Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej jag tror inte de är härdiga här, när de kom till Sverige så rekommenderades man att odla dom i växthuset för att få någon produktion. Så vi kan nog vara lugna än så länge. Om sisådär 40-50 år när vi har medelhavsklimat kanske det blir värre ;).

Tur för er då... Det jag läste var att rötterna ligger ca 30-40 cm under marknivå, så de dör bara om det fryser så djupt (det gör det inte hos oss). Torra rötter kan överleva i typ 10 år och sprider sig bland annat via jordbruksredskap. :eek:

Synd, för ett lokalodlat alterntiv till mandel lät himla bra.
 
Om några timmar ska jag på utekväll. På mässa för trädgård, slow food, pyssel och fair trade. :d:D

Jag är inte helt säker på att min make förstår omfattningen av detta. Men det är liak bra. Och jag är ganska sparsam av mig. Har en mental inköpslista med sparrisplantor, kul fröer, lite kakformar, kryddor...
 
Var ett varv inne på Netto,18 lavendel ,den jag sått ser inte ut o ta sig, en stamros, några spansk magrit (heter dom så?) och en ny krusbärsbuske då valparna slaktade den jag hade.
Tittade även på klätterrosor men dom såg ut som ved,inte en enda liten knort någonstans,mina här hemma har ju både blad o massor med knortar på stammen.
 
Tur för er då... Det jag läste var att rötterna ligger ca 30-40 cm under marknivå, så de dör bara om det fryser så djupt (det gör det inte hos oss). Torra rötter kan överleva i typ 10 år och sprider sig bland annat via jordbruksredskap. :eek:

Synd, för ett lokalodlat alterntiv till mandel lät himla bra.
Men kan inte ni odla mandel? Jag tror det odlas mandel på gynnsamma ställen i skåne tom.
 
Men kan inte ni odla mandel? Jag tror det odlas mandel på gynnsamma ställen i skåne tom.

Alltså, jag kan inte odlalmandel för jag har inte plats för ett träd till. Möjligt att det går, men jag har nog aldrig sett lokalt odlad mandel säljas. Men det är intressant, jag ska undersöka det tror jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 611
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 013
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp