Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur pass känsliga är gamla vinbärsbuskar? Nu när det varit kallt med mycket snö och skare, har mina kära harar nått upp att äta toppen på buskarna. Det är bara de grova grenarna längst ner som är kvar.
Min vinbärsbuske stod på vägen mellan stalldörren och grinden till hagen. Hästarna tog en tugga varje dag hela vintrarna och den mådde hur bra som helst. Den bodde iofs också typ 1 meter från göselstacken, så den hade helt obegränsad tillgång till näring med. Den gav MÄNGDER med bär.
 
Hur pass känsliga är gamla vinbärsbuskar? Nu när det varit kallt med mycket snö och skare, har mina kära harar nått upp att äta toppen på buskarna. Det är bara de grova grenarna längst ner som är kvar.

Särbon grävde upp ett gäng av sina med grävskopan (de var i vägen), dumpade dem där de fick plats (grävde alltså inte ner dem) och sedan blev de överkörda av puckona som grävde deras fiber.

Buskarna lever och frodas fortfarande :D

Edit: Jag har släktingar till samma buskar, de grävdes upp för hand med pyttelite jord, stod på min släpvagn i nästan två veckor mitt i en torr sommar (fick väl lite vatten vid ett tillfälle :o) och de växer som f-n nu och ger kopiöst med bär :laugh:
 
Jag haaaar vildsvin, mängder, de bor i min trädgård. Också de ratar krusbär. Det är väl det enda positiva jag kan säga om dem; att de har god smak i krusbärsfrågan :)
Har också mängder med vildsvin och numera eltråd runt trädgården de har hållit dem ute de är precis utanför
Nu när det var kallt hade de också varit ända uppe vid stallet och förstört :rage:

Men har du funderat på att skänka buskarna mot att folk själva får gräva upp dom?
En del gillar ju krusbär :)
 
Har också mängder med vildsvin och numera eltråd runt trädgården de har hållit dem ute de är precis utanför
Nu när det var kallt hade de också varit ända uppe vid stallet och förstört :rage:

Men har du funderat på att skänka buskarna mot att folk själva får gräva upp dom?
En del gillar ju krusbär :)
Jodå, jag har erbjudit hela socknen och de tre närliggande ditona. Ingen vill ha! Inte konstigt, de är inte goda :)
 
Jodå, jag har erbjudit hela socknen och de tre närliggande ditona. Ingen vill ha! Inte konstigt, de är inte goda :)

Jag är absolut inte heller ett stort krusbärsfan, de är nog längst ner på min bärlista också - MEN de funkar ju i marmelad till goda ostar, och sedan en av de mest delikata fiskrätter jag någonsin ätit var med rökt smörsås och picklade krusbär. Ok, man gör ju inte av med litervis på det sättet men i rätt sällskap så kan faktiskt även krusbären briljera på ett helt häpnadsväckande sätt.
 
Jag är absolut inte heller ett stort krusbärsfan, de är nog längst ner på min bärlista också - MEN de funkar ju i marmelad till goda ostar, och sedan en av de mest delikata fiskrätter jag någonsin ätit var med rökt smörsås och picklade krusbär. Ok, man gör ju inte av med litervis på det sättet men i rätt sällskap så kan faktiskt även krusbären briljera på ett helt häpnadsväckande sätt.
Marmelad och sylt har jag provat, inte gott. Picklade låter intressant. Frågan är om de mister sin kräksmak i processen? För det är den jag inte kan med 🤢
 
Jag är absolut inte heller ett stort krusbärsfan, de är nog längst ner på min bärlista också - MEN de funkar ju i marmelad till goda ostar, och sedan en av de mest delikata fiskrätter jag någonsin ätit var med rökt smörsås och picklade krusbär. Ok, man gör ju inte av med litervis på det sättet men i rätt sällskap så kan faktiskt även krusbären briljera på ett helt häpnadsväckande sätt.
Du glömde likör...
 
Marmelad och sylt har jag provat, inte gott. Picklade låter intressant. Frågan är om de mister sin kräksmak i processen? För det är den jag inte kan med 🤢

Ja jag tyckte den picklade versionen blev framför allt en friskhet och syra som gifte ihop sig alldeles sagolikt väl med en tung fet sås. Har inte testpicklat själv men ser att det tas upp som exempel på tillbehör till västerbottenpaj, som ju också kan må bra av en kontrast till det feta och salta.
 
Hade ni vågat börja flytta och dela perenner nu (zon 1, nästan 2). Det ska vara plusgrader i tio dagar och här är, eh, ganska så fuktigt i markerna :angel:. Är väldigt sugen på att börja flytta rabatt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp