Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tips på grönsaker kan odla på inglasad balkong?
Har beställt fröer till tomat
Paprika, chili vet jag funkar bra på balkong

Gurka ingen ide, den får oftast spinn på sig här (lär få en gurkplanta av svärfamiljen som vanligt ändå :rofl: )
 
Fick precis ett mejl från Svedberga om att min beställning förväntas komma 11/1?? Jag köpte bara Dahliaknölar och det stod på deras hemsida att de skulle skickas mycket senare och det är dessutom hemleverans. Vi har inte möjlighet att vara hemma. Det var -18 idag. Kommer de överleva om de nu faktiskt dyker upp??
 
Fick precis ett mejl från Svedberga om att min beställning förväntas komma 11/1?? Jag köpte bara Dahliaknölar och det stod på deras hemsida att de skulle skickas mycket senare och det är dessutom hemleverans. Vi har inte möjlighet att vara hemma. Det var -18 idag. Kommer de överleva om de nu faktiskt dyker upp??
Maila/ring och ifrågasätt? När jag beställde stod det att de skulle börja skicka ut i början på mars och då till ombud för att inte riskera att något blir liggande i kylan i brevlåda…
 
Maila/ring och ifrågasätt? När jag beställde stod det att de skulle börja skicka ut i början på mars och då till ombud för att inte riskera att något blir liggande i kylan i brevlåda…
Det var jag som var klantig 🙈 Gick tillbaka och kollade och jag hade tydligen beställt ett lökjärn också. Bara antog att de skulle skicka allt samtidigt och glömde bort det.
 
Fick hem beställda chilifröer idag och det visade sig att jag hade klantat mig lite och i princip gjort dubbla beställningar där det blev dubbel uppsättning av vissa sorter och totalt sett alldeles för många olika sorter än vad som var tanken. Och därtill fick jag med ett antal bonusfröer. 😅

Så nu har jag låååångt många fler chilisorter än vad som är rimligt att odla i år, så lär sätta mig ner och gå igenom allt ordentligt och göra ett urval av vilka jag ska så. Och så blir det totalt köpstopp av chilifrön inför nästa år. 😂
 
1000005084.jpg


:love:

Full pott på jalapeñon, tre av tre frön som kommit upp. Även en paprika, Cubo orange, på väg!
 
Sex plantor Cheerio och två Tiny tim har grott. Varför lär jag mig inte att tomater innebär 100% grobarhet (minst) när jag inte riktigt har plats för sex plantor busktomater inomhus? :meh:
Paprikan och padron har också kikat upp till 100% trots lite gamla frön.
Nu hoppas jag bara att min beställning på nya lampor kommer snart så att jag får ut tomterna till ny odlingsstation i garaget, det borde bli en bra lösning på inomhusproblemet.
 
Upptäckte precis den här lilla jäkeln också!
Testat övervintra en paprika för att se om det är värt det sett till skörd under sommaren. Den ser rätt risig ut och hade ett litet spinnangrepp i december. Sistnämnda verkar jag dock ha lyckats utrota så jag hoppas att det i kombination med mer naturligt ljus ska få den att återhämta sig i vår.
PXL_20240111_085548619.jpg
 
Jag planterade två kruktomatkärnor idag. Kunde inte stå emot längre, är så himla odlingssugen. Har varken värmematta eller växtbelysning som det pratas så mycket om, kommer de kunna klara sig ändå? 🙈
 
Jag planterade två kruktomatkärnor idag. Kunde inte stå emot längre, är så himla odlingssugen. Har varken värmematta eller växtbelysning som det pratas så mycket om, kommer de kunna klara sig ändå? 🙈
Det är mest chili och paprika som vill ha värme i groningen, det kan lösas av att man ställer odlingen på ett element eller ett värmegolv. Tomaterna vill ha mer ljus än vad som finns nu, men om de blir långa och rangliga kan du plantera ned stammen i krukan när du planterar om, det kommer växa rötter även på den.
 
Det är mest chili och paprika som vill ha värme i groningen, det kan lösas av att man ställer odlingen på ett element eller ett värmegolv. Tomaterna vill ha mer ljus än vad som finns nu, men om de blir långa och rangliga kan du plantera ned stammen i krukan när du planterar om, det kommer växa rötter även på den.
Hmm okej. Tack!
 
Jag planterade två kruktomatkärnor idag. Kunde inte stå emot längre, är så himla odlingssugen. Har varken värmematta eller växtbelysning som det pratas så mycket om, kommer de kunna klara sig ändå? 🙈

Det finns helt enkelt inte tillräckligt med ljus i Sverige just nu även om du ställer dessa på en fönsterbräda. De kommer sätta all kraft på att nå ljuset och därmed bli rangliga, veka plantor med sämre fruktsättning. Så här års, med tanke på hur tidig du är, kommer du i så fall att få plantera om in i absurdum och hela tiden plantera ner dom för att ens ha en chans att få bra plantor innan de ens kan börja avhärdas i april-maj utomhus. Plantorna kommer dock fortsätta att sätta all kraft på att nå ljus istället för att reproducera sig (dvs sätta blommor).

Sorry, jag hade slängt. :p
Med tomater är det ingen idé att vara så tidig om man inte har förutsättningarna.
 
Det finns helt enkelt inte tillräckligt med ljus i Sverige just nu även om du ställer dessa på en fönsterbräda. De kommer sätta all kraft på att nå ljuset och därmed bli rangliga, veka plantor med sämre fruktsättning. Så här års, med tanke på hur tidig du är, kommer du i så fall att få plantera om in i absurdum och hela tiden plantera ner dom för att ens ha en chans att få bra plantor innan de ens kan börja avhärdas i april-maj utomhus. Plantorna kommer dock fortsätta att sätta all kraft på att nå ljus istället för att reproducera sig (dvs sätta blommor).

Sorry, jag hade slängt. :p
Med tomater är det ingen idé att vara så tidig om man inte har förutsättningarna.
Attans 😅 men jaha, det är inte hela världen. Fick peta lite jord i alla fall. Tack för infon!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Amma till valpar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp