Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gör ytterligare ett försök med persisk kummin. Har fått upp den ca 3 cm varenda år, sen dör den. I år satte jag fröna i en större kruka på en gång och håller tummarna att de fortfarande gror. Påsen hade "bäst före datum" 2019 :angel:

Vecka 13 är det sticklingsbytardag i grannorten. Även fröer var välkomna så jag tänkte samla ihop allt jag inte vill ha själv och lägga i en stor skål och se om någon annan vill ha. Kanske kan jag bli med nån liten stickling i utbyte.
 
Behöver lite potatisråd! En närstående ska sätta potatis i år igen och jag har som vanligt ingen koll, hoppas jag inte även frågade förra året :o
1. När brukar sättpotatisen komma till butik? Förut har vi varit både för tidiga och för sena med inköp :laugh:
2. Vi tänkte färskpotatis(??? tidig iaf, kan verkligen inte potatis) och en sort för att ta upp hösten. Tips?
 
Behöver lite potatisråd! En närstående ska sätta potatis i år igen och jag har som vanligt ingen koll, hoppas jag inte även frågade förra året :o
1. När brukar sättpotatisen komma till butik? Förut har vi varit både för tidiga och för sena med inköp :laugh:
2. Vi tänkte färskpotatis(??? tidig iaf, kan verkligen inte potatis) och en sort för att ta upp hösten. Tips?fä
Vi gillar Baby Lou bäst som färskpotatis. Här har redan sättpotatisen dykt upp i handeln
 
Städat lite i rabatten vid växthuset. Orkade bara typ en kvart, sen tyckte ryggen att det fick vara nog. Blev lite fint i varje fall. Fick bort några småkrukor med döda växter också.

Måste nog ta tag i att bygga den där komposten snart. Känner ett stort behov av den.
 
1000006304.jpg

En tapper liten tomatplanta på g till min balkongodling 🥳 hoppas dens kompisar behagar kika fram med.
 
Vilka frö sår ni just nu? Förutom tomater ^^ kallsådd med sommarblommor, är det för tidigt/lagom nu? Vill jätte gärna få ner lite sockerärt men tror jag borde hålla mig till iaf april ☺️
 
Vilka frö sår ni just nu? Förutom tomater ^^ kallsådd med sommarblommor, är det för tidigt/lagom nu? Vill jätte gärna få ner lite sockerärt men tror jag borde hålla mig till iaf april ☺️

Jag kommer så i princip allt nu förutom gurka, pumpa, melon och ärtor/bönor som får vänta till april. :)
 
Jag kommer så i princip allt nu förutom gurka, pumpa, melon och ärtor/bönor som får vänta till april. :)
Kul :) Hur gör du då, har du dina sådder inne med lampa/ute? Lr kanske en kombo?



Jag funderar på om jag vill försöka göra plats i boden, men tror den är för kallt, den håller ca 10 grader. Kan min sådd klara sig på värmematta i ett så kallt rum?
 
Kul :) Hur gör du då, har du dina sådder inne med lampa/ute? Lr kanske en kombo?



Jag funderar på om jag vill försöka göra plats i boden, men tror den är för kallt, den håller ca 10 grader. Kan min sådd klara sig på värmematta i ett så kallt rum?

Jag både sår inne, kallsår och direktsår. Det beror helt på vad som ska sås. Kommer t ex direktså morot och palsternacka, kallså sommarblommor, kål, diverse. Tomater och lite annat sås inomhus under lampa.

Det kan säkert funka men återigen beror det nog lite på vad som ska sås. :) En del drivs till stockbildning om de sås för kallt.
 
Tack 🙏 tror jag ska börja med att skriva ner en lista på vad jag vill så och ser vad som kan passa för sådden sen... Taggad nu 😁

Antar att du har växtlampor att använda i boden? Mina iaf avger lite värme, så det kan ju också hjälpa till med temperaturen.
 
Vilka frö sår ni just nu? Förutom tomater ^^ kallsådd med sommarblommor, är det för tidigt/lagom nu? Vill jätte gärna få ner lite sockerärt men tror jag borde hålla mig till iaf april ☺️
Jag har sått tomat och selleri redan, idag tänkte jag så blommor - petunia, hänglobelia och två sorters rosenskära. Och så förodlas dahlior på löpande band nu, inte frön men ändå :D
 
Jag har sått tomat och selleri redan, idag tänkte jag så blommor - petunia, hänglobelia och två sorters rosenskära. Och så förodlas dahlior på löpande band nu, inte frön men ändå :D
Hmm, jag brukar sätta igång mina dahlior i april men tycker dom är så sega ^^ kanske borde börja med dom snart jag med 😍 rosenskära är så fina 👌
 
Hmm, jag brukar sätta igång mina dahlior i april men tycker dom är så sega ^^ kanske borde börja med dom snart jag med 😍 rosenskära är så fina 👌
Jag är för otålig för att vänta :D Har sett att många börjar nu i mars så det känns som ett bra tillfälle för egen del. Vi har mycket sniglar och tvestjärtar här dessutom så de får gärna vara rejäla när jag sätter ut de :laugh:

Rosenskära är jättefina! Det blir första gången jag har såna så det blir intressant att se om de överlever i min omvårdnad :angel:
 
Jag skulle vilja börja odla örter i mitt kök, bor i lägenhet så har inte så mycket möjligheter till att odla så mycket annat tänker jag. Är det någon vänlig själ som skulle kunna peka en i rätt riktning när det gäller att hitta material att läsa på? Jag kan absolut ingenting om att odla växter.
 
Jag skulle vilja börja odla örter i mitt kök, bor i lägenhet så har inte så mycket möjligheter till att odla så mycket annat tänker jag. Är det någon vänlig själ som skulle kunna peka en i rätt riktning när det gäller att hitta material att läsa på? Jag kan absolut ingenting om att odla växter.

Min mamma har varit jättenöjd med Ikeas hydroponiska system! Stor skörd redan (hon fick det i julklapp).
 
Har sått tomater 100/1000 sen några dagar tillbaka. Orkade inte vänta. 2 skott har tittat upp!
Hoppas det är de fröerna iallafall, köpte de privat på fb.
Har köpt ekologiska fröer på morötter och rädisor.
Såg igår att Impecta har 3 för 2 på klätterväxter 1åriga och så sugen…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp