Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag planterade två kruktomatkärnor idag. Kunde inte stå emot längre, är så himla odlingssugen. Har varken värmematta eller växtbelysning som det pratas så mycket om, kommer de kunna klara sig ändå? 🙈
Nu har du redan fått många svar men i tillägg så behöver plantor minst tio timmar dagsljus för att överhuvudtaget klara sig. I höjd med Stockholm är det runt 10/3, vilket betyder att om de inte är ljusgroende fröer kan du starta någon vecka innan det. De kommer ändå bli taniga och därför kanske inte producera optimalt (för de har fått ägna sig åt att överleva istället för att bli starka) men det är brytpunkten för att de ska funka utan artificiellt ljus. I Stockholm är dagslängden just nu under 7 timmar.
 
Jag råkade visst göra en beställning hos Farmer Gracy nu när de hade free shipping. :angel: Bland annat ett par sådana här liljor:
1705010346716.png
 
Har försökt söka men inte hittat inlägg om det; jag har ett gammalt akvarium som står i källaren,har funderat på om det skulle vara förmånligt att göra om det till drivhus för försådden?

Tänker sand i så jag slipper vattna varje kruka, och sedan stoppa ner krukorna i sanden? Skippa täckglasen för ventilation och så finns ju lysramp. Har aldrig använt lampor till försådden förut utan bara solen, bör jag dra igång senare då? Växtzon 2, tomaterna blir alltid på tok för långa och rangliga även med bara solen innan jag lyckas få ut dem. 😅

Vad tror ni, vad har ni för tankar och erfarenheter? 😊
 
Tog mig iväg igår och köpte belysning ändå. Passade på att åka och kolla till mina framtida pallkragar också. De är större än standard och jag tror det kommer bli två i enkel höjd och en med dubbel. Det enda djupväxande jag vill ha är morot, purjolök och gullök så jag hoppas att det räcker.
 
Tog mig iväg igår och köpte belysning ändå. Passade på att åka och kolla till mina framtida pallkragar också. De är större än standard och jag tror det kommer bli två i enkel höjd och en med dubbel. Det enda djupväxande jag vill ha är morot, purjolök och gullök så jag hoppas att det räcker.
Purjo kupar du upp jord runt ju mer de växer, borde gå i en enkel pallkrage om du har bra jord i den :)
 
Och apropå purjo är jag så besviken på min. Fick många stora och fina, skördade dem och förvarar i kalla matkällaren. Men varenda en jag skär upp har kryp i sig! Efter lite googlande är det lökminerare, ett helt nytt skadedjur i Sverige som såklart direkt hittade min purjo :down:
 
Och apropå purjo är jag så besviken på min. Fick många stora och fina, skördade dem och förvarar i kalla matkällaren. Men varenda en jag skär upp har kryp i sig! Efter lite googlande är det lökminerare, ett helt nytt skadedjur i Sverige som såklart direkt hittade min purjo :down:

Men näe, vilken otur!
 
Har ett runt land som jag känner är dags att gräva upp i år ena halvan full med kirskål och andra bergsklint, så sticker det upp lite iris här och var. Funderar på att sätta aprikosträdet i mitten och köra lite blommor runt det. Typ lägga ut lite plattor eller platta stenar för att kunna gå till trädet och plocka frukt. Men vad för blommor ska man satsa på? Gillar perenner så man inte behöver jobba för mycket 😅
 
Hatar också nät, det var därför jag började med Turex istället till kålen. I år kommer även tomaterna få Turex, för att bekämpa grönsaksfly som förstörde med än hälften av mina frilandstomater.
Jag kör också med Turex, har hittills aldrig använt nät. Tror faktiskt purjon fick en dusch med i somras när jag såg en larv, men det kanske inte funkar på dessa fluglarver utan mest fjärilslarver.
 
Lärdomar från 2023:
ovanstående insikt kanske😁Förra året provade jag kallsådd av tomater i växthuset för första gången och det var så smidigt! Lär göra igen, liksom av lite olika sommarblommor.

Problemet med blommor är också att det tar tid innan jag kommer mig för att sätta ut dom så de hinner ofta bli lite tråkiga och jag blir stressad. Lärdomen är nog att inte så mer än jag har rimlig plats för...
Vad bra det gick... Fick reklam om lokförare bergfälts på Impecta. De misslyckades totalt förra året så jag tänkte - revanschdags. En halvtimme senare har jag lyckats beställa 14 sorters sommarblommor O_o

Men får väl omvärdera och säga att lärdomen är att planera plats i tid. Några påsar ska jag direktså i jordblottor på mitt fält så det är ju skötselextensivt åtminstone... Det är gammal näringsrik åkermark som slagits med lie senaste åren, men det kommer dröja länge innan det kan kallas äng. Men lite mer hjälp på traven kan den ju få. :)
 
Vad bra det gick... Fick reklam om lokförare bergfälts på Impecta. De misslyckades totalt förra året så jag tänkte - revanschdags. En halvtimme senare har jag lyckats beställa 14 sorters sommarblommor O_o

Men får väl omvärdera och säga att lärdomen är att planera plats i tid. Några påsar ska jag direktså i jordblottor på mitt fält så det är ju skötselextensivt åtminstone... Det är gammal näringsrik åkermark som slagits med lie senaste åren, men det kommer dröja länge innan det kan kallas äng. Men lite mer hjälp på traven kan den ju få. :)
Ungefär samma här. Skulle beställa lite spenat och sallad, det följde med x antal sommarblommor. Nu minns jag inte ens vad jag beställt... 🤣
 
Det här med pumpa. Vilka sorter är era favoriter? Jag har bara smakat butternut men skulle vilja ha någon mer. Den ska fungera bra att ha i matlagning, som tillbehör, riven i såser eller liknande. Gärna ganska hållbar för lagring.
 
Detta är ju en trädgårdstråd men ni kanske är bra på inneväxter med?

Jag tog en stickling av en monstera och den har fått en så extremt klen stam så om den inte lutad mot något ligger den ner. Kan jag gräva ner den djupare för mer stadga? Eller vad gör man?
05837F8D-D1CB-47FC-AB23-C29A78037599.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp