Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Under 2023 lärde jag mig två saker som jag ska ta med mig till årets odlingar.
Den första är så självklar att jag skäms över att inte ha tänkt på det förra året - växelodling. Planterade kål i samma låda som året före. Gick inte så bra ☹️
Den andra bidrog min odlingstokiga syster med - det är bra att odla morötter tillsammans med lök. Den senare skrämmer bort morotsflugan vars larver äter morötter.
 
Satte första fröerna igår, ett par sorters microtomater som ska gå bo inne i fönstren sedan. Gurka, som också ska få bo i fönstret.
Fyra sorters chili och tre sorters paprika. Känns fint att säsongen är igång! 😀

Sitter och sneglar på en odlingstunnel, modell stor och billig.
Eftersom jag bara hyr här (och förhoppningsvis inte kommer bo kvar så överdrivet länge till) så vill jag inte lägga ut pengar på något stort, dyrt och komplicerat.
 
Först ut att gro blev busktomaten Cheerio, ny bekantskap för mig kom på köpet med beställningen från Runebergs i december. Dom som fått stå med chilis på golvvärmen tittade upp snabbare än de som fått stå i fönster, det senare har eventuellt varit väl svalt.
Just nu har vi -32,8, inte så trädgårdskompatibelt 🥶
 
Vart köper ni era frön?
Sett att många på instagram köper från fröbanken. Är de sponsrade eller är de bättre av någon anledning än tex impecta?
 
Vart köper ni era frön?
Sett att många på instagram köper från fröbanken. Är de sponsrade eller är de bättre av någon anledning än tex impecta?
Jag köper från olika ställen, beroende på vad jag är ute efter. Jag sår en del blommor och vill ha specifika sorter, så då finns det inte alltid så många ställen att välja på.
Jag har beställt en del från bl.a. fröbanken de senaste åren och jag tycker de har bra priser i kombination med ett rätt bra utbud. Men beställer även från Impecta, Runåbergs, Nordfrö, Klostra med flera.
 
Vart köper ni era frön?
Sett att många på instagram köper från fröbanken. Är de sponsrade eller är de bättre av någon anledning än tex impecta?
Jag testade därifrån i år, inte provat att så ännu dock, så kan inte uttala mig om grobarhet mm. De har bra priser, roligt utbud och lagom stora påsar för min del. Men jag känner mig lite lurad. På hemsidan står det fint om hur fröerna är odlade i Europa, men det visade sig att en del av fröerna kom från Indien och Kina. Så för min del kände jag att jag lika gärna kunde beställt från impecta eller nelsons. Värt att tänka på att det inte finns några anvisningar på påsarna hos dem om det är viktigt.
 
Alltså, jag skulle ju inte dra igång en massa sådder inomhus i år för det lär varken finnas ork eller tid till det senare. Ändå är jag jättesugen på att börja så frön. Måste vara nåt sjukligt.
Förstår känslan :angel: Hade också tänkt skala ner på sorter i år, ändå låg det en kartong med ett helt gäng nya fröer i brevlådan häromdagen. På något mystiskt sätt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Amma till valpar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp