Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den hemliga trädgården håller på att bli av med sin vildvuxenhet.
wp-1492194013746..jpg

Gudars, vad mysigt det ser ut!

Och årets höbalsprojekt är inlett. I år odlar jag direkt på gödselplattan. Tanken är att de ska omges av en vallgrav av gödselvatten så småningom - allt för att hålla sniglarna borta.
IMG_20170409_193952-992x744.jpg

Vad ska du ha i?
 
Just nu är jag vansinnigt trött på Blomsterlandet. Beställde i februari två st Peace-rosor att sätta på pappas grav, fick SMS att de kommit. Bestämde med syrran att plantera imorgon (söndag) och hämtar ut dem idag. Då har de bara skickat en av två rosor, och butiken tar inte emot reklamation eftersom det är e-handel.

Som ju bara har öppet på vardagar. Så nu har jag skrivit en reklamation, avbokat planteringen och sitter och njuter av snöblandat regn utanför fönstren.

Har i alla fall planterat om pelargoner, det som överlevt för långt tid i pluggboxen och längtar till jag kan börja fylla växthuset ute.
 
I natt dog min första egensådda och uppväxta blomma :cry::mad: Den tålde inte kölden.
Är den förlorad för alltid? Och nu kommer någon att fråga vad det var,vet inte,ev en hortensia eller något som på engelska heter calla lily.
 
Vad tror ni om de här:
doftpaket_700.jpg

Ett doftpaket med Duchesse du Montebello, Ispahan och Rose de Rescht. Alla är gammaldags rosor (innan 1867) och doftande. Tyvärr är inte alla remonterande men man kan inte få allt.

Jag är också sugen på Skedarosen:
skedarosen-pom-gallicarosor.jpg

Den är ju egentligen för ny för mig men den är en del av Grönt Kulturarv så jag är väldigt sugen på den. Jag vill att så många växter som möjligt i min trädgård är gammaldags växter (iaf perennerna).

Samtidigt vill jag ju ha Celsiana... och York&Lancaster... plus att jag hittade en fin remonterande Portlandros, Joasine Hanet (1847). En mossros (Alfred de Dalmas eller Salet) hade ju varit trevligt också... Jag kan inte bestämma mig! :arghh: :arghh:
 
Vad tror ni om de här:
doftpaket_700.jpg

Ett doftpaket med Duchesse du Montebello, Ispahan och Rose de Rescht. Alla är gammaldags rosor (innan 1867) och doftande. Tyvärr är inte alla remonterande men man kan inte få allt.

Jag är också sugen på Skedarosen:
skedarosen-pom-gallicarosor.jpg

Den är ju egentligen för ny för mig men den är en del av Grönt Kulturarv så jag är väldigt sugen på den. Jag vill att så många växter som möjligt i min trädgård är gammaldags växter (iaf perennerna).

Samtidigt vill jag ju ha Celsiana... och York&Lancaster... plus att jag hittade en fin remonterande Portlandros, Joasine Hanet (1847). En mossros (Alfred de Dalmas eller Salet) hade ju varit trevligt också... Jag kan inte bestämma mig! :arghh: :arghh:
Underbara :love:
 
Är inne på Flora Linnea... :cautious:
Vad tror ni om de här:
doftpaket_700.jpg

Ett doftpaket med Duchesse du Montebello, Ispahan och Rose de Rescht. Alla är gammaldags rosor (innan 1867) och doftande. Tyvärr är inte alla remonterande men man kan inte få allt.

Jag är också sugen på Skedarosen:
skedarosen-pom-gallicarosor.jpg

Den är ju egentligen för ny för mig men den är en del av Grönt Kulturarv så jag är väldigt sugen på den. Jag vill att så många växter som möjligt i min trädgård är gammaldags växter (iaf perennerna).

Samtidigt vill jag ju ha Celsiana... och York&Lancaster... plus att jag hittade en fin remonterande Portlandros, Joasine Hanet (1847). En mossros (Alfred de Dalmas eller Salet) hade ju varit trevligt också... Jag kan inte bestämma mig! :arghh: :arghh:

Boule de Neige tycker jag att du ska titta på. Remonterande och doftar himmelskt gott!
 
Vad tror ni om de här:
doftpaket_700.jpg

Ett doftpaket med Duchesse du Montebello, Ispahan och Rose de Rescht. Alla är gammaldags rosor (innan 1867) och doftande. Tyvärr är inte alla remonterande men man kan inte få allt.

Jag är också sugen på Skedarosen:
skedarosen-pom-gallicarosor.jpg

Den är ju egentligen för ny för mig men den är en del av Grönt Kulturarv så jag är väldigt sugen på den. Jag vill att så många växter som möjligt i min trädgård är gammaldags växter (iaf perennerna).

Samtidigt vill jag ju ha Celsiana... och York&Lancaster... plus att jag hittade en fin remonterande Portlandros, Joasine Hanet (1847). En mossros (Alfred de Dalmas eller Salet) hade ju varit trevligt också... Jag kan inte bestämma mig! :arghh: :arghh:

Gaaaah! Du får sätta en trigger warning före sådana foton. Jag har alldeles för nära till Flora Linneas butik för att det ska vara hälsosamt. :crazy: Du måste givetvis köpa alla! Jag har en Rose de Recht som jag flyttat runt i trädgården, jättefin. Och doftar mycket riktigt :love:. Skedarosen var en nyhet för mig men ack så läcker den också.
 
I natt dog min första egensådda och uppväxta blomma :cry::mad: Den tålde inte kölden.
Är den förlorad för alltid? Och nu kommer någon att fråga vad det var,vet inte,ev en hortensia eller något som på engelska heter calla lily.

Tråkigt! Riktigt kallt har det varit i natt. Vi hade -6 grader som kallast på balkongen. Ena oreganon såg rejält förskrämd och chockad ut i morse men har verkat hämta sig och klätterhortensian såg också lite missnöjd ut. Men till min stora förvåning hade de sytrådstunna och en centimeter höga klematisaklejaplantorna klarat sig. Jag hade planerat ta in dem äver natten men glömde bort.

Det är för övrigt stora kontraster på balkongen med 6 grader på natten och 30 grader i solen mitt på dagen. Det kan skrämma slag på vilken växt som helst.
 
Boule de Neige tycker jag att du ska titta på. Remonterande och doftar himmelskt gott!

Tyvärr, den fungerar inte här. Den är zon 3 och jag bor i zon 5 (på gränsen, i skyddade lägen har jag nog 4) men det står uttryckligen att just Boule de Neige vill ha goda förhållanden (jag har tittat på den tidigare ;)).
 
Gaaaah! Du får sätta en trigger warning före sådana foton. Jag har alldeles för nära till Flora Linneas butik för att det ska vara hälsosamt. :crazy: Du måste givetvis köpa alla! Jag har en Rose de Recht som jag flyttat runt i trädgården, jättefin. Och doftar mycket riktigt :love:. Skedarosen var en nyhet för mig men ack så läcker den också.

Sorry :p

Jag behöver beställa snart men jag ska ta ett varv i trädgården och fundera en vända till. Doftpaketet vore ju jättetrevligt men jag vet inte om jag har plats för nio rosor bara så där eftersom jag vill ha flera sorter också.
 
Vad tror ni om de här:
doftpaket_700.jpg

Ett doftpaket med Duchesse du Montebello, Ispahan och Rose de Rescht. Alla är gammaldags rosor (innan 1867) och doftande. Tyvärr är inte alla remonterande men man kan inte få allt.

Jag är också sugen på Skedarosen:
skedarosen-pom-gallicarosor.jpg

Den är ju egentligen för ny för mig men den är en del av Grönt Kulturarv så jag är väldigt sugen på den. Jag vill att så många växter som möjligt i min trädgård är gammaldags växter (iaf perennerna).

Samtidigt vill jag ju ha Celsiana... och York&Lancaster... plus att jag hittade en fin remonterande Portlandros, Joasine Hanet (1847). En mossros (Alfred de Dalmas eller Salet) hade ju varit trevligt också... Jag kan inte bestämma mig! :arghh: :arghh:
Helt klart Skedarosen:love:.
 
Jag kommer ju ha en del rosenbuskar fram
Gaaaah! Du får sätta en trigger warning före sådana foton. Jag har alldeles för nära till Flora Linneas butik för att det ska vara hälsosamt. :crazy: Du måste givetvis köpa alla! Jag har en Rose de Recht som jag flyttat runt i trädgården, jättefin. Och doftar mycket riktigt :love:. Skedarosen var en nyhet för mig men ack så läcker den också.
Även jag har alldeles för nära dit för att det ska vara hälsosamt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp