Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade nog faktiskt i så fall beställt något annat? :o 100/1000 är ju lite kul, men smakmässigt sett inget framstående och det blir himla pilligt att få ihop en handfull tomater till middagen. Dvs motsatsen till både enkelt och gott. Hade hellre kört på någon annan trevlig multiflora om man vill ha små tomater!
Jag hade två 100/1000 förra året och grannbarnen 5 och 7 år var här och plockade många gånger, de älskade "krångelplocket" och jag var tacksam för att de blev avplockade. De är ju väldigt dekorativa och tåliga mot angrepp och ganska tåliga för torka. Fick brunröta på många andra sorter men denna förblev helt frisk. Visst smaken är väl inte det bästa jag haft men helt ok och barnen tyckte mkt om dem. De smakar ju ändå tomat. Så jag rekommenderar ändå sorten.
 
Jag hade två 100/1000 förra året och grannbarnen 5 och 7 år var här och plockade många gånger, de älskade "krångelplocket" och jag var tacksam för att de blev avplockade. De är ju väldigt dekorativa och tåliga mot angrepp och ganska tåliga för torka. Fick brunröta på många andra sorter men denna förblev helt frisk. Visst smaken är väl inte det bästa jag haft men helt ok och barnen tyckte mkt om dem. De smakar ju ändå tomat. Så jag rekommenderar ändå sorten.

Ja, för små barn kan det säkert vara roligt med pillandet!
 
Förhoppningsvis lagom långt! :D

Ogräset har jag ingen aning om, har inte fått ut pallkragarna än. Bevattning blir tyvärr vattenkanna. Får bli bevattningssystem nästa år om jag fortfarande tycker det är kul. Gul lök, purjolök, morot, tomat, sallat, spenat, äppelgurka, gulbeta, aubergine 😅 lite blommor.

Då är vattenkannan ditt största bekymmer än så länge. :) Hur många pallkragar kommer du ha? Skulle täcka jorden för att förhindra avdunstning av fukt, men var beredd på att du kan behöva vattna för hand varje dag. Om det går att dra ut slang och bäddarna ligger intill varandra så kan du ju använda en vanlig vattenspridare istället!
 
Då är vattenkannan ditt största bekymmer än så länge. :) Hur många pallkragar kommer du ha? Skulle täcka jorden för att förhindra avdunstning av fukt, men var beredd på att du kan behöva vattna för hand varje dag. Om det går att dra ut slang och bäddarna ligger intill varandra så kan du ju använda en vanlig vattenspridare istället!
Hmm okej. Får nog försöka se över det och fråga hur de har det med vattnet. Vi är två tomter som delar på någon sorts brunn på gården. Annars får jag hitta något att täcka med. Kommer ha tre stycken av någon sorts pallkrage i större format som jag inte har mått på än. De ligger vinterstuvade fortfarande.

Tack!
 
Hmm okej. Får nog försöka se över det och fråga hur de har det med vattnet. Vi är två tomter som delar på någon sorts brunn på gården. Annars får jag hitta något att täcka med. Kommer ha tre stycken av någon sorts pallkrage i större format som jag inte har mått på än. De ligger vinterstuvade fortfarande.

Tack!
Tre stora pallkragar går att skaffa ett litet droppbevattningskit för runt en tusenlapp-ish. Det finns färdiga set som heter startkit pallkrage eller liknande. Så kan du välja sådant som passar bevattning via slang/utkastare eller tunna alltefter dina förutsättningar.
 
Hmm okej. Får nog försöka se över det och fråga hur de har det med vattnet. Vi är två tomter som delar på någon sorts brunn på gården. Annars får jag hitta något att täcka med. Kommer ha tre stycken av någon sorts pallkrage i större format som jag inte har mått på än. De ligger vinterstuvade fortfarande.

Tack!

3 pallkragar till allt du skrev att du skulle odla?! Vojne vojne! :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp