Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta är ju en trädgårdstråd men ni kanske är bra på inneväxter med?

Jag tog en stickling av en monstera och den har fått en så extremt klen stam så om den inte lutad mot något ligger den ner. Kan jag gräva ner den djupare för mer stadga? Eller vad gör man?Visa bifogad fil 136925
Monstera är en klätterväxt som behöver ett stöd, i naturen klättrar det på stammarna på träden i regnskogen. https://plantsmith.co.uk/monstera-deliciosa-swiss-cheese-plant/

Sådan här är rätt vanliga att man använder https://www.plantagen.se/vaxtstod-kokosfiber-hojd-60-cm-brun-2391468.html
 
Kul med trädgårdstråd. Ska genast läsa ikapp i tråden! Vi jobbar ständigt på vår trädgård och har förändrat mycket sedan vi flyttade in. Huset ägdes tidigare av en äldre dam som pedantskötte sina symmetriska, kvadratiska perennrabatter och hon älskade att ha bar jord! Vi har sedan dess lagt igen alla hennes rabatter och grävt egna nya som vi fyllt med perenner, så mycket som får plats! Vi har tagit bort buskar och något träd och när vi dränerande för några år sedan grävdes stora stenbumlingar upp som fick bli ett stenparti (min dröm är en damm och kanske en bäck där i framtiden).

Förra året färdigställdes vårt grönsaksland 😍 Ett jätteprojekt för oss som inte är så byggvana. Nästan allt virke är sånt vi sparat och fått från såna som haft liggande.


Bifogar några bilder.
 
Något överväxt 😅 Nästa år blir det inga pumpor och squash i trädgårdslandet.
IMG-20230728-WA0001.jpg
 
Norli var toppen! Går att kallså så växer de när de är redo. Jag tog eget utsäde också så behöver inte köpa mer i år 😊
Perfekt, kul att höra! Valde en vaxböna, skärböna, vintersquash också.

Och strandkål, tänker att den lär nog trivas på min fd strandkant (sand och grusvall bredvid plan äng som är fd sjöbotten, torrt och blåsigt).
 
Sällar mig också hit efter att ha spontanbeställt från Fröbanken igår, vaknade sen imorse av att det kommit ytterligare snö.

Vi fick vårt hus i maj förra året så förra årets odlingar blev inte särskilt välplanerade. Den största lärdomen var att nässelvatten ska spädas. Om de stackars tomaterna (som äntligen började ta fart efter att juli regnade bort) får koncentrerat nässelvatten dör de.

I alla fall. När tjälen har släppt ska det grävas grönsaksland, det ska flyttas häck, planteras syrenhäck på ett annat ställe och sågas ned gigantisk en och ett mindre päronträd. Jag har beställt fröer till minst ett par snittblommerabatter och två olika bifftomater. Tänkte satsa mer på friland än kruka i år.
 
Jag har beställt chili- och paprikafrön från Nordfrö så att jag kan starta igång snart trots att huset inte är redo, men måste ju ligga på så att jag får nån skörd i sommar 😃

Har en del tomatfröer hemma som jag sätter i typ mars, och sen vill jag testa snittblommor i år nu när jag kan odla på friland. Sen blir det nog också örter, ett par sorts sallat, grönkål och säkerligen nån mer grönsak. Och lök och potatis såklart!

Det finns minst ett äppelträd på tomten och några bärbuskar, så får se vad det blir av dem också.
 
I höstas klippte jag av (kanske lite för lång bit av) toppen på en av tomaterna ute i växthuset och tog in som stickling. När den fått rötter stack jag ner den i en kruka med jord och ställde svalt, med växtbelysning. Kan ha kapat den en eller två gånger när den dragit iväg för mycket. Det är inte jordens knubbigaste lilla planta, men verkar åtminstone inte vantrivas fullständigt med sitt liv som försökskanin.
1000010177.jpg
 
Längtar som en tok efter första ”riktiga” säsongen som husägare 😍. Vi flyttade in i slutet av sommaren 2023, så det hanns inte med så mycket mer att att känna in trädgården, som är ganska försummad och ofärdig 😅.

Längtar tills mina nedpetade lökar tittar upp till våren. Annars är första punkt i planen, att köpa en gräsklippare istället för att låna grannens 😉 och att hägna in tomten så att den blir redo för hundägande! Har också en gammal sandlåda, som kan få vara ersättning för pallkrage, som nog blir basen för en liten köksträdgård.

Försöker mitt bästa för att ta det lite åt gången, inte ha för storslagna planer för fort och riskera att min dröm om trädgård bara blir en surdeg 😅.

Bild av ett hörn av trädgården från när vi flyttade in, något vildvuxet hittills som sagt!


IMG_5017.jpeg
 
Längtar som en tok efter första ”riktiga” säsongen som husägare 😍. Vi flyttade in i slutet av sommaren 2023, så det hanns inte med så mycket mer att att känna in trädgården, som är ganska försummad och ofärdig 😅.

Längtar tills mina nedpetade lökar tittar upp till våren. Annars är första punkt i planen, att köpa en gräsklippare istället för att låna grannens 😉 och att hägna in tomten så att den blir redo för hundägande! Har också en gammal sandlåda, som kan få vara ersättning för pallkrage, som nog blir basen för en liten köksträdgård.

Försöker mitt bästa för att ta det lite åt gången, inte ha för storslagna planer för fort och riskera att min dröm om trädgård bara blir en surdeg 😅.

Bild av ett hörn av trädgården från när vi flyttade in, något vildvuxet hittills som sagt!


Visa bifogad fil 137226
Det ser fint ut :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp