Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behöver lite råd lr tips, har satt pallkragar och fyllt upp med lite grenar, jord etc i fjor. Tänkte fylla på med mer jord och göra klart för plantering lite längre fram. Men hur gör jag? 😅 kommer jorden rinna ur den lilla om jag inte stoppar upp på utsidan mot den stora pallkragen? Har satt en liten uppe på en stor, (bifogar bild). Tänker bygga bänk i mitten och vill gärna ha något som växer upp över i en båge/ställning ,funderar på squash och nån blomma, men kanske någon har ett bättre förslag? Är satt på en lekplats så gärna nått tåligt ätbart 😊 ganska mkt sol på platsen, zon hmm 3-4 kanske

DSC_5052.JPG
 
Tack,😍😍 tror det kan bli bra, måste bara få till nån klurigheter med konstruktionen 😅
Jag skulle ha satt ett stopp under den lilla kragen, just så att jorden inte glider ut. Jag ser ett litet jordskred hända där när du vattnar...
Men observera att jag har ingen aning igentligen ;)
 
Behöver lite råd lr tips, har satt pallkragar och fyllt upp med lite grenar, jord etc i fjor. Tänkte fylla på med mer jord och göra klart för plantering lite längre fram. Men hur gör jag? 😅 kommer jorden rinna ur den lilla om jag inte stoppar upp på utsidan mot den stora pallkragen? Har satt en liten uppe på en stor, (bifogar bild). Tänker bygga bänk i mitten och vill gärna ha något som växer upp över i en båge/ställning ,funderar på squash och nån blomma, men kanske någon har ett bättre förslag? Är satt på en lekplats så gärna nått tåligt ätbart 😊 ganska mkt sol på platsen, zon hmm 3-4 kanske

Visa bifogad fil 138185
Inte om du fyller den nedre pallkrage med jord så jord vilar mot jord. Men om det blir som en slänt där det öppnar sig då kommer jorden rinna ned lite.
 
Jag har varit ute och grävt framtida grönsaksland, det är ju helt rimligt i februari. Funderade tom på att sparka igång gräsklipparen och försöka klippa den gula och toviga ängsmattan som aldrig blev klippt i september när jag fick ta över trädgården men tänkte att grannarna skulle tro att jag är helt vansinnig. Åh andra sidan kanske det tåget gick när jag var ute och grävde ned tulpaner på juldagen, fick skotta bort lite snö först sedan hacka gräva loss lite frusen grästorva stoppa i lök och sedan på med allt igen...
 
Nu är aubergine, physalis och ytterligare några busktomatfrön i jorden. Padron, paprika och en busktomat omplanterade. Hoppas att dom inte fick allt för stor chock, jorden han inte riktigt bli rumstempererad innan tålamodet tog slut :angel:
Imorgon ska jag sätta upp belysningen i odlingshyllan i garaget så är jag redo med en sval, ljus plats för dahliorna som ska väckas och fröna som förhoppningsvis gror.
 
Jag har varit ute och grävt framtida grönsaksland, det är ju helt rimligt i februari. Funderade tom på att sparka igång gräsklipparen och försöka klippa den gula och toviga ängsmattan som aldrig blev klippt i september när jag fick ta över trädgården men tänkte att grannarna skulle tro att jag är helt vansinnig. Åh andra sidan kanske det tåget gick när jag var ute och grävde ned tulpaner på juldagen, fick skotta bort lite snö först sedan hacka gräva loss lite frusen grästorva stoppa i lök och sedan på med allt igen...
Grävt....här ligger tjälen djupt än och snön är åtminstone ett par 2-3 dm (där det inte bara är is).
 
Grävt....här ligger tjälen djupt än och snön är åtminstone ett par 2-3 dm (där det inte bara är is).
Det blev aldrig tjälat här. När det blev kallt på riktigt (mer än några minus) så låg snön redan på ganska tjockt 40-50 cm. Vi hade ju - 25 här efter jul några veckor men sen blev det plusgrader och nästan all snö regnade bort (ligger lite kvar i skugglägena och där det varit stora högar) och nu gick det att gräva. Väldigt märkligt, men det är sandjord här så det gör ju att det tinar ganska snabbt. Men det är ju inget som säger att det inte fryser på igen, så jag får gräva snabbt ;). Befinner mig i östra delarna av Småland zon 3 typ.
 
Har sått en omgång spetspsprikafrön idag.
När de växer på friland, så är det en klar fördel att ha rejäla plantor vid utplantering iom att säsongen blir förkortad.

Så ja, paprikor blir det iaf i år 😅 Lär också bli några tomater och evt nån gurka. Det blir dock små gurkskörder på friland här uppe, så lite tvek om de är värda mödan.

Potatis och ärtor i landet ska jag ha och evt morot, lök & vitlök.
 
Behöver lite råd lr tips, har satt pallkragar och fyllt upp med lite grenar, jord etc i fjor. Tänkte fylla på med mer jord och göra klart för plantering lite längre fram. Men hur gör jag? 😅 kommer jorden rinna ur den lilla om jag inte stoppar upp på utsidan mot den stora pallkragen? Har satt en liten uppe på en stor, (bifogar bild). Tänker bygga bänk i mitten och vill gärna ha något som växer upp över i en båge/ställning ,funderar på squash och nån blomma, men kanske någon har ett bättre förslag? Är satt på en lekplats så gärna nått tåligt ätbart 😊 ganska mkt sol på platsen, zon hmm 3-4 kanske

Visa bifogad fil 138185

Åh, vilken bra idé!
Jag hade satt ärtor på bågen också, så finns det alltid något att plocka och äta när man sitter där. :d

Annars är törnrosa kjortel fin som ettårig klängväxt med massor av blommor.
 
Bättre sent än aldrig, eller hur? 🤪 Och förhoppningsvis bättre nu än i mars-april... Hann inte innan snön kom före jul (delvis pga att jag inte kunde använda min opererade hand under hela novemer) och sen har det varit snötäckt och fruset. Men nu äntligen ska jag gå ut och täcka den ihopsjunkna jorden i pallkragelådan (som ursprungligen var ett försök till varmbänk) med tidningspapper (för att minimera ogräset) och fylla på med begagnad gjord (förra årets grönsakskrukor och -baljor) plus lite gödsel och peta ner mina vitlökar...
 
Åh, vilken bra idé!
Jag hade satt ärtor på bågen också, så finns det alltid något att plocka och äta när man sitter där. :d

Annars är törnrosa kjortel fin som ettårig klängväxt med massor av blommor.
Ja, ärtor måste jag ha ju! Det älskar barnen ^^ har kanske frö, men tror dom är lite för lågväxande...hmm,, *viskar,,.. kanske det behöves en ny beställning av fröer 🤔 :angel: :angel:
 
Igår såg jag att rabarbern och något som verkar vara den sena salladen jag sådde i fjol som aldrig grodde titta upp i pallkragen. :love:
Idag snöar det igen. :meh: (Vilket väl iofs är bättre än barmark, minusgrader och halv storm som är det normala såhär års...)

Jag tänkte att jag ska täcka rabarbern så att den slipper blåsa sönder hela tiden i år, men med vad? Kruka nu tidigt på säsongen, för att få glasrabarber? Hur stor kruka behöver man då? (Det är en inte allt för storvuxen sort, planterad förra året.)

Finns det mörkt kålnät eller något annat lämpligt att täcka med som tar udden av blåst och skyfall men inte blir för varmt för tidigt?
Efter bra tips förra året lyckades jag hitta nät som höll när min vanliga fiberduk blåste till slamsor, men jag planterar ju lika mycket för att det är vackert och det förtas rätt mycket med ett vitt tält bredvid. :(

Edit: Nu hittade jag Gjordnäras kålnät, som åtminstone på deras produktbild ser lite trevligare ut. Någon som har testat det?
 
Senast ändrad:
Förstår att det är väldigt individuellt och olika för varje trädgård men hur mycket tid brukar behövas för er att göra det "nödvändiga" under sommaren?

Eftersom det är mitt första år har jag ingen aning om ifall jag kommer behöva räkna med att spendera en timme om dagen med att vattna, rensa ogräs osv eller om det är mer eller mindre. Förutsatt att jag lyckas få fröerna att gro och växa förstås.
 
Förstår att det är väldigt individuellt och olika för varje trädgård men hur mycket tid brukar behövas för er att göra det "nödvändiga" under sommaren?

Eftersom det är mitt första år har jag ingen aning om ifall jag kommer behöva räkna med att spendera en timme om dagen med att vattna, rensa ogräs osv eller om det är mer eller mindre. Förutsatt att jag lyckas få fröerna att gro och växa förstås.

Jag spenderar nog bara ett par timmar i veckan, förutom då när det är som mest intensivt att förbereda alla ytor. Och de timmarna gör jag ofta när jag ändå är där och njuter av att skörda inför matlagning. I år får jag lägga på lite så att min svampodling kan utvecklas framåt.
 
Förstår att det är väldigt individuellt och olika för varje trädgård men hur mycket tid brukar behövas för er att göra det "nödvändiga" under sommaren?

Eftersom det är mitt första år har jag ingen aning om ifall jag kommer behöva räkna med att spendera en timme om dagen med att vattna, rensa ogräs osv eller om det är mer eller mindre. Förutsatt att jag lyckas få fröerna att gro och växa förstås.

Hur långt är ett snöre? :D

Vad har du för förutsättningar när det gäller ogräs och bevattning? Vad ska du odla?

För att hålla efter och hinna med spenderar jag nog cirka en timme om dagen bland mina odlingar i starten av säsongen. Sen är det mest underhåll med bevattning och gödsling, men jag har ganska ordentligt ogrästryck underifrån (kvickrot) så jag brukar se till att rensa någon låda eller bädd dagligen för att ligga i fas.

När det är dags för skörd orkar jag inte ens fundera på hur mycket tid det tar. :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp