Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här i Skåne börjar våren göra sig lite påmind. Bara lite men iaf.
Jag är trött på allt ogräs som tar över så kommer enbart att odla dahlior i pallkragarna i år. I de större landen kommer det enbart odlas lök, potatis och pumpor. Känns skönt att inte känna ångesten över allt ogräs som tar över.
Kommer också att odla en hel del tomat, paprika och lite chili i växthuset.
 
Ok, kanske världens dummaste fråga men här kommer den :o :

Är detta ett väldigt tidigt resultat av mina planterade lökar som borde vara påskliljor, eller är det (mer sannolikt med tankar på årstiden) snödroppar, som råkat befinna sig på precis samma plats som jag petat ner lökarna? Första våren i huset, så vet inte ännu vilka överraskningar som kan titta fram 😊.

IMG_6039.jpeg
 
Ok, kanske världens dummaste fråga men här kommer den :o :

Är detta ett väldigt tidigt resultat av mina planterade lökar som borde vara påskliljor, eller är det (mer sannolikt med tankar på årstiden) snödroppar, som råkat befinna sig på precis samma plats som jag petat ner lökarna? Första våren i huset, så vet inte ännu vilka överraskningar som kan titta fram 😊.

Visa bifogad fil 137936
Jag ser bara snödroppar på bilden. Om det kommer påskliljor så har de inte tittat upp ännu.
 
Ok, kanske världens dummaste fråga men här kommer den :o :

Är detta ett väldigt tidigt resultat av mina planterade lökar som borde vara påskliljor, eller är det (mer sannolikt med tankar på årstiden) snödroppar, som råkat befinna sig på precis samma plats som jag petat ner lökarna? Första våren i huset, så vet inte ännu vilka överraskningar som kan titta fram 😊.

Visa bifogad fil 137936

Härligt! De första vårblommor som jag sett i år. 😍 Och då är jag ändå ute och glor efter mina egna snödroppar lite då och då, men de behöver nog ett par veckor till innan de kommit sådär långt.
 
Härligt! De första vårblommor som jag sett i år. 😍 Och då är jag ändå ute och glor efter mina egna snödroppar lite då och då, men de behöver nog ett par veckor till innan de kommit sådär långt.
Jag har inte sett dem alls förrän jag kom hem idag 😍. Jag parkerar bilen precis bredvid, så de måste ha kommit med rekordfart när det blev ljust (och ”varmt”) i ett par dagar!

Vi bor väl nästan på samma breddgrader, så dina dyker kanske också snart upp när du minst anar det 😍.
 
Jag behöver tips! Har en gammal gräsmatta där jag vill anlägga en bär och fruktträdgård. Men ork och tid för rensning är begränsad plus att buskarna måste skyddas från mannen med åkgräsklipparen. ;)
Kan man sätta en buske, lägga en cementring eller liknande runt och fylla med flis? Eller mår buskarna dåligt av det? Gödsel och jord har jag genom gammal bränd gödselstad men det brukar föra med sig ohemula mängder nässlor och vindor :crazy:
Det jag har tänkt mig är blåbärstry, äpple och plommonträd samt röda krusbär tex. (Ja ni som hatar krusbär kan skicka plantorna till mig :D)
 
En av mina ljuvliga amaryllisar blommar äntligen och jag hade tänkt sätta ut den i trädgården när den är färdig. Är det någon som har provat amaryllis ute?

Visa bifogad fil 137868
Jag brukar ha mina amaryllisar ute på somrarna. Vattnar dem med näring. Har hänt nån gång att de skjutit nya blommor mitt i sommaren. Kom bara ihåg att ta in dem om det blir minusgrader, för lökarna klarar inte kylan.
Ett år ställde jag ut amaryllisen i trädgården med kruka och allt framåt våren/försommaren. Den ställdes i en rabatt där det växte ganska högt av sommarblommor. I september tog jag in den igen då den hade fått nya stjälkar med knoppar på. Den blommade otroligt fint på en mycket stabil stjälk! Men hur det funkar att gräva ner den vet jag inte. Övervintrar de?
De behöver skyddas från frost för att överleva vintern.
 
I höstas var jag helt slut och tampades ned en massa tungt i övrigt så jag glömde/orkade inte ta in mina dahlior och pelargoner. Lite ledsen över detta nu gick jag in och kikade lite på cramers.se...

Plötsligt slank det hem lite dahlior (Café au Laite och Jowey Mirella), begonior(2 st gula hängbegonior) och 2 pelargoner(Calliope Soft Coral och en classic white)... Hoppsan...
Soft coral hade jag innan, älskar den! Och det kändes som att en klassisk vit pelargon passar in lite varstans. Cafe au Laite var en av knölarna jag övergav i höstas men den gav faktiskt inte en enda blomma så nu gör jag ett nytt försök.
Och gula hängbegonior kommer bli ursnygga mot vår lindblomsgröna fasad🥰
 
Jag åker förbi Cramers två gånger idag, kanske skulle passa på att gå in en sväng. Behöver ingenting, kanske bara en garderobsblomma, men det är ju alltid kul att titta på knölar och frön och drömma sig bort ett tag.
 
Jag behöver tips! Har en gammal gräsmatta där jag vill anlägga en bär och fruktträdgård. Men ork och tid för rensning är begränsad plus att buskarna måste skyddas från mannen med åkgräsklipparen. ;)
Kan man sätta en buske, lägga en cementring eller liknande runt och fylla med flis? Eller mår buskarna dåligt av det? Gödsel och jord har jag genom gammal bränd gödselstad men det brukar föra med sig ohemula mängder nässlor och vindor :crazy:
Det jag har tänkt mig är blåbärstry, äpple och plommonträd samt röda krusbär tex. (Ja ni som hatar krusbär kan skicka plantorna till mig :D)
Lägga en cementring runt kan nog fungera men har du cementringar och vad har du tänkt mellan cementringarna?
Jag tänker att det kanske är smidigare att bygga en stor ram som maken inte kan köra över med gräsklipparen däri planterar du alla buskar och täcker marken mellan buskarna med kanske först markduk och sedan flis?

Det här ska förvisso bli ett potatisland tydligen men en sådan här ram tänker jag
https://www.sarabackmo.se/gor-ett-nytt-potatisland/

tillägg när jag mockar ur ligghallen hamnar en hel del av det mellan vinbärsbuskarna de har inte dött än
 
Är hemma sjuk så nu orkade jag inte vänta längre - sådde tomater och lite perenner inne idag. Anuellerna tänker jag bara direktså i år, blir så mycket jobb med alla plantor annars.

En lite beställning från Impecta blev det visst också, mest för att jag behöver något vitt att komplettera en gles rabatt med. Vitpytta blev det för det ändamålet, det blir nog bra.
 
Mötte grannen/värden som sa att jag behöver fundera på hur mycket jag vill odla ”för om det är mycket så kan du ju få en bit åker och så ställer vi dit tusen liter vatten som vi kan fylla på när vi ändå kör vatten till hästarna och kör dit så mycket gödsel och jord du behöver”. Alltså det låter som en dröm! Nu vill jag bli frisk.

Gjorde en skiss för att visa förslag om lite odling nära huset nu på eftermiddagen. Husnära odling denna säsong och en bit åker till mig nästa år? 🌱💚:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp