Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan ha följt med ett paket dahlior från Lidl häromdagen. Älskar dahlior! Frågan är om de kan flytta ut redan nu eller är det för tidigt? Vi har 5-10 grader på dagarna.
Jag bor i zon IV och har aldrig lyckats få dahlior att ta sig och hinna blomma om jag inte förodlat dem inne först. Eller i växthus.

De är inte så himla snabba så de behöver bli rätt stora innan de får komma utomhus - i alla fall om man vill ha blomning hela sommaren.

Dessutom tål de inte den minsta lillla yttepyttefrost så det måste vara garanterat plusgrader innan de får nosa på utemiljön. I månadsskiftet april/maj låter riskabelt?
 
Jag bor i zon IV och har aldrig lyckats få dahlior att ta sig och hinna blomma om jag inte förodlat dem inne först. Eller i växthus.

De är inte så himla snabba så de behöver bli rätt stora innan de får komma utomhus - i alla fall om man vill ha blomning hela sommaren.

Dessutom tål de inte den minsta lillla yttepyttefrost så det måste vara garanterat plusgrader innan de får nosa på utemiljön. I månadsskiftet april/maj låter riskabelt?

Då får de bo inne ett tag till :)
 
Låt dem bo i jord så de hinner rota sig och skjuta rejäla skott. Det ska vara plantor du sätter ut, inte knölar. :)

Det är plantor, ca 10 cm höga. Jag fuskade och köpte färdiga (förutom de jag har frösått inne tidigare).
De har fått en plats vid balkongdörren, redo att flytta ut så fort sommaren kommit!
 
Jag bor i zon IV och har aldrig lyckats få dahlior att ta sig och hinna blomma om jag inte förodlat dem inne först. Eller i växthus.

De är inte så himla snabba så de behöver bli rätt stora innan de får komma utomhus - i alla fall om man vill ha blomning hela sommaren.

Dessutom tål de inte den minsta lillla yttepyttefrost så det måste vara garanterat plusgrader innan de får nosa på utemiljön. I månadsskiftet april/maj låter riskabelt?

Jag har mina ute på dagarna om det är fint!
Jag bor i Zon II eller på sina ställen Zon I (söderläge och lä)
 
Alltså - jordgubbar odlar man ju ute på åkrar. Alltså är det i stort sett totalt bortslängda pengar att köpa jord till dem. Ner i jorden ute och det blir finfina jordgubbar.

Själv tycker jag att det stora bekymret med jordgubbar är att de revar. Det känns som mord att ta bort och kasta revorna. De är ju finfina nya plantor!
Men jag KAN INTE ha ett jäääääättestort jordgubbsland. Orkar inte sköta och har inte plats :arghh:

Haha, märks att jag är ny på det här va :o :laugh:
Men då tar jag jord från trädgården :up:
Finns massor från alla hål vi grävt upp för planket vi håller på att bygga :D
Tänkte försöka hålla jordgubbarna i en odlingslåda eller två så jag håller ordning på allt. Jag känner mig själv och det blir lätt oreda av allt om jag låter det växa fritt. Då kommer vårat hus i byn bli kallat det "du vet dom som har jordgubbar i hela trädgården" och alla kommer nicka instämmande jamen dom, då vet jag vilka du menar! :o :rofl:
 
Tömde pallkragen med luftlök för att få bort all kvickrot. Det gick sådär....

Det blev oändligt med sättlök. Och jag hittade dessutom mer än 20 vitlökar som jag glömt och inte sett bland kvickroten och luftlöken. Min vitlöksgömma är ju på ett annat ställe. Trodde jag.

så nu har jag en halv pallkrage med stora luftlökar (att ta grönt från och som är barnkammare för nästa års sättlök) och har utökat vitlökslandet med en rad till. Ändå blev det vitlök över. Ska höra med en granne om hon vill ha. Har redan terroriserat ett par andra grannar. Törs snart inte fråga mer.

Vaffö har jag så mycket vitlök? Vete katten. Jag äter ju men så glömmer jag var jag satte några förra gången jag grävde om och de förökar sig... Och så orkar jag inte äta allt eller plantera om varje vår.
 
Grävde ju ur en pallkrage idag och fick feeling och tog mig an ett par meter med jordgubbsplantor också.

Fann mer kvickrotsrötter än jordgubbar och det tog mig flera timmar att långsamt ta mig de där två dubbla raderna om ett par meter. Nu ligger jordgubbarna i en plastsäck och jag ska försöka få tillbaka dem i jorden imorgon.

Någon gång under helgen skulle jag ju kunna skrämma liv i fräsen och fixa till trädgårdslandet. Det är en sådan njutning när den väl startar och man får vända hela landet- Sedan är det bara att vänta in såtid. :)
 
Jag är ju fullständigt okunnig när det gäller trädgård, men nu har jag ju köpt en... Jag tänker att jag lär mig under tiden :D Det är heller inte en särskilt avancerad trädgård, som tur är. Hur som helst så var min trädgårdskunniga systers första instruktion "klipp bort allt som är dött till att börja med". Så nu gör jag det. Har klippt döda grenar på rosa rugosa så jag är gråtfärdig :p Jag har liksom lite svårt att hantera den typen av instruktioner också, så jag klipper verkligen bort ALLT som är dött. Men snyggt blir det! Försöker tänka att det är ett långtidsprojekt och att allt inte behöver hända i år.
 
Idag fick vi äntligen upp ställningen till växttunneln. 3x4 meter är den. Förhoppningsvis får vi upp plasten runt den inom nån vecka. Vi gäller på att planera uteplats, redskapsskjul och plats för komposten.
Spännande!

jag väntar på min. Har beställt från Dancover. 3x4,5 m. Slut i lager och återkommer 1/5. Dvs imorgon. Så om det stämmer kommer den i slutet på veckan.

Har grav ångest över var den ska stå. det finns en bra plats men dit kommer den inte eftersom det måste vara fri passage för grävmaskinen som ska ta bort fundamentet till flaggstången . Återstår vid trädgårdslandet. Jag stegar, måttar, funderar. Gah.
Hade bestämt mig men ser nackdelar så jag ändrar mig stup i ett. Tror det blir bättre när jag kan lägga ut bottenramen på marken och se i verkligheten hur stor plats den behöver.

Funderar också på hur jag ska göra med platsen inne. Bygga ramar eller odla direkt i jorden? Förankra plasten med marksten - som måste köpas.

Inser att jag måste ha få verkliga bekymmer när jag ägnar så mycket tid till att fundera på sådant som egentligen bara är att göra. :banghead:
 
Omplantering idag av tomat, brysselkål och blomstertobak. :) Tomaterna hade små miserabla rotsystem, förstår inte riktigt varför. Någon liten ledsen planta slängdes men tror det blev åtta plantor eller så kvar. Och rötterna såg ju friska ut, bara väldigt små system. Men de stod flera i varje kruka (hade inte nästlat sig in i varann ens) så nu fick de var sin och hoppas de ska frodas.

Av brysselkålen återstår en av två plantor. Den ser inte så munter ut men den får en chans. Blomtertobaken frodas som galningar. Har väntat för länge med omplantering så nu fick jag inte isär plantorna. Lyckades dela lite iaf så det får bli ruggar av dem, de får samsas helt enkelt. Man ska väl sätta dem en och en egentligen. Men men. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 005
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp