Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tittar på mina paprikaplantor, av ena sorten kom bara 1 av 7 upp, av andra 6 av 7.
Funderar på att sätta några till av den första, men det kanske är för sent? (Zon 4)

Längtar tills det är dags att sätta fler saker.
 
Jag tog tillvara på fröställningarna från mina jätteverbenor ute i trädgården, bredsådde och satte dem i en plastback utomhus. Lite nervöst eftersom kallsådd funkat ganska dåligt förut för mig.
Anledningen till kallsådden är att i somras införskaffade vi två, förvisso lugna, kissar som potentiellt ändå kan förstöra mina förodlingar. Jag brukar ha odlingarna på golvet i ett söderfönster nämligen. Behöver nog införskaffa någon slags hylla när tomaterna ska sås, så kanske de får vara ifred. Rummet går tyvärr inte att stänga.
 
Jag blir lite nervös, så mycket ute i trädgården har börjat gro och vi har fortfarande frostnätter. Ikväll har jag täckt min minimala "blomsteräng" med en fleecefilt...
Det är svårt när vädret tvärsvänger på det här viset, från tolv-fjorton grader plus och sol på dagen till minus på natten.
 
Ok, jag vet att jag sa att jag inte ska så så mycket i år.
Nu står jag här med alla mina fröer och funderar på vad som ska få komma ner i jorden 🙃
IMG20240227061726.jpg

Det är kaos.
 
Jag passade på med en grovrensning i kragar och bäddar under helgen. Riktig vårkänsla i solen!

1000005424.jpg


Har påbörjat årets utbyggnad av pallkrageodlingen. Våga vägra gräsmatta! :D Jag blir dock inte helt nöjd med planeringen, det sluttar även på vissa ställen så det dröjer nog innan jag bestämt mig. Det är 8 helkragar och 4 halvkragar som ska placeras ut.

Började morgonen med att googla jord. Brukar beställa en pall varje år, men jäklar vad dyr frakten blivit. 1800 kr?! Urgh. Nåväl. Kan inte minnas att det varit riktigt så dyrt tidigare år. :cautious: Alternativt får jag sätta mig och verkligen räkna ihop mer exakt antal säckar som behövs i år för att se om jag ändå kan ta det i bilen. Tycker dock att det är smådrygt om det tar slut och jag behöver åka extra för att handla fler. Dels är jorden jag vill ha inte så lätt att få tag på, dels vill jag ju alltid ha extra hemma.
 
Fick precis hem mina dahliaknölar. Hur i hela friden förvarar jag dem tills det är dags att plantera? :bag:

Det beror lite på när du tänkt plantera men jag gör inget särskilt ärligt talat. Lägg inte dom där det är som varmast, jättefuktigt eller direkt i solljus. I övrigt är det rätt lugnt
 
Jag är (också) lätt fanatisk vad de gäller de första sådderna. Sådde petunia, lejongap, tomat, paprika, eucalyptus, röllika och lövkoja i söndag. endast en liten lövkoja har tittat upp än så länge och jag tänker omedelbart "Nej men det här har ju gått åt helskotta, lika bra att börja om från början igen".
Tålamod har aldrig varit min starkaste gren :D
 
Jag kollar på att beställa hem en pall jord, och hittade Svedberga som har fraktfritt. Är det någon som beställt från dom eller vet något om sidan?

Såg i tråden att vissa inte hört så bra om dom kopplat till dahlior, men vet inte om det är skillnad med jord?
 
Jag kollar på att beställa hem en pall jord, och hittade Svedberga som har fraktfritt. Är det någon som beställt från dom eller vet något om sidan?

Såg i tråden att vissa inte hört så bra om dom kopplat till dahlior, men vet inte om det är skillnad med jord?

Är det ett bra märke på jorden bör det inte vara några problem.
 
Sått lite chili och luktärtor häromdagen. Sen tog jorden slut. Skulle sått lite fler luktärtor annars. Tänkte jag ska ta det lugnt i sommar och ha lite blommor bara som sköter sig självt. Får se hur det går. :angel:

Kom även ihåg att titta till mina vinterförvarade som bor svalt och mörkt hemma hos exet när jag hade vägen förbi. Har helt glömt bort dom..😅
Såg lovande ut. Var inte stendöda utan hade växt lite tom. Dock var det som växt blekt så lär se om det finns något litet hörn med ljus att ställa dom i sålänge. Innan dom kan flytta hem till mig igen.
 
Planerar för en trädgårdskompost. Främst för gammal jord och löv och sånt.
Vad är att föredra skulle ni säga, öppen framtill eller med fyra sidor?
Hur många fack?
Andra tips och tricks, bra att veta mm?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp