Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på ett trädgårdsskjul. Men jag vet inte riktigt var det skulle stå eller vad jag vill ha. Kan man förvara gräsklippare och liknande i ett sånt förråd? Nu har vi allt i garaget men det blir lite trångt..
 
Funderar på ett trädgårdsskjul. Men jag vet inte riktigt var det skulle stå eller vad jag vill ha. Kan man förvara gräsklippare och liknande i ett sånt förråd? Nu har vi allt i garaget men det blir lite trångt..
Vi har våra styvmoderligt behandlade gräsklippare ståendes i ett av stallen (och det hade jag nog velat likställa med ett skjul). Finns ingen värme eller så. Har trots detta aldrig märkt att deras funktion skulle vara sämre.

Vad är det för skjul du tänkt dig? (Verkar ju finnas de som i princip är utan golv och bara placeras där det verkar lämpligt.)
 
Där hade jag ställt en gräsklippare utan att fundera :D.
Kanon! Då ska jag bara vänta på bättre (snöfria) tider, sen ska jag ut och inventera lämplig plats i trädgården.

Hmm, behövs bygganmälan/lov för en sån liten byggnad? Kommer kanske hamna nära grannens fastighet. När jag skulle bygga växthuset fick jag svaret "Det beror på", men inte vad det berodde på. Äh, får dra iväg en fråga till kollegorna på bygg.
 
Funderar på ett trädgårdsskjul. Men jag vet inte riktigt var det skulle stå eller vad jag vill ha. Kan man förvara gräsklippare och liknande i ett sånt förråd? Nu har vi allt i garaget men det blir lite trångt..
Min stackars åkgräsklippare bor i carporten det till och med blåser in i snö på den ibland :o
Hoppas den förlåter mig i år igen
Jag skulle ställa skjulet i närheten av växthuset om det går
Tycker det alltid är trångt i växthuset märkligt nog ;)
 
Min stackars åkgräsklippare bor i carporten det till och med blåser in i snö på den ibland :o
Hoppas den förlåter mig i år igen
Jag skulle ställa skjulet i närheten av växthuset om det går
Tycker det alltid är trångt i växthuset märkligt nog ;)
Ja, planen är nog att ställa det i vinkel med växthuset. Tror det blir snyggast. Men marken sluttar lite där så vi får se.
 
Kanon! Då ska jag bara vänta på bättre (snöfria) tider, sen ska jag ut och inventera lämplig plats i trädgården.

Hmm, behövs bygganmälan/lov för en sån liten byggnad? Kommer kanske hamna nära grannens fastighet. När jag skulle bygga växthuset fick jag svaret "Det beror på", men inte vad det berodde på. Äh, får dra iväg en fråga till kollegorna på bygg.
4,5 m från tomtgräns och en bygganmälan borde räcka, men eftersom du har nära till facit, dvs bygg - fråga. Better safe than sorry ;)
 
Kanon! Då ska jag bara vänta på bättre (snöfria) tider, sen ska jag ut och inventera lämplig plats i trädgården.

Hmm, behövs bygganmälan/lov för en sån liten byggnad? Kommer kanske hamna nära grannens fastighet. När jag skulle bygga växthuset fick jag svaret "Det beror på", men inte vad det berodde på. Äh, får dra iväg en fråga till kollegorna på bygg.
Om du förutom huvudbyggnaden har byggt mer än 15 kvm efter 70-talet (då friggebodregeln infördes) utan bygglov så behöver du om inte bygglov så anmälan om attefallsbyggnad om du bygger ett förråd. Så du behöver i princip räkna antalet kvm som byggts utan bygglov efter att friggebodsreglerna kom till för att veta om du behöver bygglov eller bygganmälan.
 
Om du förutom huvudbyggnaden har byggt mer än 15 kvm efter 70-talet (då friggebodregeln infördes) utan bygglov så behöver du om inte bygglov så anmälan om attefallsbyggnad om du bygger ett förråd. Så du behöver i princip räkna antalet kvm som byggts utan bygglov efter att friggebodsreglerna kom till för att veta om du behöver bygglov eller bygganmälan.
Kan du ta det igen långsamt?
 
Kan du ta det igen långsamt?
Det är ju därför det beror på...
Hur som helst på en villa tomt med en villa eller annat hus med boendestandard får du utan bygglov uppföra en friggebod (15 kvm fristående byggnad) för friggebod behövs varken bygglov eller bygganmälan. https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/friggebod/ Du får även bygga en attefallsbyggnad på 30 kvm men då krävs bygganmälan. https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...splikt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/

Men dessa två bygglovsbefriade åtgärder får bara utnyttjas en gång du kan alltså inte bygga flera 15 kvm hus på tomten utan bygglov och kalla alla för friggebod. Så om du köper ett hus måste du kolla om friggebodsregeln redan nyttjats för någon av byggnaderna på tomten tex förrådet. Det gör man enklast genom att kolla när det är byggt (före eller efter lagändringen då friggebodsregeln tillkom) och om det finns ett bygglov (då räknas det ju inte som friggebod) eller om det finns en attefallsanmälan.

Så det du behöver veta är vilka byggnader på tomten som har bygglov allt bygganmälan och när de byggnader som inte har bygglov är byggda för att veta om bygglov eller bygganmälan krävs. Allt med tak räknas som byggnad.
 
Sen kan det finnas regler som säger att man får bygga max 10% (med tak) av tomtstorleken. Jag vet inte om det är över hela landet eller lokalt.
Bygglov är en djungel... :cautious:
Det är detaljplanen men du får alltid bygga en friggebod och attefallsbyggnad utöver. Men det är ju möjligt att man inte får bygglov sedan om man redan fyllt tomten med byggnadsyta bestående av bland annat friggebod och attefall och bostadshus. 10 % låter väldigt lite :) och det är inte en nationell bestämmelse utan troligen något som står i detaljplanen för just det området av någon anledning (kanske kulturhistoriskt intressant?).
 
Det är detaljplanen men du får alltid bygga en friggebod och attefallsbyggnad utöver. Men det är ju möjligt att man inte får bygglov sedan om man redan fyllt tomten med byggnadsyta bestående av bland annat friggebod och attefall och bostadshus. 10 % låter väldigt lite :) och det är inte en nationell bestämmelse utan troligen något som står i detaljplanen för just det området av någon anledning (kanske kulturhistoriskt intressant?).
Alltid var nog lite starkt, det kan finnas undantag, bland annat i kulturhistoriskt intressanta områden.
 
Om du förutom huvudbyggnaden har byggt mer än 15 kvm efter 70-talet (då friggebodregeln infördes) utan bygglov så behöver du om inte bygglov så anmälan om attefallsbyggnad om du bygger ett förråd. Så du behöver i princip räkna antalet kvm som byggts utan bygglov efter att friggebodsreglerna kom till för att veta om du behöver bygglov eller bygganmälan.
Det finns ju växthuset, 24 kvm, men det har ju inget tak i den bemärkelsen (tunnel). Annars finns inga extra byggnader på tomten.
 
Alltså, det är lite frustrerande att England inte längre är med i EU. Jag har tidigare köpt grönsaksfrön från Mr.Fothergill's (beställt från en svensk frösida) men nu kan man inte längre göra det.
Det krävs sundhetscertifikat för att få ta med sig frön till Sverige, även för eget bruk.
Jag kan inte tänka mig att fröna har fler smittsamma sjukdomar med sig efter Brexit än de hade innan, men... Nu får man inte längre köpa dem. 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp