Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har faktiskt grott i de flesta av mina lådor ute där jag vintersådde. Till och med i en eller ett par av de små fruktlådorna typ de här man köper paketerade vindruvor a 500 gr. :up:

Nu tänker jag så hela matbordet fullt, borträknat det som ska omplanteras. Mer blommor i första hand men jag måste plantera om alla mina rotselleri och fänkålsplantor hur nu de ska få plats. :confused: Luktärtorna gror som bara den, kan man toppa den? Tror jag även ska ge mig på sallad, kål och gurka nu även om det ska komma mer snö och det känns långt till sommaren. :meh:

Kronärtskockorna ser fina ut, men nu vill jag få hem lite dynga så jag kan utnyttja värmen till mina sådder och flytta ut i kragar ute. :arghh:
Ja, du kan toppa luktärtorna. Det är t.o.m. en fördel att göra det.
 
Jag har en rabatt som i huvudsak är i västläge, men norr om verandan, så en bit av den är norrläge. Jag har grävt ur den helt och skulle vilja fylla den i huvudsak med perenner som blir fina snittblommor, helst i huvudsak i blå toner (men huset är vitt och jag är öppen för andra förslag). Idéer någon?
 
Jag har en rabatt som i huvudsak är i västläge, men norr om verandan, så en bit av den är norrläge. Jag har grävt ur den helt och skulle vilja fylla den i huvudsak med perenner som blir fina snittblommor, helst i huvudsak i blå toner (men huset är vitt och jag är öppen för andra förslag). Idéer någon?
Aconitum
Hortensia
Höstvädd ( dock mer lila än blå)
Riddarsporre
Iris
Bolltistel
Allium
Hyacint
Bukettlilja
Akleja
 
Jag sådde kronärtskockor på annandagen även om det var i senaste laget. Sara Bäckmo skrev i ett inlägg att hon har fått så kallad ettårig kronärtskocka att övervintra. Så du kan ju testa. Hinner de inte bli färdiga i år så kanske du annars kan lyckas övervintra?
Ja så sant, de kanske inte blommar i år men kan överleva. Smart! Jag hade ju tänkt försöka övervintra dem. :) Vi har sandig morän så det är ingen risk för stående vatten iaf.

Och det tog en stund innan jag förstod att du antagligen menade annandag påsk, inte jul. :D

Ps. Idag har jag faktiskt vattnat lite i torpet och öppnat då dörren till vardagsrummet var stängd igen. Kalathean som var illa däran har återhämtat ett gäng blad så den lever! :up: Har ett gäng sticklingar från ampellilja och nån slags gullranka som jag försöker att inte ha ihjäl. En amaryllis har strukit med men två lever och frodas!
 
Här är det ju handhavadefel som dödar plantorna. Funderar på att så ändå och ställa i tvättstugans fönster. Nordöst/nordväst. Ljust, men bara lite kvällssol från nordvästfönstret. Är väl där lagom ofta för att vattna, men lagom sällan för att inte övervattna. Kanske skulle testa ändå. :D nu är det kaklat och fogat så det är rätt lugnt med renoveringen. Dock ingen golvvärme förrän allt är installerat. Största problemet är nog att ingen vet var jorden vi köpte är... :cautious:

Hej från den ambivalenta
 
Här är det ju handhavadefel som dödar plantorna. Funderar på att så ändå och ställa i tvättstugans fönster. Nordöst/nordväst. Ljust, men bara lite kvällssol från nordvästfönstret. Är väl där lagom ofta för att vattna, men lagom sällan för att inte övervattna. Kanske skulle testa ändå. :D nu är det kaklat och fogat så det är rätt lugnt med renoveringen. Dock ingen golvvärme förrän allt är installerat. Största problemet är nog att ingen vet var jorden vi köpte är... :cautious:

Hej från den ambivalenta

Köp ny jord. Då hittar ni den gamla :meh:
 
Jag ansade en ros som boktavligt växer ur asfalten här hemma och upp på ett plank. Den står så varmt att jag inte vill vänta tills björken har musöron, utan nöjde mig med blommande påskliljor. Det är två veckor sedan nu och jag passade på att ta några sticklingar, på vinst eller förlust. De små bladen är gröna och fina och växer fint under plastpåsen jag satte över krukan. Det ska bli så spännande att se om de har fått rötter om ett tag :)
 
Årets odlingar växer så det knakar. Mina physallisar har fått blommor och frukter, ena sortens melon har blommor på gång och på en del tomater så är det små blomställningar under utveckling. Nu vill jag ha vår så jag kan kasta ut allt i växthuset. :)
 
Insåg idag att tulpanerna snart blommar i stadens planteringar! Mina har knappt tittat upp blad än. De måste ha planterat halvklara lökar nu under våren. :cautious: Nu kommer värmen förresten! Ska vara varmt på dagarna men kallt om nätterna några nätter till. Sen även varmt på nätterna och upp mot 15 grader på dagen nästa vecka! :banana:
 
Nästa vecka tänker jag vara ledig och fixa med mina planteringar. Gräsklipparen lämnades in på service igår så den ska vara i ordning innan den ska börja tugga i sig gräset senare i sommar och själv gick jag bananas och shoppade loss som om jag inte hade ett bekymmer i hela världen. :o :banana:

Jag kom hem med 12(!) pallkragar från Rusta till mina sådder, en "växthusdel" till pallkrage, lite mer plantor och fröer att fylla dem med om mina befintliga sådder inte räcker :angel: + en ny torkvinda. Av "misstag" råkade jag även gå in på IKEA för att se om det fanns något jag behövde och det blev en blomma, lite krukor och en soffa!

Soffan är inte trädgård, men jag hade ångan uppe och den stod inne på fynd och lockade på mig så jag kunde inte motstå nu när jag ändå hade tänkt byta soffa. Tur man har bra grannar, den ene lånade ut släpet och den andre följde med som bärhjälp för att både slänga den gamla och få hem den nya soffan, men det var inte mycket plats kvar för några mer spontaninköp. Inte pengar heller för den delen. :crazy: Konstigt nog smög det sig ändå med en tomatillo och lite kryddväxter á 19:90 från Blomsterlandet när jag åkte till jobbet idag. :confused:
 
Nästa vecka tänker jag vara ledig och fixa med mina planteringar. Gräsklipparen lämnades in på service igår så den ska vara i ordning innan den ska börja tugga i sig gräset senare i sommar och själv gick jag bananas och shoppade loss som om jag inte hade ett bekymmer i hela världen. :o :banana:

Jag kom hem med 12(!) pallkragar från Rusta till mina sådder, en "växthusdel" till pallkrage, lite mer plantor och fröer att fylla dem med om mina befintliga sådder inte räcker :angel: + en ny torkvinda. Av "misstag" råkade jag även gå in på IKEA för att se om det fanns något jag behövde och det blev en blomma, lite krukor och en soffa!

Soffan är inte trädgård, men jag hade ångan uppe och den stod inne på fynd och lockade på mig så jag kunde inte motstå nu när jag ändå hade tänkt byta soffa. Tur man har bra grannar, den ene lånade ut släpet och den andre följde med som bärhjälp för att både slänga den gamla och få hem den nya soffan, men det var inte mycket plats kvar för några mer spontaninköp. Inte pengar heller för den delen. :crazy: Konstigt nog smög det sig ändå med en tomatillo och lite kryddväxter á 19:90 från Blomsterlandet när jag åkte till jobbet idag. :confused:

Spenderbyxorna på, minsann! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 005
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp