Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Längtar som en tok efter första ”riktiga” säsongen som husägare 😍. Vi flyttade in i slutet av sommaren 2023, så det hanns inte med så mycket mer att att känna in trädgården, som är ganska försummad och ofärdig 😅.

Längtar tills mina nedpetade lökar tittar upp till våren. Annars är första punkt i planen, att köpa en gräsklippare istället för att låna grannens 😉 och att hägna in tomten så att den blir redo för hundägande! Har också en gammal sandlåda, som kan få vara ersättning för pallkrage, som nog blir basen för en liten köksträdgård.

Försöker mitt bästa för att ta det lite åt gången, inte ha för storslagna planer för fort och riskera att min dröm om trädgård bara blir en surdeg 😅.

Bild av ett hörn av trädgården från när vi flyttade in, något vildvuxet hittills som sagt!


Visa bifogad fil 137226
Wow, vilken omgivning!
 
Wow, vilken omgivning!
Tusen tack, vi trivs också väldigt bra 😍. Det var utsikten från sovrummet som fångade oss och varje morgon när vi vaknar och tittar ut så känns det precis lika magiskt som första gången!
IMG_5723.jpeg
 
Sått ramslöksfrön idag. Observera att inköpet var av impulstyp samt att jag inte förrän idag visste att det tydligen är svårare än svårast att driva upp ramslök från inte så färska frön. Well well, det är inte så att årets blygsamma trädgårdssatsning står och faller med detta. Går det så går det.
 
Helt fel årstid, men jag funderar över mina bärbuskar på baksidan. Allt jag planterar på baksidan dör trots rejäla gropar med plantjord i. Antingen är det rådjuren eller så är det att det är väldigt dålig jord på baksidan.
På framsidan är det desto bördigare. Men där har vi inte plats för alla buskar.

Tips?
 
Helt fel årstid, men jag funderar över mina bärbuskar på baksidan. Allt jag planterar på baksidan dör trots rejäla gropar med plantjord i. Antingen är det rådjuren eller så är det att det är väldigt dålig jord på baksidan.
På framsidan är det desto bördigare. Men där har vi inte plats för alla buskar.

Tips?
Om det är dålig gjord så lägg på mer kompost och gödsel, fårull är både bra avskräckare mot rådjur och ser till att behålla fukt i marken. Glöm inte att vattna de första två till tre åren.
 
Om det är dålig gjord så lägg på mer kompost och gödsel, fårull är både bra avskräckare mot rådjur och ser till att behålla fukt i marken. Glöm inte att vattna de första två till tre åren.
Jag la nästan en hel säck på senare busken, den dog ändå.. fårull vet jag inte var jag ska få tag i. Får väl lägga ut en blänkare på Facebook.
Vattnar gör jag, men allting dör ändå..
 
Helt fel årstid, men jag funderar över mina bärbuskar på baksidan. Allt jag planterar på baksidan dör trots rejäla gropar med plantjord i. Antingen är det rådjuren eller så är det att det är väldigt dålig jord på baksidan.
På framsidan är det desto bördigare. Men där har vi inte plats för alla buskar.

Tips?

Hur stora är groparna? Jag har onödigt väldränerande sand/sten, får vattna mina bärbuskar minst en gång i veckan en längre stund om det är värmebölja. Dom växer dåligt. En som jag grävde för liten grop till har dött.

Den här säsongen ska jag istället plantera buskarna i en odlingslimpa som varit igång i 5 år med täckodling och massa gödsel. Där har det blivit bra jord, och riktigt djupt också. Hoppas dom klarar sig bättre där.
 
Hur stora är groparna? Jag har onödigt väldränerande sand/sten, får vattna mina bärbuskar minst en gång i veckan en längre stund om det är värmebölja. Dom växer dåligt. En som jag grävde för liten grop till har dött.

Den här säsongen ska jag istället plantera buskarna i en odlingslimpa som varit igång i 5 år med täckodling och massa gödsel. Där har det blivit bra jord, och riktigt djupt också. Hoppas dom klarar sig bättre där.
Oj, det minns jag knappt. Men stora, både djupa och vida. Säkert tre gånger större än krukan de kom i.
 
Oj, det minns jag knappt. Men stora, både djupa och vida. Säkert tre gånger större än krukan de kom i.

Som jag förstått det i efterhand, så måste man på svår mark gräva lika stor grop som man vill att kronan ska bli. Rötterna reflekterar kronan och vice versa. Det verkar stämma på mina, dom växer sig aldrig större än hålet jag grävde. Ska därför flytta två av dom till ny plats, dom borde vara rejält mycket större än dom är som 5-åringar men varje sommar är en kamp för livet när det blir varmt och torrt 😅.
 
Då får jag nog ge upp att ha bärbuskar på baksidan. Det är alldeles för tungt och svårt att gräva där för att göra så stora hål. Massor med sten.
 
Då får jag nog ge upp att ha bärbuskar på baksidan. Det är alldeles för tungt och svårt att gräva där för att göra så stora hål. Massor med sten.

Låter rimligt! Sätt saker där "det är tänkt". Finns det någonstans på tomten där det finns en buske som mår bra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälmar
  • Föl 2020
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp