Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla mina dahlior frös när dörren till förrådet gick upp en natt. Jag behöver alltså jättemånga egentligen men priserna har ju gått upp med och min budget lär inte räcka till så många, känns inte som en jättebra inledning till odlingsåret direkt :arghh:
Jag klickade hem ett helt gäng ikväll från Svedberga, de har mellandagsrea och tar nu 38kr/knölen för dahlior.
(Aldrig handlat därifrån innan så har noll koll på om de är bra eller ej ska tilläggas. 😅)
 
Zucchini och morötter tror jag trivs bäst på friland! Och då bor jag ändå i zon 5.

Jag får inga morötter på friland jag ser att de kommer upp nätt och jämnt men sen försvinner de spårlöst jag misstänker starkt sniglarna :mad:
Så morötter odlar jag i pallkragar

Jag tror att jordtypen reglerar det där en del. :) Här har vi tung lerjord, och dessutom berg under på sina ställen vilket gör jordlagret tunt, så jag kör i dubbla pallkragar! Får superfina morötter varje år!

Jag har kört pallkrage förr så tror det blir det igen, visst vill väl morötter ha lite lösare jord?

Ska kanske testa zucchini i land då! Jag har ju inget att förlora
 
Jag klickade hem ett helt gäng ikväll från Svedberga, de har mellandagsrea och tar nu 38kr/knölen för dahlior.
(Aldrig handlat därifrån innan så har noll koll på om de är bra eller ej ska tilläggas. 😅)
Tack för tipset! Mina dog ju också nu under vinterförvaringen, och jag som tänkte utöka dahliorna till våren. Super med rea.

Tror du att de skickar dem redan nu? För då lär det väl gå åt skogen i kylan.
 
Tack för tipset! Mina dog ju också nu under vinterförvaringen, och jag som tänkte utöka dahliorna till våren. Super med rea.

Tror du att de skickar dem redan nu? För då lär det väl gå åt skogen i kylan.
Det står att de börjar skicka ut i början på mars och då till ombud så att de inte hamnar i en kall brevlåda. :)
 
Jag hoppas ju ha flyttat innan sommaren men när man ser alla fröer.... man kan ju ta med sig plantorna....
Såg på facebook att en sålde fröer från Törnrosas körtel och blev såå sugen... Men jag måste betala min räkningar först...
 
Jag klickade hem ett helt gäng ikväll från Svedberga, de har mellandagsrea och tar nu 38kr/knölen för dahlior.
(Aldrig handlat därifrån innan så har noll koll på om de är bra eller ej ska tilläggas. 😅)

Jag hade ärligt talat aldrig handlat från Svedberga (sorry för ett så negativt inlägg) För ett par år sedan skickade dom ut i princip 100% felaktiga dahlior, förra året påstod dom att dom bytt leverantör och att man nu skulle få dubbla pengarna tillbaka om man fick fel, de flesta som fick fel fick inte ens svar på sina mail, ibland har folk fått veta att det är deras eget fel när dom fått sjuka knölar osv. Dom har verkligen inte ett bra rykte
 
Lärdomar från förra säsongen:
färre squashplantor, det växer som ogräs hos mig och bara jag som äter
Mer potatis istället
Ta bättre hand om tomaterna
Färre chiliplantor
Fler sockerärter, det går dottern gärna och snaskar på

Vore trevligt med några örter, så det ska jag nog ta tag i. Och gurka!
 
Har ni nåt tips på en rolig paprikasort i orange eller gult? Den röda jag har är california wonder och vill ha nån annan sort(vet det finns gul på den). Lagomt stor för kruka och övervintra under växtlampa tänker jag
 
Jag klickade hem ett helt gäng ikväll från Svedberga, de har mellandagsrea och tar nu 38kr/knölen för dahlior.
(Aldrig handlat därifrån innan så har noll koll på om de är bra eller ej ska tilläggas. 😅)
Jag råkade också handla några där nu, tack för tipset 🙈

Edit: Såg såklart inte @Hazel s inlägg i tid.
 
Har ni nåt tips på en rolig paprikasort i orange eller gult? Den röda jag har är california wonder och vill ha nån annan sort(vet det finns gul på den). Lagomt stor för kruka och övervintra under växtlampa tänker jag
Rolig och rolig, men Golden Bell hade jag förra året och den var god och gul. I år ska jag ha en gul spetspaprika som jag glömt namnet på och orange habanero. Bland annat.
 
Jag har en liten termometer ute i växthuset. En Shelly, som en liten puck som skickar info till telefonen. Super, tänkte jag när jag köpte den. Men! Batteritiden är katastrof! Jag får byta batteri var fjärde vecka..
Finns det andra bra termometrar till växthuset? Gärna som går att läsa av på distans.
 
Rolig och rolig, men Golden Bell hade jag förra året och den var god och gul. I år ska jag ha en gul spetspaprika som jag glömt namnet på och orange habanero. Bland annat.
Den ska jag kolla in, tack :) orange habanero blir ju så snygga! Chili överlag tycker jag är jättefina men äter så lite så ingen vits ha en till för min del.
 
Jag hade ärligt talat aldrig handlat från Svedberga (sorry för ett så negativt inlägg) För ett par år sedan skickade dom ut i princip 100% felaktiga dahlior, förra året påstod dom att dom bytt leverantör och att man nu skulle få dubbla pengarna tillbaka om man fick fel, de flesta som fick fel fick inte ens svar på sina mail, ibland har folk fått veta att det är deras eget fel när dom fått sjuka knölar osv. Dom har verkligen inte ett bra rykte
Aj då, ja vi får väl se hur det går helt enkelt. 😅
 
Jag har en liten termometer ute i växthuset. En Shelly, som en liten puck som skickar info till telefonen. Super, tänkte jag när jag köpte den. Men! Batteritiden är katastrof! Jag får byta batteri var fjärde vecka..
Finns det andra bra termometrar till växthuset? Gärna som går att läsa av på distans.
Vad är det för batterier?
 
IMG20231230121639.jpg

Det dröjer innan jag kan plantera ut något, det har drevat "lite" och jag har nog cirka 1,5 meter i halva köksträdgården 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Skal/regnjacka för vandring.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp