Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan planterade en magnolia för några år sen. Förrförra året drabbades den av frostsprängningar och bara en minigren klarade sig. Den har växt på bra. Hade nu säckväv på för att skydda den från frostsprängning. Det var väldigt blåsigt inatt. Säckväv = vindfång. Den är knäckt vid basen :cry: Det är tydligen inte meningen att jag ska ha en magnolia (där).
Frågan är vad jag ska ha istället. Den står så man ser den när man går in/ut, man ser den från köksfönstret också, trädgårdens mest framträdande placering. Vill ha nåt fint litet träd/stor buske, 4-5 meter. Vill ha både körsbärsbenved och kvitten, men de anges till 2-3 meter. 3 skulle vara ok, men 2 är för litet. Mager sandjord så det blir sällan de större måtten här.
 
Frågan är vad jag ska ha istället. Den står så man ser den när man går in/ut, man ser den från köksfönstret också, trädgårdens mest framträdande placering. Vill ha nåt fint litet träd/stor buske, 4-5 meter. Vill ha både körsbärsbenved och kvitten, men de anges till 2-3 meter. 3 skulle vara ok, men 2 är för litet. Mager sandjord så det blir sällan de större måtten här.
Prydnadsapel, prydnadskörsbär, rysklönn, blomsterkornell (uppstammad) är mina tips.
 
Lycklig över att mina fönstergurkor börjat blomma. 😍 Det dröjer ju tills de börjar producera något, men nu med längre dagar och varmare fönster så händer det något iaf. (Jag har ingen extra belysning och ingen extra värme, så de får hålla till godo med det naturliga ljuset utifrån. )

IMG_9057.jpeg
 
Prydnadsapel, prydnadskörsbär, rysklönn, blomsterkornell (uppstammad) är mina tips.
Tack! Körsbär har jag på annat ställe annars hade det varit givet. Rysklönn var ny för mig, men ser ut att vara rätt lik ginnalalönn? Sådana har jag fyra st. Blomsterkornell ska jag definitivt ha en, men jag har fått uppfattningen att de trivs i lite samma läge som magnolia? Prydnadsapel är ett bra alternativ, det ska jag titta mer på!
 
Tack! Körsbär har jag på annat ställe annars hade det varit givet. Rysklönn var ny för mig, men ser ut att vara rätt lik ginnalalönn? Sådana har jag fyra st. Blomsterkornell ska jag definitivt ha en, men jag har fått uppfattningen att de trivs i lite samma läge som magnolia? Prydnadsapel är ett bra alternativ, det ska jag titta mer på!
Ja Ginnalalön (Acer tataricum ssp Ginnala) är en variant på Rysklönn (Acer tataricum), men det finns fler roliga varianter på rysklönn bland annat en med väldigt röda näsor som är fin (Acer tataricum 'hot wings').
 
Överlåter frösättning till de som kan.
Spontanköpte förra hösten 6 st dagliljor " Frösvidal".står i krukor och väntar på lämpligt planteringsställe.
Och då undrar man var då, vet inte var dessa ska få plats.
Rabatter fulla, ingen plats att gräva då det är gammal skogstomt med berg upp i dagen.
 
Vi vill fylla ut ett hörn i rabatten på framsidan som sett lite kalt ut i några år nu. Vi vill helst ha något vintergrönt (heter det så på svenska, evergreen?). Hörnet i fråga vetter mot öster och får väldigt begränsat med sol. Övervägande sandjord. Jag har gjort lite efterforskningar och kommit fram till att johannesört, olvon eller liguster skulle kunna trivas där. Nån som har något annat förslag? Funderar även på kamelia?
 
Vi vill fylla ut ett hörn i rabatten på framsidan som sett lite kalt ut i några år nu. Vi vill helst ha något vintergrönt (heter det så på svenska, evergreen?). Hörnet i fråga vetter mot öster och får väldigt begränsat med sol. Övervägande sandjord. Jag har gjort lite efterforskningar och kommit fram till att johannesört, olvon eller liguster skulle kunna trivas där. Nån som har något annat förslag? Funderar även på kamelia?
Ja på vintergrönt och "johannesört" är nog vinterhypernicum på svenska, johannesört är annars den vilda örten här. Du har ju rododendron i olika former, på svenska kallas den lilla varianten alpros och växer vild här i fjällen, om du vill spela på det skotska kan du ju även ha någon form av ljung den är ju vintergrön. Julros har ofta bladen kvar hela året och är en kul vårväxt. De orientaliska finns i flera varianter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp