Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan man inte bara ta en IBC tank och modda lite? De är ju utrustade med kran och allt som standard. Brukar inte kosta så mycket beg. Tror jag har betalat 500 kr när jag har köpt.

Jag brukar använda dem till att ha foder i. Ta plastbyttan, skära upp taket på den, ta loss den ut metallställningen, några stenar i så att den inte flyger iväg vid minsta vindpust... Funkar hur bra som helst. Glider lätt över både lera, gräs och snö. Hehe, lite OT.
Jag letar IBC tank
Jag tänkte ha den vid knuten och helt enkelt klä in den med lite brädor eventuellt plantera något runt den sedan
Men först behöver jag hitta en att köpa
På jobbet typ kastar vi ibc tankarna efter de som frågar...
Kasta gärna den hit jag kan ta två om det är så :)
 
Jag letar IBC tank
Jag tänkte ha den vid knuten och helt enkelt klä in den med lite brädor eventuellt plantera något runt den sedan
Men först behöver jag hitta en att köpa

Kasta gärna den hit jag kan ta två om det är så :)
Ja men precis. Lite bräddor runt så kan det ju bli skitsnyggt tillomed.
Jag har hittat mina på blocket och facebook. Ena levererade tillomed :D
 
Jag letar IBC tank
Jag tänkte ha den vid knuten och helt enkelt klä in den med lite brädor eventuellt plantera något runt den sedan
Vi har stuprören på fel sida av huset. De sitter vid framsidan. På ena sidan skulle man kunna ställa en men andra sidan är där vi går. :mad:
 
Kan man inte bara ta en IBC tank och modda lite? De är ju utrustade med kran och allt som standard. Brukar inte kosta så mycket beg. Tror jag har betalat 500 kr när jag har köpt.

Jag brukar använda dem till att ha foder i. Ta plastbyttan, skära upp taket på den, ta loss den ut metallställningen, några stenar i så att den inte flyger iväg vid minsta vindpust... Funkar hur bra som helst. Glider lätt över både lera, gräs och snö. Hehe, lite OT.
Fast hur gräver man ner en sån? Håller de verkligen för det?
 
Blir lite svårt att gå runt. Mellan hus och garaget är det typ 1-1/12 meter.
Bygg en bro :D
Ställ den i garaget :p
Men jag såg i och för sig en tank som stod på ett typ älgtorn då gick det att gå under :idea:
Antar de hade skickat upp den för att få fall på vattnet den stod bredvid ett växthus

Men i alla fall jag så letar jag tank kollar på både facebook och blocket regelbundet men om någon liksom bara snubblar över en tank så där så är jag här :)
 
Går säkert lika bra att gräva ner en billig IBC-tank som en dyr vattentank.

Bökigare med nedgrävd kan jag tycka iom tömning inför vintern t ex.
Grejen är att de inte behöver tömmas. Det är ju en isolerad sluten tank. Mycket mer robust än en ibc, och större. Med pump.
 
Jag har grävt ner två svarta vinbärsbuskar i pallkrage (två på höjden). De växer som sjutton och har gett rejält med bär de två år jag haft dem.
Jag har blåbärsbuskar på samma sätt :)

Köpte nyss massa blomsterfrön. Har en rabatt vid uteplatsen som jag grävde upp för något år sedan. Planterade solrosor då men blev inte så många blommor.
Funderar också på att fylla ut pionrabatten med något (annat än ogräs :cautious:) och eventuellt så en pallkrage, om det inte blir ätbart där i år.
 
Igår kunde jag inte hålla mig längre, frön till 3 olika Petunior åkte i pluggbrätten :love:
80 fröer - vad ska jag med så många plantor till?!?!
Sådde dessa för första gången förra året, och de blev SÅ fina!

Jag har gått bananas under vintern, vet inte var jag ska ha allt.
3 sorters Petunia
2 (minst) sort lejongap
2 tagetes
2 luktärt
2 Zinnia
Praktmalva
Rosenskära
Rävsvans
Sommarflox
Aster
Jätteeternell
Tandpetarsilja
Musselsyska
och ca 40 dahlior...
Jag har också kvar en del fröer från förra året som jag skulle vilja använda...
 
Har satt köpstopp på frön nu. Ska bli så kul att odla! Men är lite orolig över att bränna ut mig om jag tar på mig för mycket och har för sjutton inte ens en odlingsplats ännu. Laddade ner en trädgårdsapp och la in alla tilltänkta sorter och insåg att det nog faktiskt räcker. Kommer ha massor med skoj att göra och gott att äta. Våren får gärna komma nu.
 
Grejen är att de inte behöver tömmas. Det är ju en isolerad sluten tank. Mycket mer robust än en ibc, och större. Med pump.

Avsåg IBC.

Personligen skulle jag inte kosta på en dyr, isolerad vattentank med pump och tillhötande kostnad för betgrävning enkomt för växtbevattning när det finns andra alternativ, men det är ju jag det.
 
Avsåg IBC.

Personligen skulle jag inte kosta på en dyr, isolerad vattentank med pump och tillhötande kostnad för betgrävning enkomt för växtbevattning när det finns andra alternativ, men det är ju jag det.
Ja det är du. Jag vill gärna ha en smidig heltäckande lösning.
Men som sagt, det är inte aktuellt på många år. Tänkte som sagt göra det i samband med att dräneringen grävs om.

Intressant att du tycker det var värt att hyra en grävare för att gräva ner en vinbärsbuske men inte en fyra kubiks vattentank.
 
För några dagar sedan sådde jag rankspenat i gamla pensekrukor med 6 stycken krukor som sitter ihop. Det blev 5-6 frön i varje kruka. Idag fick jag reda på att rankspenat inte vill bli omskolad. Sådden står fortfarande i min farstu så jag skulle kunna skrapa av lite av översta jordlagret och sätta ner i små enskilda krukor och hoppas det blir cirka ett frö per kruka, men vet inte om jag orkar. Jag börjar dessutom få lite ont om tinad jord. Alternativet är att nypa bort alla plantor utom en i varje pensekruka. Det hade varit bra att ha fått den här informationen med fröpåsen. Men det stod inget om det. Inte ens att just rankspenat vill stratifieras. Antagligen är kunskapsläget fortfarande dåligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp