Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker vänta in april i alla fall. Det är ju rätt långt kvar tills risken för frost är över och man kan sätta ut dem. Sen beror det ju på dina förutsättningar och hur många man har också, om man tycker det är värt allt jobb. Jag har rätt många så då blir det dessutom väldigt utrymmeskrävande så jag vill gärna vänta så länge som möjligt. :)

Fick 9 stycken i födelsedagspresent nu. Ligger inne i en ica-kasse. Hoppas de mår halvskapligt av att förvaras så.
 
Fick 9 stycken i födelsedagspresent nu. Ligger inne i en ica-kasse. Hoppas de mår halvskapligt av att förvaras så.

Det finns säkert lika många sätt att göra på som det finns odlare, jag brukar försöka förvara dem mörkt och svalt tills det är dags att väcka dem. Jag fick två leveranser av knölar förra veckan och nu ligger de kvar i kartongerna de kom i. Kartongerna har jag ställt i kallskafferiet. De knölar jag försökt övervintra ligger kvar i källaren.

Men när de säljs i butik så är det ju inte ovanligt att de står varmt och ljust, kanske inte optimalt men de brukar väl överleva det med. :)
 
Lidl säljer stam- och klätterrosor. Ska de skötas på något speciellt sätt eller är det bara att gräva ner?
 
Lidl säljer stam- och klätterrosor. Ska de skötas på något speciellt sätt eller är det bara att gräva ner?

De flesta rosor är det bara att gräva ner där du vill ha dem. Om de sedan trivs är upp till rosen, en del sorter är griniga medan andra är nöjda nästan var som helst. Står det något namn på dem alls?
 
Trädgårdsgång på gång
IMG20240310133213.jpg

Ca 11 meter att gräva till växthuset. Om plattorna räcker blir det en liten uteplats utanför växthuset också.
Givetvis är inte alla stenar med på bilden ;)

Jag får fungera arbetsledare, kan varken böja mig eller bära nånting. Känner mig lite otillräcklig, men maken jobbar på så bra så.
 
Trädgårdsgång på gång
Visa bifogad fil 140808
Ca 11 meter att gräva till växthuset. Om plattorna räcker blir det en liten uteplats utanför växthuset också.
Givetvis är inte alla stenar med på bilden ;)

Jag får fungera arbetsledare, kan varken böja mig eller bära nånting. Känner mig lite otillräcklig, men maken jobbar på så bra så.
Med bra hejarklack kommer man långt. 😄
 
Jag har planterat jättefina primula i orange, vitt, ljusgult och rött i fönsterlådorna idag - vilken skillnad det gör med sådana små färgklickar! Annars utgörs färgklickarna just nu mest av påskliljor, krokus och en och annan pärlhyacint i rabatten. Tuplanerna är på god väg och så även klockhyacinterna. Sen är det något annat som börjat sticka upp som jag inte riktigt minns vad det är, eventuellt allium? Jaja, kul att se att det rör på sig i alla fall! :)
 
Jag har planterat jättefina primula i orange, vitt, ljusgult och rött i fönsterlådorna idag - vilken skillnad det gör med sådana små färgklickar! Annars utgörs färgklickarna just nu mest av påskliljor, krokus och en och annan pärlhyacint i rabatten. Tuplanerna är på god väg och så även klockhyacinterna. Sen är det något annat som börjat sticka upp som jag inte riktigt minns vad det är, eventuellt allium? Jaja, kul att se att det rör på sig i alla fall! :)
Så härligt det är att få läsa om alla er som ligger månader före :love: Här ligger snödjupet fortfarande på över en halvmeter, men solen kämpar på och jag lever på hoppet
 
Nu har jag äntligen försått gurka och tomat.

Lär mig aldrig av mina misstag och har även i år satt tio olika sorters tomat bara för att jag råkade ha de fröna hemma. Vissa frön är dock jättegamla eller egen-skördade under tveksamma förhållanden så det återstår att se vad som kommer upp 😅

Har några små chilisar som jag sådde för någon månad sedan och där sätter jag nog punkt för försådderna. Blommor, ärtor och bönor vill jag också gärna så, men det får nog bli direkt i trädgården på plats. Någon måtta får det vara!
 
IMG_20240311_162017.jpg

Men alltså kolla. Inte nog för att han är underbar i sig men när jag kom hem idag hade han målat nästan alla delar till mina odlingskragar. Fick hem dem i helgen och de visade sig vara större än jag trodde. Kortsidan har samma mått som en vanlig långsida. De är åtminstone tre gånger längre än en vanlig. Tror nog allt jag tänkt kommer få plats!
 
Idag har jag sått lite gurka, tre olika typer micro tomat och basilika som ska växa med lampor på köket. Har ingen lampa till gurkan än, hoppas den vill kika up ändå 🤞😅
 
Jag kan planterade en magnolia för några år sen. Förrförra året drabbades den av frostsprängningar och bara en minigren klarade sig. Den har växt på bra. Hade nu säckväv på för att skydda den från frostsprängning. Det var väldigt blåsigt inatt. Säckväv = vindfång. Den är knäckt vid basen :cry: Det är tydligen inte meningen att jag ska ha en magnolia (där).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp