Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår att det är väldigt individuellt och olika för varje trädgård men hur mycket tid brukar behövas för er att göra det "nödvändiga" under sommaren?

Eftersom det är mitt första år har jag ingen aning om ifall jag kommer behöva räkna med att spendera en timme om dagen med att vattna, rensa ogräs osv eller om det är mer eller mindre. Förutsatt att jag lyckas få fröerna att gro och växa förstås.

Beror helt på vad du har för förutsättningar och mål.

Jag bor på en blåsig sandbacke, så är det soligt måste jag vattna minst en gång per dag, och det tar åtminstone en halvtimme. Rensa ogräs gör jag när andan faller på, lättare att göra nån kvart varje dag.

En timme om dagen är ganska rimligt att planera för, om inte annat för den meditativa stunden 😍.
 
Det finns ju även flera olika sätt att spara in tid i trädgården som kan vara intressant för diskussionen! Två stora saker som brukar ta både tid och frustration är ju bevattning och ogräs. Handvattnar man lyckas man sällan vattna tillräckligt, och stora ytor bar jord på dåligt underlag är ju som upplagt för ogräs. Själv tänkte jag i år bli bättre på att täcka vissa grödor där jag kommit längre med att besegra kvickroten. Bevattningssystem har jag redan, men i år ska jag även koppla på gödselgivare. :)
 
Förstår att det är väldigt individuellt och olika för varje trädgård men hur mycket tid brukar behövas för er att göra det "nödvändiga" under sommaren?

Eftersom det är mitt första år har jag ingen aning om ifall jag kommer behöva räkna med att spendera en timme om dagen med att vattna, rensa ogräs osv eller om det är mer eller mindre. Förutsatt att jag lyckas få fröerna att gro och växa förstås.
Automatiska bevattningssystem är en fantastisk uppfinning :up:
Det ger mer tid till annat
Och täckodling
 
Jag ska nog beställa lite 100/1000 tomater. Det är främst grabben som äter tomat här (jag kokar sås) så vill ha något enkelt och gott att plocka direkt från plantan :)
 
Jag ska nog beställa lite 100/1000 tomater. Det är främst grabben som äter tomat här (jag kokar sås) så vill ha något enkelt och gott att plocka direkt från plantan :)

Jag hade nog faktiskt i så fall beställt något annat? :o 100/1000 är ju lite kul, men smakmässigt sett inget framstående och det blir himla pilligt att få ihop en handfull tomater till middagen. Dvs motsatsen till både enkelt och gott. Hade hellre kört på någon annan trevlig multiflora om man vill ha små tomater!
 
Dra en påse :D
IMG_0291.jpeg
 
Jag hade nog faktiskt i så fall beställt något annat? :o 100/1000 är ju lite kul, men smakmässigt sett inget framstående och det blir himla pilligt att få ihop en handfull tomater till middagen. Dvs motsatsen till både enkelt och gott. Hade hellre kört på någon annan trevlig multiflora om man vill ha små tomater!
Barnet vill plocka direkt från plantan, och stoppa i munnen. Mer som snacks?
Har du något annat tips? :)
 
Barnet vill plocka direkt från plantan, och stoppa i munnen. Mer som snacks?
Har du något annat tips? :)

Hur gammalt är barnet? Är det små barn kan 100/1000 vara lite spännande, annars hade jag kollat på t ex Ildi, Artisan Bumble Bee, Stormin' Norman etc. Just Ildi ger otroligt mycket, samtidigt som den är god. Artisan Bumble Bee är en riktig klassiker som både finns i lite fina färger (kan ju också vara kul för barn!) och som jag själv tycker är supergod både i salladen och som snacks!
 
Barnet vill plocka direkt från plantan, och stoppa i munnen. Mer som snacks?
Har du något annat tips? :)
Jag hade ett helt gäng olika små tomater på balkongen förra året. Favoriten för både mig och andra som provsmakade var Aztek. En gul tomat som är lågväxande, funkar perfekt att äta som snacks direkt från plantan. Hade kombinerat den med nån röd sort för att få lite färgvariation :up:
 
Hur gammalt är barnet? Är det små barn kan 100/1000 vara lite spännande, annars hade jag kollat på t ex Ildi, Artisan Bumble Bee, Stormin' Norman etc. Just Ildi ger otroligt mycket, samtidigt som den är god. Artisan Bumble Bee är en riktig klassiker som både finns i lite fina färger (kan ju också vara kul för barn!) och som jag själv tycker är supergod både i salladen och som snacks!
Fem och ett halvt :)
Tack ska kika på de sorterna!
 
Men hur långt är barnet ;)
Tomater tenderar att bli två meter höga och smita ut genom taket på mitt gamla växthus :D
Så titta på hur höga tomatplantorna blir också om barnet vill plocka själv tänker jag :)
Haha bra input!
Kanske skulle lagt till "lättodlat" - tvivlar på att det kommer gå så bra hos mig 🙈
 
Här brukar de bli rangliga och ge lite frukt 🥲

Jag säger både ja och nej till att tomater är lättodlade. Ja, de ger frukt även under kärnvapenkrig, men generellt sett är tomater egoister som både vill ha gott om plats, mycket vatten och ordentlig gödsling om man vill maxa sin skörd. De vill inte bli brända och de vill varken bli för kalla eller för varma. Vissa ska putsas från tjuvar, andra inte. Så lite av en diva kan man nog kalla tomaten ändå, men pluset är ju att även i bedrägliga miljöer så vill de ändå ge frukt! Vill man dessutom köra bifftomater så kan vi prata ytterligare en nivå av divighet... :laugh:

Jag älskar att odla tomater och har blivit en riktig nörd sen jag började för några år sedan, men det är nog absolut de plantorna som tar mest tid i odlingen. Men man lägger ju gärna ner tid på det man nördat in sig på också förvisso.

Kör du i växthus eller på friland?
 
Jag säger både ja och nej till att tomater är lättodlade. Ja, de ger frukt även under kärnvapenkrig, men generellt sett är tomater egoister som både vill ha gott om plats, mycket vatten och ordentlig gödsling om man vill maxa sin skörd. De vill inte bli brända och de vill varken bli för kalla eller för varma. Vissa ska putsas från tjuvar, andra inte. Så lite av en diva kan man nog kalla tomaten ändå, men pluset är ju att även i bedrägliga miljöer så vill de ändå ge frukt! Vill man dessutom köra bifftomater så kan vi prata ytterligare en nivå av divighet... :laugh:

Jag älskar att odla tomater och har blivit en riktig nörd sen jag började för några år sedan, men det är nog absolut de plantorna som tar mest tid i odlingen. Men man lägger ju gärna ner tid på det man nördat in sig på också förvisso.

Kör du i växthus eller på friland?
Jag har växthus :)

Hade busktomater (?) som gick bra ett år nu när jag tänker efter. Det året gick nog körsbärstomaterna (eller andra små) bra också.

Odlar i kruka om det spelar roll, hade meterhöga tistlar i hela växthuset när vi flyttade in för några år sedan och en del annat ogräs så grävde bort och la markduk istället.
 
Jag har växthus :)

Hade busktomater (?) som gick bra ett år nu när jag tänker efter. Det året gick nog körsbärstomaterna (eller andra små) bra också.

Odlar i kruka om det spelar roll, hade meterhöga tistlar i hela växthuset när vi flyttade in för några år sedan och en del annat ogräs så grävde bort och la markduk istället.

Ah, okej. Krukstorlek spelar absolut roll! Hur stora är krukorna? Busktomater gillar ju kruka, så det är ju ett säkrare kort än att köra på högväxande tomater. Jag har kört enstaka tomater i kruka (bland annat 100/1000), men alltid minst 30 liter. Kan tipsa om att det är smidigt att sätta plantorna direkt i jordsäcken också, beroende på hur varmt man har det i växthuset. :)
 
Jag har växthus :)

Hade busktomater (?) som gick bra ett år nu när jag tänker efter. Det året gick nog körsbärstomaterna (eller andra små) bra också.

Odlar i kruka om det spelar roll, hade meterhöga tistlar i hela växthuset när vi flyttade in för några år sedan och en del annat ogräs så grävde bort och la markduk istället.
Jag hade mina Aztek i 5-litershinkar förra året :D . Dom hade säkert velat bo lite större för att ge en ännu större skörd, men två Aztek ihop med ett gäng andra tomatplantor räckte gott och väl för att både snacks-äta och ha till maten. Dom blev max 50 cm höga, mycket behändigt eftersom dom inte behövde bindas upp utan räckte med att jag stack ner en blompinne i mitten som stöd
 
Hur långt är ett snöre? :D

Vad har du för förutsättningar när det gäller ogräs och bevattning? Vad ska du odla?
Förhoppningsvis lagom långt! :D

Ogräset har jag ingen aning om, har inte fått ut pallkragarna än. Bevattning blir tyvärr vattenkanna. Får bli bevattningssystem nästa år om jag fortfarande tycker det är kul. Gul lök, purjolök, morot, tomat, sallat, spenat, äppelgurka, gulbeta, aubergine 😅 lite blommor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp