Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Planerar för en trädgårdskompost. Främst för gammal jord och löv och sånt.
Vad är att föredra skulle ni säga, öppen framtill eller med fyra sidor?
Hur många fack?
Andra tips och tricks, bra att veta mm?
Beror på hur djup du tänker ha den. Kanterna är ju bara där för att forma högen så att säga, blir den för grund så blir ju högen inte så eh, hög när du har öppet fram, men det är ju lättare att fylla på en utan kant fram, bara att tippa i. Jag tycker två fack om du inte ska ha några specialkomposter (för surjord eller för extra magerjord) ett fack där du fyller på med nytt material och en som står och komposterar.
 
Beror på hur djup du tänker ha den. Kanterna är ju bara där för att forma högen så att säga, blir den för grund så blir ju högen inte så eh, hög när du har öppet fram, men det är ju lättare att fylla på en utan kant fram, bara att tippa i. Jag tycker två fack om du inte ska ha några specialkomposter (för surjord eller för extra magerjord) ett fack där du fyller på med nytt material och en som står och komposterar.
Jag är inne på att ha öppet fram, just för att det är enkelt att tömma skottkärran då. Bra tips med djupet! Ska försöka göra den så djup som möjligt nästan.
Låter som att två fack räcker för oss, inget behov av specialjord (i dagsläget :angel:).
 
Solen framme i morse så fick feeling och gjorde iordning en odlingslåda till. Nu kommer jag få plats med alla örter jag vill odla tror jag. Vilka sorter av gräslök är bäst på friland utan försådd?
Just ja gräslöken, min tvärdog förra året så måste fixa ny!
 
Solen framme i morse så fick feeling och gjorde iordning en odlingslåda till. Nu kommer jag få plats med alla örter jag vill odla tror jag. Vilka sorter av gräslök är bäst på friland utan försådd?
Totalt oortodox svar, men jag tog resterna av en köpegräslökskruka och satte ner - den är numer ett monster till gräslök och är dessutom god! :bag:
Bilden är från året efter jag satte ner den och den upptar 40x60 cm2 i yta och är ca 40 cm hög (ja jag brukar låta den gå i blom när jag tagit det jag behöver till frysen ;) och så äter jag blommorna också).
 

Bifogade filer

  • 20210620.jpg
    20210620.jpg
    623,3 KB · Visningar: 49
Solen framme i morse så fick feeling och gjorde iordning en odlingslåda till. Nu kommer jag få plats med alla örter jag vill odla tror jag. Vilka sorter av gräslök är bäst på friland utan försådd?

Jag har aldrig mött en gräslök som inte glatt växte där man ploppar ner den, så jag är benägen att tro att vilken sort som helst kommer att gå bra.

/mvh försår aldrig pga brist på utrymme
 
Så härlig helg! Har öppnat upp mitt odlingsrum och stoppat en massa frön i jorden. Jag kallsår rubbet i år, eller inte det som direktsås då, men resten. Måste köpa mer jord bara innan jag kan fortsätta, för när jag sått mina nya fröer hittade jag 6 sorters tomatfrön från förra året som jag glömt bort 😁
PXL_20240302_154205633.jpg
 
Sommarblommor över, och här lite tomater.
PXL_20240302_154209414.jpg
Litet bakslag är att alla mina mårbackor verkar dött under övervintringen. :( Har inte märkt av att det skulle varit minusgrader i odlingsrummet nångång i vinter men det måste det nog varit för det var inte liv i någon. Gör ett försök att väcka dom men tror alla är körda tyvärr... Tråkigt, jag längtar efter pelargoner på fönsterbrädorna.
 
Så härlig helg! Har öppnat upp mitt odlingsrum och stoppat en massa frön i jorden. Jag kallsår rubbet i år, eller inte det som direktsås då, men resten. Måste köpa mer jord bara innan jag kan fortsätta, för när jag sått mina nya fröer hittade jag 6 sorters tomatfrön från förra året som jag glömt bort 😁
Visa bifogad fil 140370

Jag ska också köra på mycket kallsådd i år! Så slipper allt trängas inomhus. :)
 
Jag har påbörjat den omfattande mars-sådden med att sätta lite mer än hälften av tomatfröna. Mer exakt 182 stycken. Ska försöka hinna sätta resten idag, och sen ta kallsådden i helgen.
 
Jag vet, det gör ont 😂. Det är lättast att gallra hårt när dom är små, men min deadline är senast utplantering ska det vara max 25st. Brukar ge bort en hel del.
Haha sätter alltid typ 2 reserv /tänkt planta och sedan får de leva så är det.. fast krukväxter känner jag inte samma över. De ger ju ingen förtjänst på. Haha
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp