Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till med mina knölar jag köpte förra helgen. De borde planterats snarast men på grund av den antågande kylan har jag avvaktar. Just nu bor de inte helt optimalt i ett mörkt rum som håller ca. 18 grader. Det är dahlia, ranunkel och pion. Pion borde jag kunna lägga i kylen, men vad ska jag göra med dahlia och ranunkel tills kylan släpper greppet?
Jag tryckte ner mina i en murarhink med jord,den står i vardagsrummet på natten o i kuvösen dagtid
 
För att få så lång blomning som möjligt med dahlior rekommenderar man att man förodlar dem inne. Lämpligtvis i en mjölkkartong så det kan du ju göra. :up:

Okej! Så jag behöver inte sätta dem i en stor kruka direkt? Det underlättar mycket. :) Behöver de även extraljus eller räcker det med att de står i rtt fönster? Hur fuktig vill man ha jorden?
 
Vi har ca 300 m häckar runt vår gård. De är av olika slag och kräver olika mängd skötsel. De ca 75 m som är åt söder har vi försummat alltför länge, vilket gör att det inte kommit in så mycket sol på jordgubbar och blåbär. Idag har vi tagit itu med delar av den i alla fall. Den består av olika häckväxter varav en har riktigt långa och elaka taggar. Ett riktigt skitgöra! Men det blir bra när det blir klart.
 
Jag är både avundsjuk - och inte. :D Men klippta häckar är något som jag saknar på gården/kring trädgården, och avser rätta till med nyplantering någon gång. Det är rasande snyggt. (Fast jag kommer nog att nöja mig med sådär 30-40 meter.)
Hos oss är viktigaste funktionen vindskydd. Vi har flera avdelningar i trädgården omringade av häckar, en innergård och så har vi själva satt häck utmed ridbanan. Jag har bott på blåsiga slätter tidigare, men här vid sydkusten blåser det betydligt mer än både östgöta- och västgötaslätten. Jag trodde faktiskt inte det var möjligt. Men mycket häck blir det...
 
Själv har jag hackat mig igenom en körsbärshäck för att sätta upp nytt nät så hund:devil: inte rymmer, bara för att sedan hacka mig igenom ett nyponsnår då hund:devil: hade en reservutgång där. Nu förstår jag varför det ligger så mycket okänd skit på tomten och hur räven så enkelt tog sig in förra sommaren och brandskattade hönsen! :arghh:

Efter det låg jag i två dygn, frossbrytningar och svettades av minsta lilla, men med det här vädret med snö och minusgrader efter +17 så känns det inte som något svårt val. :meh:
 
Jag är både avundsjuk - och inte. :D Men klippta häckar är något som jag saknar på gården/kring trädgården, och avser rätta till med nyplantering någon gång. Det är rasande snyggt. (Fast jag kommer nog att nöja mig med sådär 30-40 meter.)

Vi hade 110m häck när vi flyttade hit men har bytt ut större delen mot plank med buskar/ träd innanför. Jag avskyr att klippa häck. Bara 24m kvar nu och den behöver bara klippas vartannat år. :up:

I gengäld blåser det nästan aldrig vid vårt hus.
 
Jag tror att jag skulle gilla att klippa häck någon gång om året eller så, är i alla fall ganska road av att frisera buxbom och forsythia och lavendel och sådant småplock. Tänker mig avenbok som ytterkant på köksträdgården, när det blivit färdiggrusat på alla gångarna. Kanske 25 meter allt som allt. Där behövs det definitivt något mer vindskyddande och avgränsande.

Och sedan liguster på den fria delen mellan gräsmatta och hästhage och för att rama in växthushörnet. Med säkerhetsavstånd om den kan vara giftig, har sett lite olika uppgifter om det. Det blir nog i alla fall 25-30 meter till. Är de någorlunda hanterbara som häckväxter?
 
Jag tror att jag skulle gilla att klippa häck någon gång om året eller så, är i alla fall ganska road av att frisera buxbom och forsythia och lavendel och sådant småplock. Tänker mig avenbok som ytterkant på köksträdgården, när det blivit färdiggrusat på alla gångarna. Kanske 25 meter allt som allt. Där behövs det definitivt något mer vindskyddande och avgränsande.

Och sedan liguster på den fria delen mellan gräsmatta och hästhage och för att rama in växthushörnet. Med säkerhetsavstånd om den kan vara giftig, har sett lite olika uppgifter om det. Det blir nog i alla fall 25-30 meter till. Är de någorlunda hanterbara som häckväxter?

Den häcken vi hade på drygt 60m krävde klippning 3 gånger om året :wtf:
planket måste tvättas och oljas en gång per år så en mindre krävande häck hade ju funkat det med om vi inte valt plank.
 
Mina grannar kom över förra veckan och frågade om jag ville ha en rotäkta ros som de tagit skott(?) från. Blev själaglad men har avvaktat med att knalla över, det är jag glad för idag när det vräker ner SNÖ (?!?!). Vi har för fasen aldrig snö, varför ska det komma nu? Misstänker att en hel del har strukit med i trädgården, bland annat mina så vackert blommande magnolior, åtminstone blommorna.:arghh:

Ska försöka ge mig på ogräsbekämpningen framöver i det stora landet, jag lär avlida om jag känner min kropp rätt. Sen börjar det bli dags att klippa gräset, inte heller en allt för lockande uppgift i mitt välsignade tillstånd. Det kommer se helt galet ut då jag vill spara alla mina lökar i gräsmattan som inte blommat ännu, vilket innebär hundratals narcisser och tulpaner. Kanske läge för att ta bild när jag kryssat mig fram? :grin:
Förutom det tittar det upp fler och fler pioner för varje år tycker jag. Nu har jag typ 6-7 ställen med pionskott i trädgården. Har gödslat vissa men upptäckte fler häromdagen i gräsmattan. Förökar de sig självmant? :confused: Både min trädpion och min buskpion verkar ha överlevt iallafall, speciellt trädpionen som inköptes för ett par år sedan är uppskattade även om de står i egna små rundlar i gräsmattan och inte i rabatten (saknar plats för dem :o).
 
20 gurkfrön planterade, 5 "smågurkor" + 15 vanliga frilandsgurkor

Tog ju inte lång stund för dem att gro och rangla iväg på höjden, typ 3-4 dagar :D

5/5 smågurkor
smaringgurkor_zpsroaomymx.jpg


12/15 frilandsgurkor (än så länge i alla fall)
frilandsgurka_zpsaruh0jww.jpg


Så nu har de fått flytta över till min lilla bänk där alla andra plantor står, ljust men lite svalare. De ska ju inte planteras ut än på länge och har ju en tendens att växa som ogräs, så jag misstänker att jag kommer ha lite gurkplatsproblem när de planterats om till varsin kruka :nailbiting:
 
Noo! Mina zucchini har fått spinn! Vad gör jag nu? Försöker isolera dem (platsbrist!) och har sprayat med såplösning. Kanske hjälper det? Provado känns ju sådär att använda på ätbara saker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 618
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 021
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp