Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig lite hemsk. Jag slaktade min rosmarin som har lyckats överleva vintern. Men den var så förfärligt barrig, hade ful form och skymde ett stort gäng tulpaner. Dessutom ville jag ha utrymmet för att peta ner några knölar. Jag kände mig dock hemsk, för veden var väldigt fräsch och grönskimrande innanför barken.
 
Hehe, ja, tänkte kanske inte bli självförsörjande som jag bor nu :angel:
Men susade ner till GG och köpte på mig svartkål, brytbönor, rädisor och sockerärta.
Funderar på om jag ska våga fråga om jag får ställa upp några pallkragar någonstans på markerna. Vi har ju fasen 300 hektar till gården! Men man vet inte med Greven.. Han har sina idéer.
Vilken av grevarna är det? Piper?
 
Haha! Lera? Vad är det? Jag har bara sand hos mig. Marken under mig är som en hel jäkla sandlåda. Jag har inga sniglar heller :D. Men det är torrt.

Hela tomten är på drygt 6200 kvadrat så det finns lite utrymme att leka på. Den övre delen närmast huset är ju mer privat. Just nu har jag fullt sjå att få ordning på den övre delen. Så här ser det ut:

tomten_zpscjha0npc.png~original

Den lilla åkerplätten ligger väldigt lågt och den större som ligger närmast vägen, lutar en hel del.

Och den här videon på trädgården har jag visat förr:

Men jo, jag har funderat på att ersätta åtminstone en del av mitt nuvarande heltidsjobb framför datorn till något annat så jag kan få komma ut och röra på mig mer. Synd bara att jag inte kan räkna med lika bra inkomst om jag kör eget.


Du ska så klart odla sparris! De gillar väl sandblandad jord? :) Jag är osäker på var i landet du befinner dig, men det finns väl sparris som klarar upp till zon 4-5?
 
Du ska så klart odla sparris! De gillar väl sandblandad jord? :) Jag är osäker på var i landet du befinner dig, men det finns väl sparris som klarar upp till zon 4-5?
Ja, det är klart att jag ska odla sparris :D. Men det vette tusan om jag ska ha det över hela åkerytan. Jag tror jag nöjer mig med att ha en mindre mängd uppe vid huset.

Jag bor i zon 4 men inte bryr sig väl sparris om zoner? Den är ju inte vedartad utan beter sig som en perenn.
 
Ja, det är klart att jag ska odla sparris :D. Men det vette tusan om jag ska ha det över hela åkerytan. Jag tror jag nöjer mig med att ha en mindre mängd uppe vid huset.

Jag bor i zon 4 men inte bryr sig väl sparris om zoner? Den är ju inte vedartad utan beter sig som en perenn.

Jag tänkte att du kan odla sparris och t.ex. leverera till restauranger eller torghandel. Då kan ju odla upp en rejäl bit den ena åkern. Du kan ju även sälja sparrisplantor. :)
 
Här är länken jag menade: http://urbanhomestead.org/ Det är rätt coolt faktiskt.

Självplock av bär? Ett gäng bärbuskar är ju inte extremt arbetskrävande.

Sparrisplantor tror jag också på! Däremot tror jag att det kan vara hyfsat arbetskrävande att odla sparris i stor skala, åtminstone i skördetid.

Sälja grönsakslådor? Folk kan prenumerera på grönsaker, de får samma mängd varje vecka, men olika saker beroende på säsong.
 
Jag känner mig lite hemsk. Jag slaktade min rosmarin som har lyckats överleva vintern. Men den var så förfärligt barrig, hade ful form och skymde ett stort gäng tulpaner. Dessutom ville jag ha utrymmet för att peta ner några knölar. Jag kände mig dock hemsk, för veden var väldigt fräsch och grönskimrande innanför barken.

Vi har gjort ungefär samma sak. Hade haft rosmarinen i flera år och den blev så galet stor. Skördade av den helt (har flera liter i frysen) och klippte ner den nästan totalt. Den verkar icke ha överlevt, jag får nog köpa mig en ny...

Har sått lite plocksallad i ett tråg idag. Funderade på att förodla lite bondböna, men kom mig aldrig för.
 
Här är länken jag menade: http://urbanhomestead.org/ Det är rätt coolt faktiskt.

Självplock av bär? Ett gäng bärbuskar är ju inte extremt arbetskrävande.

Sparrisplantor tror jag också på! Däremot tror jag att det kan vara hyfsat arbetskrävande att odla sparris i stor skala, åtminstone i skördetid.

Sälja grönsakslådor? Folk kan prenumerera på grönsaker, de får samma mängd varje vecka, men olika saker beroende på säsong.
Mycket cool sajt! Jag har ju hängt lite i alternativa kretsar under några år så det fanns ju en liten tanke bakom att köpa en så pass stor tomt som jag gjorde. Tanken att sätta solceller på taket fanns redan då jag letade hus. Hur många hus är det inte som har öst-västlig riktning på taket? Det var något jag noterade när jag letade hus. Mitt hus har taket nästan rakt åt söder :up:. Jag tänker också vidare på mitt avlopp som kommer att göras om så småningom. Det är en resurs som jag ska nyttja, tänkte jag. Gratis gödning liksom.

Självplock kanske kan vara något. Jag har tänkt tanken, framförallt då jag i somras stod och plockade röda vinbär som jag inte ville skulle förfaras, trots att jag inte gillar röda vinbär. Kryddor, snittblommor och eterneller kan man ju också odla.

Grönsakslådor tror jag är för arbetskrävande för bara en person utan traktor.

Hm, jag kanske måste säga upp mig från jobbet för att ha tid med min trädgård och alla planer och ideér? (Och den här helgen skulle jag ha jobbat i trädgården men så kom det snö :mad:.)
 
Mycket cool sajt! Jag har ju hängt lite i alternativa kretsar under några år så det fanns ju en liten tanke bakom att köpa en så pass stor tomt som jag gjorde. Tanken att sätta solceller på taket fanns redan då jag letade hus. Hur många hus är det inte som har öst-västlig riktning på taket? Det var något jag noterade när jag letade hus. Mitt hus har taket nästan rakt åt söder :up:. Jag tänker också vidare på mitt avlopp som kommer att göras om så småningom. Det är en resurs som jag ska nyttja, tänkte jag. Gratis gödning liksom.

Självplock kanske kan vara något. Jag har tänkt tanken, framförallt då jag i somras stod och plockade röda vinbär som jag inte ville skulle förfaras, trots att jag inte gillar röda vinbär. Kryddor, snittblommor och eterneller kan man ju också odla.

Grönsakslådor tror jag är för arbetskrävande för bara en person utan traktor.

Hm, jag kanske måste säga upp mig från jobbet för att ha tid med min trädgård och alla planer och ideér? (Och den här helgen skulle jag ha jobbat i trädgården men så kom det snö :mad:.)

Vi monterade solceller (för el) på taket för ca ett år sedan och är faktiskt positivt överraskade! Sett över hela året producerar vi betydligt mer el än vi förbrukar, däremot måste vi köpa till en del under vintern (oktober till februari ungefär). Vi har ett batteri som vi kan spara 6,4 kWh i. Just nu funderar vi på att ställa om vår värmeel (vi har två olika mätare för värme och "vanlig" el) till solcellerna också. Vi har även ett par solceller sedan tidigare som värmer vattnet. Men nu kanske vi börjar bli alltför OT...
 
Vi monterade solceller (för el) på taket för ca ett år sedan och är faktiskt positivt överraskade! Sett över hela året producerar vi betydligt mer el än vi förbrukar, däremot måste vi köpa till en del under vintern (oktober till februari ungefär). Vi har ett batteri som vi kan spara 6,4 kWh i. Just nu funderar vi på att ställa om vår värmeel (vi har två olika mätare för värme och "vanlig" el) till solcellerna också. Vi har även ett par solceller sedan tidigare som värmer vattnet. Men nu kanske vi börjar bli alltför OT...
Jag struntar i om det är ot! :D hur funkar det med solceller? Vad händer med elen som blir över? Jag har hört om folk som säljer egenproducerad el?
Tjänar ni på att ha solceller? Hur mycket räcker batteriet till?
 
Jag struntar i om det är ot! :D hur funkar det med solceller? Vad händer med elen som blir över? Jag har hört om folk som säljer egenproducerad el?
Tjänar ni på att ha solceller? Hur mycket räcker batteriet till?

Hur det funkar rent tekniskt får du fråga någon annan om! :D

Alltså, vi bor ju på andra breddgrader än de flesta i den här tråden (södra Tyskland) först och främst.
Fler soltimmar och andra regler till att börja med. Men hos oss funkar det så här:
Vi har en anläggning som är på ca 7 kWp. (kW peak) ca 20 paneler i söderläge.

Anläggningen är inte helt autonom, dvs om det är strömavbrott så går även vår ström, vi måste köpa till en liten, liten del (runt 0,05 kWh/dag) för att den ska fungera. Den el som produceras används direkt, för att ladda batteriet (t ex inför natten) eller säljs in i elnätet. Dock får vi bara sälja en viss mängd, så riktigt soliga dagar "kasseras" el då batteriet är fullt, vi säljer fullt och inte använder "tillräckligt". Vi försöker hålla lite koll och passa på att tvätta, köra diskmaskinen osv mitt på dagen när det är som soligast så långt det går, men är inte extrema. Hur länge batteriet räcker beror ju på hur mycket man förbrukar, men för oss räcker det lätt över natten och lite till om det är dåligt väder. I juli 2016 (vår bästa månad) såg det ut så här

Producerad el: 959,02 kWh
Använt direkt: 149,59 kWh
Laddat batteri: 110,50 kWh
Laddat ur batteri: 90,10 kWh (det uppstår vissa förluster här)
Sålt: 705,95 kWh
Köpt: 9,67 kWh

Sämst var nog november:
Producerad el: 255,92 kWh
Använt direkt: 82,40 kWh
Laddat batteri: 67,10 kWh
Laddat ur batteri: 51,00 kWh
Sålt: 112,58 kWh
Köpt: 175,18 kWh

Lönar det sig finansiellt? Ja, vi vill ju gärna tro det. Men inte ännu, eftersom vi tog lån för att installera anläggningen och betalar tillbaka på dem. På längre sikt ska den dock rentera sig. Miljömässigt? Hoppas det, tror det, men man ska nog inte inbilla sig att panelerna och batteriet är speciellt miljövänliga i sig...
 
Hur det funkar rent tekniskt får du fråga någon annan om! :D

Alltså, vi bor ju på andra breddgrader än de flesta i den här tråden (södra Tyskland) först och främst.
Fler soltimmar och andra regler till att börja med. Men hos oss funkar det så här:
Vi har en anläggning som är på ca 7 kWp. (kW peak) ca 20 paneler i söderläge.

Anläggningen är inte helt autonom, dvs om det är strömavbrott så går även vår ström, vi måste köpa till en liten, liten del (runt 0,05 kWh/dag) för att den ska fungera. Den el som produceras används direkt, för att ladda batteriet (t ex inför natten) eller säljs in i elnätet. Dock får vi bara sälja en viss mängd, så riktigt soliga dagar "kasseras" el då batteriet är fullt, vi säljer fullt och inte använder "tillräckligt". Vi försöker hålla lite koll och passa på att tvätta, köra diskmaskinen osv mitt på dagen när det är som soligast så långt det går, men är inte extrema. Hur länge batteriet räcker beror ju på hur mycket man förbrukar, men för oss räcker det lätt över natten och lite till om det är dåligt väder. I juli 2016 (vår bästa månad) såg det ut så här

Producerad el: 959,02 kWh
Använt direkt: 149,59 kWh
Laddat batteri: 110,50 kWh
Laddat ur batteri: 90,10 kWh (det uppstår vissa förluster här)
Sålt: 705,95 kWh
Köpt: 9,67 kWh

Sämst var nog november:
Producerad el: 255,92 kWh
Använt direkt: 82,40 kWh
Laddat batteri: 67,10 kWh
Laddat ur batteri: 51,00 kWh
Sålt: 112,58 kWh
Köpt: 175,18 kWh

Lönar det sig finansiellt? Ja, vi vill ju gärna tro det. Men inte ännu, eftersom vi tog lån för att installera anläggningen och betalar tillbaka på dem. På längre sikt ska den dock rentera sig. Miljömässigt? Hoppas det, tror det, men man ska nog inte inbilla sig att panelerna och batteriet är speciellt miljövänliga i sig...
Vet inte om jag tänker galet nu, men om man ser till köp/säljration så verkar ni ju gå med vinst då ni säljer för mer än ni köper utslaget på ett år. Förutsatt att priserna på köp och sälj är någorlunda jämna.
 
Vet inte om jag tänker galet nu, men om man ser till köp/säljration så verkar ni ju gå med vinst då ni säljer för mer än ni köper utslaget på ett år. Förutsatt att priserna på köp och sälj är någorlunda jämna.

Ja, alltså anläggningen i sig går ju med "vinst" (man kan ju inte riktigt räkna så, för även i november när vi köper mer än vi säljer så köper vi ju ändå mindre än vi skulle göra om vi inte hade anläggning. Om om vi hade en elbil och laddade den så skulle vi kanske inte sälja just något, men inte köpa heller) men vi fick den ju inte gratis om man säger så... Alltså har vi ju finansieringskostnader på den (ränta och amortering) och de är just nu högre än det vi säljer för och sparar in. Men på lång sikt räknar vi med att ha sålt och sparat mer pengar än anläggningen kostat oss.
 
Ja, alltså anläggningen i sig går ju med "vinst" (man kan ju inte riktigt räkna så, för även i november när vi köper mer än vi säljer så köper vi ju ändå mindre än vi skulle göra om vi inte hade anläggning. Om om vi hade en elbil och laddade den så skulle vi kanske inte sälja just något, men inte köpa heller) men vi fick den ju inte gratis om man säger så... Alltså har vi ju finansieringskostnader på den (ränta och amortering) och de är just nu högre än det vi säljer för och sparar in. Men på lång sikt räknar vi med att ha sålt och sparat mer pengar än anläggningen kostat oss.
Tänkte inte på den lilla detaljen! Alltså, att ni betalat för all el innan ni satte upp celler :angel:
 
Fått 1000 kr i presentkort på plantagen och funderar på vad jag ska inhandla :D Vår trädgård behöver verkligen ett lyft men det är inte lätt att planera hur det ska se ut har jag märkt.

Jag har ett stort U-format upphöjt land där det för tillfället bara växer lite persilja och gräslök, där skulle jag vilja få till ett kryddland, sallad och annat mumsigt. Skulle vilja ha någon slags ärtor nånstans i trädgården med. Har ett litet växthus som för tillfället är tomt, där skulle jag vilja ha tomater och vad mer kan man ha där?

Om jag har tur har mina små hallonplantor överlevt att bli överkörda av åkgräsklippare (det var inte meningen). Ska kolla om rabarberna överlevt flytten också...

Skulle vilja ha lite fina blommor i trädgården, finns bara 2 problem: de ska va ogiftiga pga fyrbeningarna och helst doftfria pga min allergi :nailbiting:

Skulle vilja ha några fina buskar/träd också. :idea:

Förra året la jag ner massor med tid på en större rabatt vi har, planterade växterna så de skulle komma upp i storleksordning med de högsta längst in osv, men sen kom 2 fyrbenta marodörer på att de skulle möblera om lite i landet så det ser inte så fint ut längre..... :rage:

Vi ska bygga ett rejält staket/plank runt trädgården, den stora frågan är om det ska va liggande brädor eller stående? Vad är bäst?

Vi bor ute på landet, full insyn från alla håll dock, därav, bland annat, som vi vill få upp ett plank. Själva trädgården är max 2000m2, hela fastigheten är ungefär en hektar men resten är vall. Den ska jag göra en appellplan av :D

Kom gärna med idéer, förslag och inspiration :laugh:
 
Nu snöar det till och med här... :devil::mad:

Mitt paket kom idag. Flera av sparrisplantorna var lite mögliga, och de hade skickat bönor istället för ärtor... Majs, ringblomma och rödbeta var dock korrekt.
Ringde till dem och skickade bilder och jag behöver inte sända tillbaka någonting. De skickar ärtorna och vit och lila sparris (den gröna var slut). Då måste jag bara köpa till ny grön, vilket är ganska enkelt.

Frågan är om jag ska vara så fräck att jag planterar de sparrisrötter som inte är mögliga trots allt. Känns ju onödigt att slänga dem liksom. Och var ska jag i så fall sätta dem?

Har sått bondböna idag och ska strax ge mig på majsen.
 
Nu snöar det till och med här... :devil::mad:

Mitt paket kom idag. Flera av sparrisplantorna var lite mögliga, och de hade skickat bönor istället för ärtor... Majs, ringblomma och rödbeta var dock korrekt.
Ringde till dem och skickade bilder och jag behöver inte sända tillbaka någonting. De skickar ärtorna och vit och lila sparris (den gröna var slut). Då måste jag bara köpa till ny grön, vilket är ganska enkelt.

Frågan är om jag ska vara så fräck att jag planterar de sparrisrötter som inte är mögliga trots allt. Känns ju onödigt att slänga dem liksom. Och var ska jag i så fall sätta dem?

Har sått bondböna idag och ska strax ge mig på majsen.
Jag tycker inte är det minsta fräckt, klart du ska testa att plantera dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 618
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 018
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp