Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu snöar det till och med här... :devil::mad:

Mitt paket kom idag. Flera av sparrisplantorna var lite mögliga, och de hade skickat bönor istället för ärtor... Majs, ringblomma och rödbeta var dock korrekt.
Ringde till dem och skickade bilder och jag behöver inte sända tillbaka någonting. De skickar ärtorna och vit och lila sparris (den gröna var slut). Då måste jag bara köpa till ny grön, vilket är ganska enkelt.

Frågan är om jag ska vara så fräck att jag planterar de sparrisrötter som inte är mögliga trots allt. Känns ju onödigt att slänga dem liksom. Och var ska jag i så fall sätta dem?

Har sått bondböna idag och ska strax ge mig på majsen.

Inte ett dugg fräckt, tycker det hade varit värre att inte försöka få dem att överleva.
 
Nu snöar det till och med här... :devil::mad:

Mitt paket kom idag. Flera av sparrisplantorna var lite mögliga, och de hade skickat bönor istället för ärtor... Majs, ringblomma och rödbeta var dock korrekt.
Ringde till dem och skickade bilder och jag behöver inte sända tillbaka någonting. De skickar ärtorna och vit och lila sparris (den gröna var slut). Då måste jag bara köpa till ny grön, vilket är ganska enkelt.

Frågan är om jag ska vara så fräck att jag planterar de sparrisrötter som inte är mögliga trots allt. Känns ju onödigt att slänga dem liksom. Och var ska jag i så fall sätta dem?

Har sått bondböna idag och ska strax ge mig på majsen.
Så klart du ska!
 
OMG! Han som sköter fastigheten var precis här och jag frågade om jag fick sätta upp en pallkrage bakom huset. Han nappade direkt och spann loss om att jag kunde få en hel kolonilott! Han sa typ Ja men, det finns ju mark, låt oss gå ut och se ut en plats!
Han skulle prata med greven ikväll. Men minst en pallkrage kommer det kunna bli!
 
Frågan är om jag ska vara så fräck att jag planterar de sparrisrötter som inte är mögliga trots allt. Känns ju onödigt att slänga dem liksom. Och var ska jag i så fall sätta dem?

Har sått bondböna idag och ska strax ge mig på majsen.
Klart du ska plantera. Sätt dem till en början i hinkar eller byttor så förorenar du ingen jord med mögelsporer - ifall det kan göra någon skada.
De som tar sig fint planterar du ut. Du borde snabbt kunna se vad som överlevt - på några veckor?

De som är mögliga men verkar vara vid liv kan du ju faktiskt testa med. Går det så går det.
Det är ju ändå inte fullgoda plantor - vilket var vad du beställde. Så det är inte fult att plantera.
 
OMG! Han som sköter fastigheten var precis här och jag frågade om jag fick sätta upp en pallkrage bakom huset. Han nappade direkt och spann loss om att jag kunde få en hel kolonilott! Han sa typ Ja men, det finns ju mark, låt oss gå ut och se ut en plats!
Han skulle prata med greven ikväll. Men minst en pallkrage kommer det kunna bli!
:banana::banana::banana:
 
Alltså... ni måtte bo bra mycket längre söderut än jag.... (zon IV ) :nailbiting:

Jag vågar inte förodla gurka eller squash förrän i början av maj. Och plantera ut i månadsskiftet maj-juni. De är ju superkänsliga för kyla. Dör direkt.
Jag är också zon IV enligt kartan men bor i en dalgång med bra förutsättningar och min lilla trädgård är i skyddat söderläge. Så jag vet inte vilken zon det blir egentligen.

Och jag sår nästan alltid för tidigt :p Men jag har belysning. Största gurkplantan är väl bortåt 60-70 cm.

Tillägg: Jag har inte tillgång till en detaljerad zonkarta.
 
Senast ändrad:
Nu har greven varit här också! Dom ska ta hit en landskapsarkitekt och planerar fruktträd och grillplatser och naturliga uterum och kolonilotter till töserna (dvs mig och min granne).
Planen var ju att flytta härifrån snart - nu kommer jag ju aldrig vilja flytta!
 
Nu har greven varit här också! Dom ska ta hit en landskapsarkitekt och planerar fruktträd och grillplatser och naturliga uterum och kolonilotter till töserna (dvs mig och min granne).
Planen var ju att flytta härifrån snart - nu kommer jag ju aldrig vilja flytta!

:eek: :love: Jäklar, vad roligt! Från en kruka inomhusodlad smörgåskrasse till privat parkanläggning på typ ett dygn, det kallar jag utveckling! Nu blir du GardenAngel på riktigt. Behöver du några förodlade tomatplantor/broccoli/chili/rotselleri/kronärtskocka, så vet jag någon som har så hon klarar sig. :D
 
Jo det är den jag har.
Mer detaljerad blir den inte.
Det är Riksförbundet Svensk Trädgård som har upphovsrätt på kartan och den finns nog inte mer detaljerad än sådär. Du få helt enkelt lägga motsvarande karta över ditt län över för att se.

Sedan är det ju förstås så att det i väldigt många trädgårdar finns olika zoner. Jag ha en del som är varm och skyddad och ett stråk rakt över tomten som fryser så fort termometern går under 3 grader plus....
 
Mer detaljerad blir den inte.
Det är Riksförbundet Svensk Trädgård som har upphovsrätt på kartan och den finns nog inte mer detaljerad än sådär. Du få helt enkelt lägga motsvarande karta över ditt län över för att se.

Sedan är det ju förstås så att det i väldigt många trädgårdar finns olika zoner. Jag ha en del som är varm och skyddad och ett stråk rakt över tomten som fryser så fort termometern går under 3 grader plus....
Jo, det finns mer detaljerade kartor. Om man är medlem i riksförbundet kan man logga in på hemsidan och titta på dessa kartor. De är inte tillgängliga för icke medlemmar.
 
Klart du ska plantera. Sätt dem till en början i hinkar eller byttor så förorenar du ingen jord med mögelsporer - ifall det kan göra någon skada.
De som tar sig fint planterar du ut. Du borde snabbt kunna se vad som överlevt - på några veckor?

De som är mögliga men verkar vara vid liv kan du ju faktiskt testa med. Går det så går det.
Det är ju ändå inte fullgoda plantor - vilket var vad du beställde. Så det är inte fult att plantera.

De gröna hade klarat sig bäst, så jag fyllde en pallkrage med dem. Vit och lila såg rätt illa ut, men Vi satte dem i en stor bytta och får väl se hur det går helt enkelt. Tyvärr kom vi på detta efter att jag egentligen hade kasserat dem så de var lite ihopblandade. Nu blir der sparris surprise om det blir något. Samplanterade den gröna med tidig purjo.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 616
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 018
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp