Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försår ni zinnior?
Jag läste, ”Förstår ni zinnior?”, och tänkte att det kändes som en väldigt filosofisk fråga här i trädgårdstråden 😂.

För övrigt består mitt trädgårdsfix just nu mest av att försöka fånga råttor. Råttfångarmannen har varit här och ställt upp fällor, men som den nörd man är, tycker jag kanske att det är smartare ställen för fällor än dem han har valt. Längtar till att kunna börja klippa gräs och så, tänker att råttorna hellre flyttar än bor kvar under terrassen när vi börjar vara mer aktiva ute.
 
Hur lång tid är det normalt att det tar innan chili- och paprikafrön kommer upp? Det har gått en månad nu och jag är van vid att det går fortare. Det är frön från Nordfrö! Typ fem av arton har kommit upp.

De står i såjord och på golvvärme i badrummet.
 
Hur lång tid är det normalt att det tar innan chili- och paprikafrön kommer upp? Det har gått en månad nu och jag är van vid att det går fortare. Det är frön från Nordfrö! Typ fem av arton har kommit upp.

De står i såjord och på golvvärme i badrummet.
Det låter som att de borde kommit upp. Vad är det för temp på golvvärmen de vill gärna ha runt 25 för groning. Fast mina har ändå oftast grott i på ett bord i vanlig rumstemperatur.
 
Här växer det hejvilt bland paprikorna och chilin. Har lyckats hålla det på en lagom nivå i år tror jag. Ska nog ha nån enstaka tomat också, sen bara blommor.
IMG20240224082234.jpg
 
Det finns ett helt avsnitt på podden Jordkommissionen om blåbärstry. Sorter, placering osv. Om jag minns rätt skulle man ha minst två för korspollinering och godare bär. Det var mycket detaljer om sorter, så värt att lyssna på om man vill köpa!
Ja, två måste man ha. Det är väl samma med "vanliga" trädgårdsblåbär.
Ska kolla in podden, tack för tipset.
 
Jag har använt odlinssäckar som allternativ till kruka. Fungerade bra, lite känsliga för solljus så höll ungefär 3-4 år innan de började falla sönder. Det negativa är väll att det är plast då så man bidrar till microplasterna i jord och vatten när de börjar falla sönder.
Tack för svar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp