Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men gud - var ska jag börja? Idag finns verkligen ingenting, en stor grävd jordyta och en liten plattlagd yta.

Jag får skissa lite och fundera på vad jag behöver... Verktyg och nån slags enkel förvaring, och vattenkanna förstås. Kompostgaller.

Behöver jag pallkragar eller kan jag göra land direkt i jorden? Borde ju gå men kanske smidigare med pallar, åtminstone delvis? Hela ytan lär jag inte kunna ta i anspråk denna säsongen, tänker att jag ska så in honungsfacelia på det som får vänta lite.
 
@Pinus jag gillar pallkragar för att de är upphöjda, mindre risk för sniglar (iaf här hos mig) och lite bättre arbetshöjd. Kanske mer bekvämt än något man behöver? :)
 
Jag sitter och beställer fröer till årets odling nu. Uppe i 550kr och få saknas svartkål och ett par till luktärtor…

Beställer från fröbanken i år.

Har fröer som ligger i boden sen förra pret. Där har det varit minusgrader. Klarar de det eller är det bara att kasta dem?
 
Jag sitter och beställer fröer till årets odling nu. Uppe i 550kr och få saknas svartkål och ett par till luktärtor…

Beställer från fröbanken i år.

Har fröer som ligger i boden sen förra pret. Där har det varit minusgrader. Klarar de det eller är det bara att kasta dem?
Dom flesta fröer klarar sig utmärkt, en del fröer ska man faktiskt förvara i frysen för att de ska hålla (till exempel luktärt). 😊
 
3 blivande äppelträd omplanterade till egen kupé :up:

20240216_085101.jpg


Har också 3 till, från ett annat äpple att omplantera, så totalt 6 äppelträd i blivande.
 
Eftersom @Unafraid skrev att de skulle förvaras i frysen för att hålla.

Jag har aldrig förvarat luktärter i frysen, det har gått bra ändå. Min erfarenhet är dock att de tappar ganska mycket i grobarhet om de blir liggande mer än något år så jag brukar alltid försöka så alla frön och inte spara till nästa år igen. T.ex. om jag samlar fröer hösten 2023 så sår jag alla våren 2024 (men har inte förvarat dem i frysen under tiden). Köper jag fröer till våren 2024 så sår jag alla fröer jag köpt, jag sparar dem inte till 2025 för då har de ofta tappat i grobarhet. Skulle jag av någon anledning inte kunna så alla samtidigt så skulle jag nog testa att förvara dem i frysen. Har sett många rekomendera det.

Så med det sagt, dina som legat på köksbänken sedan i höstas hade jag absolut testat att så. :)
 
Oh, de ligger på diskbänken sen september. Då kan jag kasta dem i alla fall.
Som tidigare skriver, så har de nog bara tappat en del i grobarhet, men det behöver absolut inte vara kört. Sallat är samma sak, de går inte att spara "hur många år som helst". Vissa frön har enormt bra grobarhet oavsett hur de förvarats. Så ner med dina luktärter i jorden, bättre att prova än att slänga direkt. 😊
 
Som tidigare skriver, så har de nog bara tappat en del i grobarhet, men det behöver absolut inte vara kört. Sallat är samma sak, de går inte att spara "hur många år som helst". Vissa frön har enormt bra grobarhet oavsett hur de förvarats. Så ner med dina luktärter i jorden, bättre att prova än att slänga direkt. 😊
Med det sagt så har inte luktärtor särskilt kort hållbarhetstid 2-4 år och säkert längre än så. Ett år klarar de utan problem, hur skulle det annars gå till.
 
Jag har haft väldigt dålig (noll) grobarhet efter 2 år på luktärt. 😊 De jag förvarar i frysen har jag haft jättebra grobarhet på.
Okej jag brukar inte ha problem trots att jag använt gamla påsar från två säsonger eller mer sedan. Ibland tar de lite längre tid på sig men de brukar titta upp tillslut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp