Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller på att rensa lite i trädgården efter ett antal år med för lite ork och fick fram en gammal schersmin under några halvt nerfallna plommonträd. Kan jag fixa till den här eller är det bara att klippa ner och börja om? Den blommade inte ifjol och är inte helt säker på förfjol men tror inte den blommade då heller…Inte helt lätt att se på bilden men den är grov upp ca en meter med lite småkvistar upptill..
IMG_0207.jpeg
 
Håller på att rensa lite i trädgården efter ett antal år med för lite ork och fick fram en gammal schersmin under några halvt nerfallna plommonträd. Kan jag fixa till den här eller är det bara att klippa ner och börja om? Den blommade inte ifjol och är inte helt säker på förfjol men tror inte den blommade då heller…Inte helt lätt att se på bilden men den är grov upp ca en meter med lite småkvistar upptill..Visa bifogad fil 138868
Har för mig schersmin blommar på fjorårets grenar. Men jag är osäker på om jag minns rätt och om det finns olika typer, ganska säker på vår blommade år två efter vi klippt ner den. Dom verkar iaf vara hyfsat tåliga, jag hade kanske klippt ner den och gödslat nästa vår, om det är det bästa vet jag inte men så gjorde vi. Är väl fyra år sen vi gjorde så nu och vår har blitt stor och fin. Den var en riktig gammal rishög 😅
 
Jag sådde lök i slutet av januari men endast en sort kom upp. Igår fick jag ner de andra sorterna från nya fröpåsar så förhoppningsvis spirar det snart.
Idag insåg jag att jag haft rätt i mina misstankar. Min Kamelia som jag köpte förra året har knopp :banana:
 
Håller på att rensa lite i trädgården efter ett antal år med för lite ork och fick fram en gammal schersmin under några halvt nerfallna plommonträd. Kan jag fixa till den här eller är det bara att klippa ner och börja om? Den blommade inte ifjol och är inte helt säker på förfjol men tror inte den blommade då heller…Inte helt lätt att se på bilden men den är grov upp ca en meter med lite småkvistar upptill..Visa bifogad fil 138868
Tycker iofs inte den ser ut att vara i så stort behov av tillfixning, men vill du beskära och föryngra kan du ta de äldsta och grövsta grenarna och skära längst ner vid marken och spara resten. Jag har schersminer som är/varit drygt 4-5 gånger grövre i basen 🙈 Några av dom kapade jag iofs rakt av vid marken och började om helt med, de klarar det också men föryngrar man lite i taget är de ju snyggare under tiden :p
 
Insåg igår att jag inte har sått ett enda frö änn! Vanligtvis har jag alla kallsådder färdiga nu och 3-4 sorter på groning inomhus. Känns lite konstigt... Men jag ska ju som sagt försöka fokusera på underhållet i år.
Nåt jag funderar mycket över, och som nån här kanske vet, är hur tusan jag ska bli av med mjöldaggen i växthuset?
Jag har läst att den kan vara lite nåt man får räkna med men just i växthuset verkar det hopplöst. Redan i juli är bladen på allt därinne dammiga och förra året fick jag kassera alla druvor och större delen av gurka och paprika för det såg inte alls fräscht ut...
Nu har det fått stå öppet över vintern, det borde väl inte mjöldaggen gilla?
Jag ska försöka låta bli att odla nåt därinne den här säsongen kanske? Använder uterummet som växthus också så jag får tränga ihop allt där😅 Vinrankan har dock vuxit i växthuset sedan 20 år nånting så den blir allt kvar.
 
Insåg igår att jag inte har sått ett enda frö änn! Vanligtvis har jag alla kallsådder färdiga nu och 3-4 sorter på groning inomhus. Känns lite konstigt... Men jag ska ju som sagt försöka fokusera på underhållet i år.
Nåt jag funderar mycket över, och som nån här kanske vet, är hur tusan jag ska bli av med mjöldaggen i växthuset?
Jag har läst att den kan vara lite nåt man får räkna med men just i växthuset verkar det hopplöst. Redan i juli är bladen på allt därinne dammiga och förra året fick jag kassera alla druvor och större delen av gurka och paprika för det såg inte alls fräscht ut...
Nu har det fått stå öppet över vintern, det borde väl inte mjöldaggen gilla?
Jag ska försöka låta bli att odla nåt därinne den här säsongen kanske? Använder uterummet som växthus också så jag får tränga ihop allt där😅 Vinrankan har dock vuxit i växthuset sedan 20 år nånting så den blir allt kvar.

Låter som att växthuset behöver ventileras bättre? Jag får också mjöldagg varje år, men det kommer först sent på säsongen, typ sept-okt när det även ofta är fuktigt. Tror att man kan hålla efter genom att nitiskt plocka bort alla drabbade växtdelar, men det orkar jag sällan bry mig om.
 
Är det någon som testat göra gurkgardin? Är sugen på att testa i köksfönstret, hänga upp en fin lampa i mitten av fönstret och ha gurkor på sidorna, ungefär som på bilden. Måste man ha någon form av speciell glödlampa då och om ja, kan jag sätta den i vanlig liten pendellampa? Bilden är lånad från Google, nån blogg från första träffen som kom upp i söket ^^

Gurkgardin_1400x.jpg
 
Är det någon som testat göra gurkgardin? Är sugen på att testa i köksfönstret, hänga upp en fin lampa i mitten av fönstret och ha gurkor på sidorna, ungefär som på bilden. Måste man ha någon form av speciell glödlampa då och om ja, kan jag sätta den i vanlig liten pendellampa? Bilden är lånad från Google, nån blogg från första träffen som kom upp i söket ^^

Visa bifogad fil 138939

Jag har inte gjort specifikt gurkgardin, men har klängande växter runt fönstren. Vill man få vettig tillväxt behövs stödbelysning när det inte är tillräckligt många soltimmar. Jag har satt flera av mina växtlampor i vanliga lamparmaturer (viktigt att de inte är för "täta" så att det blir för varm med de kraftiga lampor som behövs). Kör oftast med vanliga ledlampor från ikea, på 1000 lm.

Ljustemperatur är inte så viktigt när det ändå finns dagsljus, men de måste ofta hänga närmare än man tror för att ge tillräckligt med energi.
 
Är det någon som testat göra gurkgardin? Är sugen på att testa i köksfönstret, hänga upp en fin lampa i mitten av fönstret och ha gurkor på sidorna, ungefär som på bilden. Måste man ha någon form av speciell glödlampa då och om ja, kan jag sätta den i vanlig liten pendellampa? Bilden är lånad från Google, nån blogg från första träffen som kom upp i söket ^^

Visa bifogad fil 138939

Jag kör med vilken armatur som helst som passar, och Ikeas led-lampor på runt 1000 lm. På bilden är de med vitare ljus 800 lm, och de med varmare 1055 lm. Nu har de bytt varianter på Ikea , så jag vet inte exakt vilken modell det skulle motsvara. På något ställe har jag de dimbara, så att jag kan ha 1055 på dagen och 250 lm varmljus på kvällen som stämningsbelysning.

Visa bifogad fil 105642

Det enda som verkar viktigt i valet av armatur är att den inte blir för varm. De smalare av mina förbrukar nämligen lampor i högre takt än de andra, så jag gissar att de blir för varma i basen. (Det är å andra sidan den modellen ikea bytt ut, så det kan vara något med den lampan som gör den känsligare också.)

Det är ju inte riktigt lika effektivt som en riktigt bra växtbelysning, men för "normala" prydnadsväxter ser jag ingen som helst anledning att lägga de ganska stora pengarna. Jag har använt exakt samma ljuskällor (men då utan skärm och med helt reflekterande yta över istället) för att driva frösådder i en klädkammare helt utan dagsljus, och hade blommande petunior och tomater på det...

Hittade ett gammalt inlägg med bilder på hur jag löst det!
 
Är det någon som testat göra gurkgardin? Är sugen på att testa i köksfönstret, hänga upp en fin lampa i mitten av fönstret och ha gurkor på sidorna, ungefär som på bilden. Måste man ha någon form av speciell glödlampa då och om ja, kan jag sätta den i vanlig liten pendellampa? Bilden är lånad från Google, nån blogg från första träffen som kom upp i söket ^^

Visa bifogad fil 138939
Jag odlar fönstergurlor varje år, har ingen extra belysning.
C6A4F6D0-05F6-4931-986E-0F905C0C8E18.jpeg
 
Låter som att växthuset behöver ventileras bättre? Jag får också mjöldagg varje år, men det kommer först sent på säsongen, typ sept-okt när det även ofta är fuktigt. Tror att man kan hålla efter genom att nitiskt plocka bort alla drabbade växtdelar, men det orkar jag sällan bry mig om.
Jag tycker det är väl ventilerat ändå; lucka i taket, dörren öppen på kortsidan maj(dagtid)-september samt öppning i andra kortsidan.

Har försökt plocka som du skriver men upplever att det varken gör till eller från.
 
Råkade slänga en blick på min bokashi-jordfabrik och såg en konstigt pinne som stack upp. Närmare inspektion gav att en dahliaknöl jag verkligen var övertygad om var stendöd (den har legat med fuljord som är så torr att det är svårt att blöta igen sen augusti) tydligen lever. Stackarn har stått i ett mörkt garage och det syns ju...
PXL_20240210_132723106.jpg

Nu står den i en påse jord för att jag blev nyfiken på vilken sort det är (hoppas på Penhill watermelon!). Men vad är bästa att göra nu? Ge den ljus och goda förutsättningar och se vad som händer, eller toppa den och hoppas på att sticklingen utvecklas istället?
 
Hittade ett gammalt inlägg med bilder på hur jag löst det!
Ah smart. Får kolla hur det kan se ut i fönstret, för tror nog dina lampor är betydligt närmare än vad jag sett för mig ^^ Ska ändå till moderskeppet..., dvs Ikea, snart och kommer kika lite närmare på lampor då. Tack :)

@Nixehen Vilken sorts gurka har du, om du minns? Ser riktigt trevligt ut 🌱💚
 
Jag tycker det är väl ventilerat ändå; lucka i taket, dörren öppen på kortsidan maj(dagtid)-september samt öppning i andra kortsidan.

Har försökt plocka som du skriver men upplever att det varken gör till eller från.

Hm, knepigt. Hur stort är det? Tror det ska finnas en del medel och diverse hushållsknep också för att hålla mjöldaggen borta.
 
Ah smart. Får kolla hur det kan se ut i fönstret, för tror nog dina lampor är betydligt närmare än vad jag sett för mig ^^ Ska ändå till moderskeppet..., dvs Ikea, snart och kommer kika lite närmare på lampor då. Tack :)

@Nixehen Vilken sorts gurka har du, om du minns? Ser riktigt trevligt ut 🌱💚
Jag tror att den på bilden var en Tanja. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp