Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som vanligt hittade jag en påse (soppåse - fint ska det vara)) omärkta fröer som jag inte kan komma på vad det är. Vad tror ni är det jätteverbena eller har ni andra förslag?
tempImagegw9P3g.jpg
 
1000005327.jpg


Lugn morgon idag, så passade på att så lite penséer. :) Det blir sorterna "Envy" och "Nature Antique Shades". Brukar alltid köpa penséer när våren närmar sig, men det är väl himla onödigt med tanke på allt annat man sår och odlar. :p
 
Jag håller ju på och fixar lite på en lekplats och nu är jag nyfiken på om någon av er kloka människor har något med pil i trädgården? Kanske en koja eller en tunnel? Har kontaktat ett företag och får bra svar från dom men är nyfiken på om någon har några goda råd eller tips. Gärna lite om hur man sköter sådant med pil, generellt verkar det väldigt tåligt. Jag ser för mig en låg kortare tunnel kunde vara kul på platsen vi har Vill ju gärna att det ska bli fint och grönt och inte glest eller kalt, så läser gärna upp mig lite innan jag bestämmer mig för om det kan passa där :)
 
Jag håller ju på och fixar lite på en lekplats och nu är jag nyfiken på om någon av er kloka människor har något med pil i trädgården? Kanske en koja eller en tunnel? Har kontaktat ett företag och får bra svar från dom men är nyfiken på om någon har några goda råd eller tips. Gärna lite om hur man sköter sådant med pil, generellt verkar det väldigt tåligt. Jag ser för mig en låg kortare tunnel kunde vara kul på platsen vi har Vill ju gärna att det ska bli fint och grönt och inte glest eller kalt, så läser gärna upp mig lite innan jag bestämmer mig för om det kan passa där :)
Jag förstår inte, menar du om ett pilträd kan formas till en tunnel/koja eller menar du en tunnel av nedklippta flätade pilgrenar?
 
Vi måske fixa staket til trädgården i år (så vi kan skaffa valp så fort som möjligt :angel: )!

Det ska vara ”luftigt”, så det inte stör utsikten, billigt och så lätt som möjligt att sätta upp. Om det inte är groteskt fult så är det ett plus. Jag har räknat ut att det blir 80-90 meter staket totalt.

Jag HATAR att sätta stolpar, så hur man det lättast?

Ska vi tänka viltstängsel om man ska undvika att gå bankrutt? Andra förslag?
 
Visa bifogad fil 139033
Startskott för årets odlingar. Tomater, 2 sorters chili (kommer bli fler men det är makens intresse) och paprika. Satsat på mindre pessimism gällande grobarhet än tidigare år och hoppas på att inte drunkna i tomatplantor.
Om inte annat så finns det massor av plats här på den andra sidan av sundet :angel:!

Jag har önskat mig jord (!) och en pallkrage i födelsedagspresent (slutet av månaden) och går och funderar och planerar vad jag ska proppa i den. Det behövs lite distraktion från översvämningen i källaren just nu 😅. Jävla regnande!
 
Jag håller ju på och fixar lite på en lekplats och nu är jag nyfiken på om någon av er kloka människor har något med pil i trädgården? Kanske en koja eller en tunnel? Har kontaktat ett företag och får bra svar från dom men är nyfiken på om någon har några goda råd eller tips. Gärna lite om hur man sköter sådant med pil, generellt verkar det väldigt tåligt. Jag ser för mig en låg kortare tunnel kunde vara kul på platsen vi har Vill ju gärna att det ska bli fint och grönt och inte glest eller kalt, så läser gärna upp mig lite innan jag bestämmer mig för om det kan passa där :)
De vill ha mycket vatten under de första tre åren och sedan får man räkna med att ägna en hel del tid åt att klippa och fläta dom varje år. De flesta som haft pilkojor har ledsnat efter några år och då har de antingen förvildat sig eller tagits bort. Ibland dör de på en gång för att folk inte orkar vattna ordentligt de första åren. Att få själva kojan/tunneln på plats är dock lätt, det stora jobbet kommer sedan med underhållet.
 
De vill ha mycket vatten under de första tre åren och sedan får man räkna med att ägna en hel del tid åt att klippa och fläta dom varje år. De flesta som haft pilkojor har ledsnat efter några år och då har de antingen förvildat sig eller tagits bort. Ibland dör de på en gång för att folk inte orkar vattna ordentligt de första åren. Att få själva kojan/tunneln på plats är dock lätt, det stora jobbet kommer sedan med underhållet.
Ah, tack för bra info. Kanske det inte är en så bra ide då. Just vatten hade vi kanske kunnat lösa men blir antagligen vårt jobb att underhålla och iaf jag är inte hemma så mkt på sommaren, för antar man borde hålla efter hela säsongen då? Har sett nån sådana pil projekt som sett lite smått bedrövliga ut så misstänkte det kanske var lite mer jobb än vad jag hoppats på 😅
 
Ah, tack för bra info. Kanske det inte är en så bra ide då. Just vatten hade vi kanske kunnat lösa men blir antagligen vårt jobb att underhålla och iaf jag är inte hemma så mkt på sommaren, för antar man borde hålla efter hela säsongen då? Har sett nån sådana pil projekt som sett lite smått bedrövliga ut så misstänkte det kanske var lite mer jobb än vad jag hoppats på 😅
Vattna och rensa behövs ju göras under sommaren, när kojan/tunneln är färdigetablerad efter några år så behövs kanske inte det. Klippa och fläta räcker om man gör i början och slutet av säsongen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp