Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambon byggde ihop växthuset han hittade i garaget (stor fördel med att köpa gård där lite allt möjligt lämnats kvar). Ska bli så roligt, aldrig haft ett innan. Sått tomater, gurka, purjo och chili. Sistnämnda är seeeeeeeg.
Idag ska bäddarna byggas i växthuset. Blir u-format.
 
Jag skulle vilja börja odla örter i mitt kök, bor i lägenhet så har inte så mycket möjligheter till att odla så mycket annat tänker jag. Är det någon vänlig själ som skulle kunna peka en i rätt riktning när det gäller att hitta material att läsa på? Jag kan absolut ingenting om att odla växter.

Jag har dålig koll på var man kan läsa på om just inne odling, men lite annat man kan odla är,

Microgreens
Groddar
Fönster gurka
Micro tomater

Jag hade skaffat jord, en växtlampa och börjat testa mig fram. Iof, som någon nämnde är det många som gillar hydroponisk odling inne, man odlar i vatten, så man slipper ha jord på tex köket vilket många gillar. Jag hade googlat mig fram för att lösa på om det olika alternativen, fint rätt mkt bra hobby bloggar och konton att följa, men specifikt för att bara odla inne har jag dålig koll på.
 
Jag skulle vilja börja odla örter i mitt kök, bor i lägenhet så har inte så mycket möjligheter till att odla så mycket annat tänker jag. Är det någon vänlig själ som skulle kunna peka en i rätt riktning när det gäller att hitta material att läsa på? Jag kan absolut ingenting om att odla växter.

Som @skiesabove redan tipsat om - kolla på ett hydroponiskt system! :) Googla så hittar du gott om information om hur man kan starta upp och vad man ska tänka på. Perfekt för året-runt-odling hemma i köket.
 
Förra året gick alla mina penséer som jag brukar ha i krukor på trappan åt helvete för att en mus käkade upp dom, försökte fånga den men det gick inge vidare. För några dagar sedan satte jag nya på trappan och hoppades att musen hade flyttat eller nåt men nope, uppätna penséer igen. Idag har jag (förhoppningsvis) fått fatt i musjäveln och kan kanske se fram emot våren display :love:
 
Vi planterade en kopparhäggmispel förra året, ett uppstammat träd, och nu skulle jag vilja anlägga en liten rabatt omkring den. Är det en dålig idé att ha rabatt runt ett träd eller funkar det? Tips på vad jag skulle kunna plantera som funkar i soligt läge i zon 3?
 
Hittade saker växande i jordfabriken igen, den här gången måste det nästan vara något som överlevt i själva bokashin. Är det verkligen möjligt att frön från gurka i affären är tillräckligt mogna för att gro? Kan inte komma på vad annars det ska vara.
Mer trädgårdsrelaterat; har börjat tömma förra årets tomatkrukor (höststädning skedde icke). Det var en hel del rötter där i. Har satt 18 tomatfrön, till utöver det jag satt i december och februari. Ingeting jämfört med många andra här, men med tanke på att jag har plats för typ fyra i växthuset... Nåja, ska testa Sub arctic plenty i odlingsbädd utomhus. Blir spännande här i zon 6.
1000011267.jpg
 
Hittade saker växande i jordfabriken igen, den här gången måste det nästan vara något som överlevt i själva bokashin. Är det verkligen möjligt att frön från gurka i affären är tillräckligt mogna för att gro? Kan inte komma på vad annars det ska vara.
Mer trädgårdsrelaterat; har börjat tömma förra årets tomatkrukor (höststädning skedde icke). Det var en hel del rötter där i. Har satt 18 tomatfrön, till utöver det jag satt i december och februari. Ingeting jämfört med många andra här, men med tanke på att jag har plats för typ fyra i växthuset... Nåja, ska testa Sub arctic plenty i odlingsbädd utomhus. Blir spännande här i zon 6.
Visa bifogad fil 140752
pumpa eller solros brukar kompostgro.
 
Är det för tidigt att slänga ner dahliorna i påsar med jord tycker ni?

Jag tänker vänta in april i alla fall. Det är ju rätt långt kvar tills risken för frost är över och man kan sätta ut dem. Sen beror det ju på dina förutsättningar och hur många man har också, om man tycker det är värt allt jobb. Jag har rätt många så då blir det dessutom väldigt utrymmeskrävande så jag vill gärna vänta så länge som möjligt. :)
 
pumpa eller solros brukar kompostgro.
Ah, nu när du säger det, det ligger nog lite butternut rester där. Hade helt glömt den!

Köpte spenat och pak choi att testa kallså, men inser att pallkragarna jag tänkte så i fortfarande ligger under den lagret snö/stenhård skare. Inringad stolphatt är ca 130 cm ovanför mark 🙃 Får eventuellt bli sådd i plastback i eller utanför växthuset istället.
PXL_20240310_092709668~2.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp