på bollen :p
Jo jag har en halv skog på baksidan, men inte precis där jag vill ha buskarna.
Ska testa upphöjd rabatt och se om det hjälper.
 
Jag kikade precis in i mitt fröförråd och känner att herregud, möjligheterna är oändliga! De flesta fröna hade ett bäst-före-datum 2021. Palsternackan är ju bara att kasta, men resten kanske funkar. Hur ska jag kunna hejda mig? En del kan jag chansa på vintersådd, men sen är det annat som nog inte gillar det och vill bli sått inomhus. Alltså äsch, önskar mig oändligt med tid och ork att odla.
 
Nerpetade i jord för 10 dagar sedan och redan har 2 kikat upp, varav denna har vuxit sig störst :up:

1706018863929.jpg


Blir äppelträd 😁
 
Jag kikar ofta på regnvattentankar som grävs ner och går att koppla en slang till. Vill så gärna ha en! Men det kostar ju en slant.. Och jag funderar på hur det blir med husets dränering. Eller man kanske inte behöver ha tanken nära huset förstås.
Den dagen vi måste göra om dräneringen ska jag ha en tank!
 
Har ett egenodlat äppelträd redan, blir 5 eller 6 år nu. De växer asigt långsamt och vem vet vad för typ av äpple de ger i framtiden, om något alls 😅

Men småträd som om inget annat iaf lär blomma fint kan man ju alltid vänta på och plats har jag ju gott om :up:
Kan man få se en bild på det äldre trädet? 🤩 Är de odlade från ett vanligt äpple eller köpta frön?
 
Jag kikar ofta på regnvattentankar som grävs ner och går att koppla en slang till. Vill så gärna ha en! Men det kostar ju en slant.. Och jag funderar på hur det blir med husets dränering. Eller man kanske inte behöver ha tanken nära huset förstås.
Den dagen vi måste göra om dräneringen ska jag ha en tank!
Kan man inte bara ta en IBC tank och modda lite? De är ju utrustade med kran och allt som standard. Brukar inte kosta så mycket beg. Tror jag har betalat 500 kr när jag har köpt.

Jag brukar använda dem till att ha foder i. Ta plastbyttan, skära upp taket på den, ta loss den ut metallställningen, några stenar i så att den inte flyger iväg vid minsta vindpust... Funkar hur bra som helst. Glider lätt över både lera, gräs och snö. Hehe, lite OT.
 
Kan man inte bara ta en IBC tank och modda lite? De är ju utrustade med kran och allt som standard. Brukar inte kosta så mycket beg. Tror jag har betalat 500 kr när jag har köpt.

Jag brukar använda dem till att ha foder i. Ta plastbyttan, skära upp taket på den, ta loss den ut metallställningen, några stenar i så att den inte flyger iväg vid minsta vindpust... Funkar hur bra som helst. Glider lätt över både lera, gräs och snö. Hehe, lite OT.
På jobbet typ kastar vi ibc tankarna efter de som frågar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp