Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ljus? Näring? Värme?

Mina "gamla" står ljust men egentligen för kallt, de var INTE glada när det var som kallast i vintras. Jag gav dem ingen gödning under vintern heller men de blommade lik förbannat :D

De nya står med växtlampa i lagom värme och har fått rätt bra med näring :) Jag är inte extremnoga med dem, går det så går det :rofl:
Testar att flytta alla växterna till lite varmare platser då! Sablarns kinkiga de ska vara då. :p Chilin jag hade i lägenheten tror jag stod i söderfönster hela tiden tills de ställdes på balkongen, men nu trodde jag de tagit skada av av värmen och solen. Man lär sig hela tiden. :)

Kom också på att jag ska förså sommarrudbeckia om det ska bli något av dem. Och skaffa honungsört och gurkört till mitt stora land där jag bara vill att nånting växer. I mängder. De får kampera med en fin ringblomma i aprikosnyanser jag skaffat.

(Jag har ju i min utbildning en gång i tiden faktiskt lärt mig hur olika typer av näringsbrister yttrar sig på växter... dock minns jag inte, och sen yttrar sig bristen av olika ämnen väldigt likt många gånger. Tyvärr var jag inte så intresserad av växter under studietiden jämfört med djur/fisk :p)
 
Testar att flytta alla växterna till lite varmare platser då! Sablarns kinkiga de ska vara då. :p Chilin jag hade i lägenheten tror jag stod i söderfönster hela tiden tills de ställdes på balkongen, men nu trodde jag de tagit skada av av värmen och solen. Man lär sig hela tiden. :)

Kom också på att jag ska förså sommarrudbeckia om det ska bli något av dem. Och skaffa honungsört och gurkört till mitt stora land där jag bara vill att nånting växer. I mängder. De får kampera med en fin ringblomma i aprikosnyanser jag skaffat.

(Jag har ju i min utbildning en gång i tiden faktiskt lärt mig hur olika typer av näringsbrister yttrar sig på växter... dock minns jag inte, och sen yttrar sig bristen av olika ämnen väldigt likt många gånger. Tyvärr var jag inte så intresserad av växter under studietiden jämfört med djur/fisk :p)
Jag med och jag kommer inte heller ihåg. ;).
 
Jag är jätte :cry:, mina Bumble bee tomater dör av att jag matade dom med flytande tomatnäring och dom fröna var importerade så jag har inga fler.:(
 
Bor i zon IV. Kan jag börja avhärda mina tomater och gurkor varma dagar?
En kollega till mig undrade varför jag nyper bort blommorna från mina gurkor, hon hade själv skördat gurkor inomhus i köksfönstret förra året sa hon.
Hon pratade om att pensla blommorna, för pollinering.
Jag sätter ut mina tomater i väldigt skyddat läge soliga dagar när jag är hemma. De trivs. De är väl 40 cm eller så nu och kraftiga.
 
Har köpt 4 påsar med jordgubbsfrön idag. Det ska tydligen bli 100 plantor om alla klarar sig. Jag sår allihopa för jordgubbar går det åt och så hoppas jag det blir några :p

Fick lite drömkänsla inne i blombutiken att det här å det här vill jag plantera i min trädgård :love:
Men det mesta får nog vänta till nästa år eftersom vi gör om så mycket i den nu.
Jag får planera hur den ska se ut och lägga undan en drös med pengar och go all in nästa år istället :D :)
Två fredskallor fick följa med hem också och förgylla köksfönstret :)
 
Jag vill ha upp min växttunnel nu så jag kan plantera ut saker i den :gah:. Behöver plantera om saker men har inte plats för större krukor i köket.
Om två veckor ska vi ställa upp tunneln, så får försöka få växterna att fortsätta må bra i köket så länge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 605
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 010
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp