Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om nu någon fortfarande går och funderar på en tunnel så är det idé att kolla in fbgrupperna. Vissa sorter håller inte ens att sätta upp. Massor med folk som är ledsna och besvikna. Jag är glad att jag väntade lite.
 
Om nu någon fortfarande går och funderar på en tunnel så är det idé att kolla in fbgrupperna. Vissa sorter håller inte ens att sätta upp. Massor med folk som är ledsna och besvikna. Jag är glad att jag väntade lite.
Vilka grupper?

Jag är på väg att beställa - vid nästa lön. Har tittat på sort med vävd presenning. Tror att bara plast är värdelös men är den vävd borde den hålla några säsonger? Eller?

Bekanten hade ett stort i plastfolie som halmförråd och det beräknades hålla 7 år. Det gjorde det.
 
Min växttunnel har kommit
Dock måste vi vänta med att sätta upp den då vi ska ta ner några fler träd.
Ska plantera om några tomater igen imorgon och möblera om lite under växtlampan. Och ge de som omplaceras för ett par veckor sen lite näring.
Ska kolla igenom mina frön om det är nåt mer som ska förodlas.
När kan man sätta potatisen? I maj?
 
Vilka grupper?

Jag är på väg att beställa - vid nästa lön. Har tittat på sort med vävd presenning. Tror att bara plast är värdelös men är den vävd borde den hålla några säsonger? Eller?

Bekanten hade ett stort i plastfolie som halmförråd och det beräknades hålla 7 år. Det gjorde det.
Odla i tunnel är en grupp på fb. Det är Dancover med vit plast som får folk att gråta mest. Och Vidaxl är inte så bra heller.
 
Odla i tunnel är en grupp på fb. Det är Dancover med vit plast som får folk att gråta mest. Och Vidaxl är inte så bra heller.
Nu hittade jag gruppen! Tack.

Ja, den med vit plast tycker jag ser mer än lovligt rackig ut. Den tror jagine jag skulle våga mig på. Har tittat på Dancovers med grön väv.
 
Nollgradigt här idag! :cautious: Sjukt kallt.

Såg att vissa blad på tomatplantorna ser ledsna ut, de är mörka/döda i kanten och ett blad hade skrumpnat ihop och dött helt. Näringsbrist? De står i söderfönster, kan de få brännskador av solen tro?
 
Nu har klematisaklejan som jag sådde i februari äntligen börjat gro! :)
Dessutom tittar mangolden som jag sådde i söndags fram. Det var snabbt med tanke på att det stod att grotiden är 10-20 dagar. Hade jag vetat att de skulle gro så snabbt hade jag nog väntat åtminstone två veckor med att så dem.
 
Inga gröna fingrar men det blommar i trädgården ändå. Den här ser ut att trivas :)

20170413_101247_zpsymlbimk4.jpg
 
Mina tulpaner har precis börjat blomma och nu ska jag ju åka bort över påsk! Är de överblommade då när jag kommer hem? :cry: Det är ju bara några grader, och ska vara frost på nätterna, om det spelar in.
 
Mina tulpaner har precis börjat blomma och nu ska jag ju åka bort över påsk! Är de överblommade då när jag kommer hem? :cry: Det är ju bara några grader, och ska vara frost på nätterna, om det spelar in.

De kommer definitivt inte vara överblommade. De håller sig länge bara det inte blir för varmt. Jag har tulpaner på den inglasade balkongen som har blommat i 3-4 veckor och då har de ändå stått väldigt varmt stundtals (25-30 grader).
 
Alltså vår trädgård må se ut som "hej kom och hjälp mig" just nu men mitt Kurilerkörsbärsträd räddar humöret varje gång jag tittar ut genom fönstret :love:
17932316_196949867477435_6578142932409253888_n.jpg

Snart blommar dess vita kompis också som jag planterade för 1,5 år sedan. :bump:

Förresten kommer jag ha plats med 3 murarbaljor (som de på bilden) mellan dessa två träden så 3 plantor squash blir det. Börjar fundera på om det går att trycka ner en "pinne" och plantera en störböna i varje också. Vad tror ni om det? De verkar inte ha ngt emot varandra men tror ni squashen låter störbönan klättra uppåt ifred?

Påskens mål är att ta några jordgubbsplantor från odlingslådorna som ska kasseras och plantera i zinkbaljan på blden så att vi åtminstone kan få ngn jordgubbe i år. Detta blir ju hela mitt trädgårdsskafferi för i år. Resten får odlas inne.
 
Tog mig i kragen och började så smått

Steniga ogräshärden
land1_zpslw24uhgg.jpg


Har fått markduk
land2_zpslenrifsl.jpg


Och ja, det snöar :cautious:

Sen när tjälen gått ur backen, så är planen att slå ner stolp och bygga en ram runt det blivande landet och sen fylla upp med jord och skulle jag falla till föga och införskaffa växthus, så ryms det på ovansidan landet :angel:
 
Dum fråga, men: På min tomatnäring står det "Dosera 2 kapsyler per planta. Blanda i 10 liter vatten." Så om jag ska vattna mina 15 plantor ska jag ha 30 kapsyler i 10 liter? :confused: Eller ska varje 2-kapsyl blandas i 10 liter vatten?
 
Många uppdateringar blir det visst idag, men nu har jag snackat med de som har hästgården här borta i byn och när de skrapar ur lösdriften så kommer det x antal skopor hit som bas i mitt blivande land och lite snabbt räknat så blir totala ytan ca 30kvm, vilket jag borde klara mig en stund på :up:

Det tar sig, sa mordbrännaren :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 625
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp