Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla dessa sidor som säljer fröer och knölar och vad det nu kan vara är verkligen en djungel. Det finns. SÅ. Många. Jag tycker det är kul att stötta mindre företag men det är så himla rörigt.
Dahlias by Linn har bra rykte iaf. Men när det gäller dahlior så kommer det mesta från ungefär samma ställen i Nederländerna ändå så det är inte några jättestora skillnader ärligt talat
 
Vad hade ni satt för rabattkant om ni:
1. Ville skydda era rabatter från livlig brukshund som gillar att gräva upp och slita sönder dahlior (helst knölarna) samt snacksa på olika typer av gödning.
2. Skydda ettåring från att spetsa sig/göra sig illa på rabattkanterna.

Har i dagsläget de där vågformade i typ aluminium eller liknande. (De gör inte jobbet.)
 
Vad hade ni satt för rabattkant om ni:
1. Ville skydda era rabatter från livlig brukshund som gillar att gräva upp och slita sönder dahlior (helst knölarna) samt snacksa på olika typer av gödning.
2. Skydda ettåring från att spetsa sig/göra sig illa på rabattkanterna.

Har i dagsläget de där vågformade i typ aluminium eller liknande. (De gör inte jobbet.)
Nu har jag inte erfarenhet av brukshund men någon form av raised beds? Alltså bygga lite på höjden med sten/lecablock? Ettåringar har ju visserligen en tendens att uppskatta klättring men vet inte om hunden gör detsamma?
 
Vad hade ni satt för rabattkant om ni:
1. Ville skydda era rabatter från livlig brukshund som gillar att gräva upp och slita sönder dahlior (helst knölarna) samt snacksa på olika typer av gödning.
2. Skydda ettåring från att spetsa sig/göra sig illa på rabattkanterna.

Har i dagsläget de där vågformade i typ aluminium eller liknande. (De gör inte jobbet.)
Kompostgaller :up:
Ja, jag är allvarlig. Det är inte snyggt men kan behövas i några år. Been there - done that!
 
Kompostgaller :up:
Ja, jag är allvarlig. Det är inte snyggt men kan behövas i några år. Been there - done that!
Tanken har slagit mig (och vissa växter är redan under kompostgallrets trygga beskydd). Hunden är livrädd för dem (om han inte arbetar runt dem, då bryr han sig inte) pga en nattlig incident som valp. Får kanske bli kompostgaller ett par säsonger.
 
Tagetes har jag massor med roliga frön som jag samlade förra året. Kan ju tippa ut dem och se vad som gror
Ja, du minns väl hur galna "dina" tagetesar blev hos mig i fjol :eek:
Direktsådd, petade ner ett och ett frö alla kom och dom blev 140 cm!! höga :love:
 

Bifogade filer

  • 20231001.jpg
    20231001.jpg
    671,5 KB · Visningar: 35
Jag funderar på nån direktsådd ute nu. Spenat, pak choi och kanske nått litet annat, kan de två samsas i en liten pallkrage? Bara jag som äter, så behöver inte vara så mkt av var sort 😊 borde jag sätta på ett växthus om jag vill få tidig sådd, osäker på hur jag ska göra, dom tror väl och växer hyfsat svalt?
 
Hur pass känsliga är gamla vinbärsbuskar? Nu när det varit kallt med mycket snö och skare, har mina kära harar nått upp att äta toppen på buskarna. Det är bara de grova grenarna längst ner som är kvar.
 
Hur pass känsliga är gamla vinbärsbuskar? Nu när det varit kallt med mycket snö och skare, har mina kära harar nått upp att äta toppen på buskarna. Det är bara de grova grenarna längst ner som är kvar.

Kanske sämre skörd i år men i övrigt är de nog bland de svårare att döda. Jag fick alla mina dåvarande vinbärsbuskar oavsiktligt kapade vid marken vid en större röjning och de piggnade snabbt till igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp