Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag ska mer häck ner. Igår planterade jag ut tomaterna. Det är så mycket att hinna så här års och så lite ledig tid!
18055778_10212245810094054_192306491041422699_o.jpg
 
Får sätta ny zucchini.. den överlevde inte spinnangepp och min något aggressiva behandling. Dessutom har spinnen spridit sig till paprika och citron. Mutter, får ägna dagen åt att duscha växter tror jag
 
Tusen tack! Frö till ringblomma kom ju med posten härmdagen och luktärt har jag redan sått, så det börjar ju bra. Påsen med aster var tom, men det kanske jag kan ordna på något vis... :angel: Har även sått solros och någon sommarblommemix. Riddarsporre skippar jag nog då mina barn fortfarande är i fasen att de "kokar soppa" på typ allt som växer - helst blommar - i trädgården. (Nyligen t ex på mina tulpaner! :devil:) Visserligen brukar de inte äta soppa, men ändå...

Pioner blir ju ganska stora, kan man ha dem i kruka?
Dahlior, zinneor, sommarmalva, tagetes (de höga varianterna jag föredrar kryddvarianterna samt linnetygets som jag använder som fyll), några gräs kanske?, vallmo inte minst för frökapslarnas skull, jungfrun i det gröna, martorn, malört, oregano, isop, honungsfacelia.
 
Jag sitter och skissar på ett...växthus är väl att ta i men en hörna. Jag har lite rutor och tänkte bygga något i ett hörn mellan tegelväggen och planket som utgör gränsen på min lilla radhusplätt. Bottenplattan blir 155*82 för att det ska passa där inga barn springer så det blir för litet för att få ett vettigt växthusklimat. Jag tänker att det blir rätt välventilerat men ändå förhoppningsvis ger ännu lite bättre förutsättningar för 9 plantor i hinkar som jag tror får plats (tomat, gurka, melon, djungelgurka och ev physalis).

Jag får se vad det blir, målet är att kunna snickra lite 1 maj när jag är utan barn och ledig en stund.
 
@Lillgrådis: Du får åtala dig själv? :idea: :angel: :rofl:

Gud vilken fin låda, jag älskar sådana :love:

:laugh:
Tack, jag också! Blir alltid lika glad när jag gör en helt allmän spaning på logen eller hönshusloftet eller något annat loft och bara "hello, kolla vad som låg här och var bortglömt". Vem behöver loppisar, liksom? Av bara farten kom det även fram två prima sockerbrukslådor i trä, mer rektangulära. De säger att de måste bo i mitt växthus när det är färdigmonterat. (det säger äggcentralen-lådan också tror jag)
 
:laugh:
Tack, jag också! Blir alltid lika glad när jag gör en helt allmän spaning på logen eller hönshusloftet eller något annat loft och bara "hello, kolla vad som låg här och var bortglömt". Vem behöver loppisar, liksom? Av bara farten kom det även fram två prima sockerbrukslådor i trä, mer rektangulära. De säger att de måste bo i mitt växthus när det är färdigmonterat. (det säger äggcentralen-lådan också tror jag)

Fattar du vilka pengar du planterar i?! Den där typen av lådor går för knasiga pengar på auktioner :D

Dvs jag ska sälja några i sommar, jag behöver inte alla :D
 
Ja, jag misstänker det - är inte alls lika säker på att jag hade hostat upp de pengarna i det läget. Utan en stor del av charmen för mig är att veta att den här lådan HAR med all sannolikhet transporterat ett stort antal flak ägg, mellan just Skånes äggcentral och min gård. Liksom sockerlådorna säkert har nyttjats på riktigt. För gårdens räkning. För en sådär 60 år sedan. Och nu får de bara bo kvar här, och bli kända på internet i en annan skepnad. Det gillar jag. :)

(jag har plastat den på insidan innan jag hällde i jorden, så den ska inte stå och förfaras!)
 
Senast ändrad:
OK trädgårdsexperter! Vi köpte ett stort gammalt hus med en fin men vildvuxen naturtomt i höstas. Det är rätt så mycket jobb och fix och vi kommer ta lite i taget, och nu främst försöker vi rensa upp i rabatter och sådär.

Frågor då:

- vilken typ av jord använder en till pelargon/resp palettbladssticklingar? När/om kan en plantera dem utomhus? (bor i södra Östergötland).
- några rekommendationer på fina perenner som en kan köpa som blommor, ha i kruka på altanen i vår, och plantera ut i trädgården senare?
- när kan en sätta ut överblommade påskliljor resp ganska ledsna men dock levande små rosenplantor? Vad behöver de (läge, jord, etc)?
- när, hur och var kan en plantera ut tomatplantor, ramslök och chili?
- är det kört att få magnolia att trivas hos oss? Hur lång tid får en räkna med att det tar innan trädet blommar om en köper på handelsträdgård?
 
Planterade om smågurkorna igår och de verkar ha överlevt flytten till respektive 1:a utan kokvrå :up: och det är nog läge att plantera om frilandsgurkorna vilken dag som helst också.

I övrigt intet nytt på fronten, virket jag beställde som skulle komma förra veckan har inte anlänt så det ska jag efterlysa till veckan om jag inte hör något i morgon, men tjälen är kvar i backen än så det är ju ingen panik med att få hem det heller, för så länge jag inte kan slå ner stolp så kan jag inte snickra :D
 
Fetade svar inline.
OK trädgårdsexperter! Vi köpte ett stort gammalt hus med en fin men vildvuxen naturtomt i höstas. Det är rätt så mycket jobb och fix och vi kommer ta lite i taget, och nu främst försöker vi rensa upp i rabatter och sådär.

Frågor då:

- vilken typ av jord använder en till pelargon/resp palettbladssticklingar? När/om kan en plantera dem utomhus? (bor i södra Östergötland).
Såjord. Vänj dem successivt vid utomhusklimatet med längre och längre utevistelse. Använd fiberduk över dem i början. De tål inte frost så du får hålla koll på termometern. Har man otur kan det bli frost en bit in i juni.
- några rekommendationer på fina perenner som en kan köpa som blommor, ha i kruka på altanen i vår, och plantera ut i trädgården senare?
Knepig fråga. Perenner blommar ofta bara en kort period. Kolla sortimentet på din handelsträdgård och köp det du gillar av det som blommar just då.
- när kan en sätta ut överblommade påskliljor resp ganska ledsna men dock levande små rosenplantor? Vad behöver de (läge, jord, etc)?
Väldränerad jord. Soligt till halvskuggigt läge. Du kan plantera ut nu. Skydda gärna rosorna med fiberduk första tiden.
- när, hur och var kan en plantera ut tomatplantor, ramslök och chili?
Ramslök på friland nu. Avhärda enligt ovan om de inte är vana vid utomhusklimatet. Tomat och chili ska bo varmt (typ minst 15 grader) och soligt i växthus eller liknande. På friland kan de bara sättas när temperaturen stigit tillräckligt. En del tomater vill inte bo ute. Kolla sortinformarinen.
- är det kört att få magnolia att trivas hos oss? Hur lång tid får en räkna med att det tar innan trädet blommar om en köper på handelsträdgård?
Nej, det är inte kört. Kolla zonkartan. En del magnolia klarar ganska kallt klimat så du får kolla efter de sorter som klarar din zon. De blommar troligen nästa år eller så kan de ju möjligen även blomma redan i handelsträdgården och då blir det redan nu.
 
När är bästa tiden att flytta rosor? Har några som har blivit för skrymmande och risiga (det går inte att gå förbi på gången utan att bli riven). Innan jag gräver upp dem, måste de klippas ned ordentligt för att det ska fungera logistiskt.

För mig skulle själva flyttandet passa bäst att göra i mitten eller slutet av maj, men jag kan klippa ned dem nu. Är det en heltokig tidpunkt?
 
Eeeh, vi här hemma är lite noobs på det här med att förodla... antagligen är det lite i det sena laget också. Men vi satte i några frön i såna där krukor som går att sätta direkt i backen då de multnar, och tänkte att de skulle kunna hinna växa till sig lite innan vi åkte ned till sommarstugan och därmed få njuta av blommor lite tidigare.
Men eh som sagt så är vi nybörjare och funderade på var de skulle kunna stå, ska locket vara på (köpte en låda på granngården med lock som skulle vara till för sånt) och hur ofta man ska vattna dem?

Just nu står den i en glasdörr ut till uteplatsen där det kanske kommer in lite sval luft och ändå är soligt (det stod på fröpåsarna att de skulle stå svalt men soligt O_o). Jag undrar speciellt över hur ofta man ska vattna dem?

Vore tacksam för svar! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 008
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp