Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här tar det sig också (utom tomaterna då...)
20170413_173525.jpg

Aprikosträd. Bar frukt fint första året efter plantering. Förra året fick vi inte en enda aprikos! Jag tror den blommade för tidigt då. I år har den satt massor med fruktkart! Jag är så lycklig.

20170413_173540.jpg

Jordgubbsblommor

20170413_173622.jpg

Massor med blåbärskart1
 
20 gurkfrön planterade, 5 "smågurkor" + 15 vanliga frilandsgurkor och omgång #2 av paprikaplanteringen hade 100% grobarhet, så snart är det dags att plantera om de 10 småplantorna och se om omgång #3 av annan sort är lika villiga att gro..

Är de det, så slutar det med att jag har sisådär 30 paprikaplantor :nailbiting:
 
Mina smultron har tittat upp, 40 av 49 frön, hade inte tänkt att det skulle bli så många när det står på påsen att det är 65% grobarhet men ska nog hitta någon plats till alla:D.

Köpte jordgubbsplantor igår av sorterna Flair, Sengana och Honeoye som jag satte i badkaret som jag förra året blandade hästgödsel och torv i och blivit underbar jord där i år.
 
Tyvärr tycker ju jag att Honeoye inte är goda, jag köper aldrig de bären när de säljs i butik. De smakar som trista importgubbar som säljs såhär års. :(
 
Dagsnoteringar från trädgården:
IMG_2114_zpstv7osxb5.jpg


Varmbänken, ännu ej skördad men det närmar sig...

IMG_2119_zpsnkvbccj5.jpg


Forsythia med blommehöns

IMG_2112_zps8h7gpuic.jpg


Påskliljor på upphällningen

IMG_2109_zpsibd2q6ni.jpg


Praktmagnolian på G

IMG_2108_zpshrbfzkmw.jpg


Åsså lite utbyggnad av köksträdgården

743c2ce4-0c0c-4ed7-a0b7-838320eb25c2_zpsn2mwugwl.jpg


IMG_2115_zpstg6tice7.jpg

Så underbart med allt utrymme och vad fint allt ser ut! )
Vad är det förresten för temperatur i varmbänken nu? Hur länge räknar du med att den kommer hålla värmen?
 
Tack! Lyckligtvis har jag några åkrar runtom själva tomten också att ta till, för det där odlandet har en märklig tendens att bara expandera....? :o

Jag har tagit bort termometern från varmbänkens "innanmäte" men senast jag kollade för kanske ett par veckor sedan var det inte mer än runt 15 grader - gödseln lär ha brunnit klart, så nu blir ytvärmen mer av fönsterglasen ovanpå och solen (när den behagar visa sig). Ska kolla med termometer på ytan igen, för nu har jag råkat skaffa några melonfröer också som jag tänkte så och sätta ut i bänken när första skörden är tagen.... och då behöver det nog vara både varmt och skyddat om de ska trivas.
 
Dum fråga, men: På min tomatnäring står det "Dosera 2 kapsyler per planta. Blanda i 10 liter vatten." Så om jag ska vattna mina 15 plantor ska jag ha 30 kapsyler i 10 liter? :confused: Eller ska varje 2-kapsyl blandas i 10 liter vatten?
Om du gödselvattnar varje gång du vattnar så tar du två kapsyler/tio liter vatten. Om du gödselvattnar en gång i veckan så skulle jag ta den stora dosen - fast kanske inte så mycket. Det är jag för snål för. Å andra sidan så gödselvattnar jag inte alls. Jag tar torr hästskit och lägger i jorden.
 
Någon som har erfarenhet av att odla jordmandlar och kan förklara för en som inte fattar något om hur? Är det bara inne i kruka eller funkar det på friland oxå?
:confused::confused::confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 625
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp