Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Marmelad och sylt har jag provat, inte gott. Picklade låter intressant. Frågan är om de mister sin kräksmak i processen? För det är den jag inte kan med 🤢
Vad är det för krusbär du har, röda eller gröna?
Jag har röda och om man väntar tills dom är riktigt mörkröda så är dom jättesöta och goda :d
Men jag minns mormors gröna krusbär som sura som 17, hon bladade dom med rabarber och gjorde marmelader och likör = inget mitt barnjag gillade :angel:
 
Vad är det för krusbär du har, röda eller gröna?
Jag har röda och om man väntar tills dom är riktigt mörkröda så är dom jättesöta och goda :d
Men jag minns mormors gröna krusbär som sura som 17, hon bladade dom med rabarber och gjorde marmelader och likör = inget mitt barnjag gillade :angel:
Röda. Söta är de men de smakar ändå barnspya... Jobbiga att plocka också för det är fullt med taggar på grenarna. Tror att det är en gammal sort. Inte ens fåglarna äter dem.
 
Röda. Söta är de men de smakar ändå barnspya... Jobbiga att plocka också för det är fullt med taggar på grenarna. Tror att det är en gammal sort. Inte ens fåglarna äter dem.

Låter som samma äckel från stenåldern som jag har här, men de funkar som sagt i saftat tillstånd eftersom saften har noll krusbärssmak :D
Blir en lite sträv saft, som lingondricka, aroniasaft och sånt päck.
 
När vi ändå är inne på tema bärbuskar, när är det bäst att flytta vinbärsbuskar? De står i vägen för mina grönsaksland!
 
Sen har vi haft årets första helg spenderad med trädgårdsvård. Ett litet träd/vanvårdad buske grävdes upp, staket flyttades för att hindra det traktorsjagande barnet att rymma samt fyndat 17 kvm marksten på blocket. Kommer kännas i kroppen imorgon men jösses vad med vårkänslor!
 
Sen har vi haft årets första helg spenderad med trädgårdsvård. Ett litet träd/vanvårdad buske grävdes upp, staket flyttades för att hindra det traktorsjagande barnet att rymma samt fyndat 17 kvm marksten på blocket. Kommer kännas i kroppen imorgon men jösses vad med vårkänslor!
Trädgårdsvård! jag gick ut på altanen, kollade runt i trädgården och konstaterade fortfarande över halvmeter snö 😆 = ett bra tag till jag kommer ut å kan göra nått
 
Trädgårdsvård! jag gick ut på altanen, kollade runt i trädgården och konstaterade fortfarande över halvmeter snö 😆 = ett bra tag till jag kommer ut å kan göra nått
De här enstaka ljusglimtarna är skånes sätt att be om ursäkt för regnpåsidan-sjuttielva stormar och dementorliknande grå massa sedan mitten av oktober

(Vi har också haft snö, det var fint tills den smälte och blev isgata)
 
Svärmor gör en fantastisk krusgubbesylt. Dvs krusbär och jordgubbar. Syran i krusbären lyfter verkligen jordgubbssylten.
Måste prövas, vi har frysen full av krusbär och jag gillar inte såna som de är (ungar, sambon och hund äter direkt från buskarna dock).
 
Jag har lärt mig massor😆 Framförallt detta år ska jag försöka att inte göra för mycket av allting. Inga 20-tals tomatsorter tex. Och ge tusan i att odla sånt som ingen i familjen gillar bara för att släkt och vänner(utan möjlighet/lust att odla själva)gillar det. Alltså ska jag varken så aubergine eller kronärtskocka i år. Troligen ingen chili heller.
Kål ska jag strunta i detta år med, de blir bara täckta med bladlöss trots kålnät. Och sallat verkar vi glömma bort att skörda, den står alltid kvar och går i blom. Ska så ett par sorter kanske och ställa i krukor alldeles vid ytterdörren, då kanske jag kommer ihåg att ta med in?

Istället ska 2024 bli året jag ägnar åt grunderna.
-Stenläggningen runt hela huset behöver tvättas fri från mossa och fogas om.
- Växthuset behöver antingen renoveras eller tas ner, det ser för skräpigt ut nu. Har inte vågat undersöka hur illa det är för jag har inte råd med ett nytt för tillfället och jag äslkar verkligenattha växthus...
- Perennrabatten vid västra gaveln måste rensas ur och gödslas, den har fått sköta sig själv helt sedan vi flyttade in eftersom jag är mer intresserad av att odla ätbart.
- Jag vill anlägga rabatter för stockrosor, buskrosor och pioner. Har en honungsros jag gärna vill flytta också. Än vet jag dock inte riktigt var i trädgården jag vill ha dessa men det börjar bli dags att ta beslut i frågan nu.
- Pallkragarna behöver målas om och få ny duk inuti.
 
En av mina ljuvliga amaryllisar blommar äntligen och jag hade tänkt sätta ut den i trädgården när den är färdig. Är det någon som har provat amaryllis ute?

20240129_113109.jpg
 
Jag har absolut inga vårkänslor än och därmed har inget odlingsintresse vaknat till liv. Dessutom har vi flera projekt på gång inne. Men, jag har inventerat och beställt fröer och till och med tagit in lite krukor och värmemattor så nu i veckan tänkte jag väcka igång lite fröer.
Däremot funderar jag mycket på vad jag vill göra i trädgården i sommar, när det kommer till fler odlingsbäddar, växthus, ta bort thujor osv. Och jag vet att det krävs bara en fin, solig helgdag med lite vårkänsla (och sådana kan ju faktiskt komma i flertal nu i februari!) för att det ska börja rycka rejält i odlingstarmen!
 
Köpt ett pluggbrätte för första gången någonsin. Hade i paprikafrön i 14 små hål idag och även 7 physalisfrön. Äntligen igång. Men det känns långt kvar tills det är dags för resten.
 
En av mina ljuvliga amaryllisar blommar äntligen och jag hade tänkt sätta ut den i trädgården när den är färdig. Är det någon som har provat amaryllis ute?

Visa bifogad fil 137868

Ett år ställde jag ut amaryllisen i trädgården med kruka och allt framåt våren/försommaren. Den ställdes i en rabatt där det växte ganska högt av sommarblommor. I september tog jag in den igen då den hade fått nya stjälkar med knoppar på. Den blommade otroligt fint på en mycket stabil stjälk! Men hur det funkar att gräva ner den vet jag inte. Övervintrar de?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp