Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte hur den blommar, om blommorna håller länge eller blommar över snabbt och nytt fyller på. Blommar de enskiöda blommorna över snabbt hinner man ju inte med. Annars går det ju att slå av när de precis blommat klart och mylla ner. :) Kan ju byta lupinerna mot honungsört om inte annat på oklippta ytor till nästa år. :p
Insåg för övrigt idag att min lupinåker, som detta område är, nu knappt hyser någon lupin. 3-4 omgångar med jordfräsen gjorde visst sitt. :up:
Ropa inte hej för tidigt.;)

Lupinfrön kan tydligen ligga i jorden i tiotals år innan de gror. jag utrotade samtliga pioner från rabatten vid huset våen 2012. Grävde upp varenda pålrot och alla småplantor. Jag rensar och sköter rabatten skapligt noga men nog tusan kommer det lupinblad lite då och då fortfarande.
 
Den fröar av sig det gör den men är inte ett dugg svår att rensa bort. Blommar väldigt trevligt hela säsongen och älskas av bin och fjärilar. Hos mig får den blomma hur mycket den vill :) men jag är inte särskilt pedantiskt lagd och tackar mest och tar emot när växter själva frösår sig. Ettåriga "ogräs" är ju väldigt lättsamma att rensa bort och blir bra gröngödsling åt det man tänkt ha kvar.
Det har du rätt i!
Min trädgård är ju inte färdigplanerad men i år ska vi i alla fall klippa mer gräsmatta än tidigare. Den kommer inte ha så fasligt många ställen att sprida sig till då rabatterna är mycket få till antalet och på de ovårdade platserna får den konkurrera med lupinen... :p

Kommer i år kunna låna en fyrhjulsdriven åkgräsklippare med styrservo, så himla najs! Då kan jag ju klippa slänten utan problem och slipper gå där med handgräsklippare. Den Detta ska bli riktigt kul. Jag gillar ju roliga prylar som underlättar jobbet. Därför köpte jag just en blå skottkärra. ;)
 
Det är väl lite så sambon tänker. Han har dock svårt för potatis (kokt, ska tilläggas) så då låter ju inte blå kongo som bästa valet när han vill lära sig äta färskpotatis.
Jag kan annars rekommendera Princess som är en helt fantastisk potatis :d både som kokt och som ugnsbakad hel eller i klyftor. Jag vill gärna har 3 sorters sommarpotatis och Princess är den enda som återkommer varje år. Fantastiskt god
 
Ropa inte hej för tidigt.;)

Lupinfrön kan tydligen ligga i jorden i tiotals år innan de gror. jag utrotade samtliga pioner från rabatten vid huset våen 2012. Grävde upp varenda pålrot och alla småplantor. Jag rensar och sköter rabatten skapligt noga men nog tusan kommer det lupinblad lite då och då fortfarande.
Det kommer det säkert att göra, jag räknar med att det finns massvis med frö. Men vi har tidigare harvat en sommar, en gång, och låtit jorden ligga bar och lupinens rötter i vädret uppe på jorden hela vintern. Vi tog bortr många jordkockor och plantor men inte allt. De plantorna blommade jättesnällt året efter. Nu slapp jag iaf gräva bort lupinerna och det blir lättare att hålla efter framöver. :) De har till och med bidragit och gödslat marken något.

Nu planerar jag friskt för vad som vill sås på friland och blomma YMNIGT, som inte lockar till sig sniglar och klarar av torrt och varmt och mycket soligt. :d Honungsörten tror jag ligger bäst till men ska ha lite olika saker tror jag! Blåklint blir nog också fint. Cikoria borde trivas, jorden är så sandig.
 
Lupiner är nästan hopplösa att bli av med, liksom rosenhallon :meh:

Funderar på att plantera om första omgången paprikaplantor som börjar dra iväg lite på höjden och ge dem helt egna utrymmen där de kan få stå tills det är dags att flytta ut. Kapade mjölkkartonger torde de ju klara sig på en stund innan de växer ur dem?

I övrigt så hade jag tänkt börja preppa lite för det kommande landet, men det regnar ute, så jag håller mig inne :idea: Fördelen med regnet är väl att mina 24 (!!) vinbärstoppskott får sig en liten rotblöta :D
 
Fick precis ett spontant begär att odla baljväxter! Går det att odla inomhus tro? :angel:
Hittade även grodd potatis i kylen som jag slängde ner i en hink. Vi ser om det blir något!
 
Regnar idag, har rullat upp mitt gamla fårnät och körde ner det på grannens åker för att förstärka runt tomten, men jag behöver en skarpslipad yxa för att hugga bort lite ris och medan jag letade efter den så ringde äntligen åkeriet att de hade min fruktpress med sig! :banana::banana::banana:

Jag är så kär i den, den får stå i köket så länge, tror den är lite för stor för att låta den sova i sängen. :love: Här ska det pressas frukt senare i år. :d
 
Hann inte så i helgen. Verkar inte göra så mycket - de utlovar snudd på minusgrader någon natt och även snö (som jag dock inte tror blir liggande på något sätt) till helgen. Det ska regna mycket också. Dvs, det är nog prima så-betingelser direkt efter påsk. :idea:
 
En gurkplanta blommar. Ska den pollineras av mig för att det ska bli något? Den står ju fortfarande inne. Den är dessutom typ 2 dm hög, kan den verkligen tillverka gurkor då?
Två av tre gurkplantor fick nån röta långt nere, mitt fel, så jag klippte av dem och satte dem i vatten som snittblommor. Det kom rötter och nu har jag planterat dem igen. Och en tackade med att blomma alltså.
 
Nyp bort blommor som kommer när plantan är såpass liten, så den inte ödslar kraft på att försöka sätta gurkor innan plantan är stor nog för att orka med @SaraXX

När jag ändå planterade om paprikaplantorna så passade jag på att ge busktomatplantorna eget kyffe också. Tur jag har sparat en del tomma mjölkkartonger, för bara på de här gick det ju åt 17 stycken :D

Såg också att nästa omgång av paprikaplantor är bra på gång och även de där pinfärska plommontomatfröerna har det grott några av och de är ju inte det minsta "knubbiga", tvärtom, tunna och rangliga så de behöver nog väldigt snart sättas om!
 
Mina tomatbebisar har fått solbränna. Hoppas de hämtar sig!

Jag insåg att jag inte hade några frön alls till indiankrasse (? Kapuzinerkresse ) så jag nöp en påse på Lidl igår.
 
Idag har jag planterat mina tomatplantor i egna krukor.
Nu funderar jag på min chili eller rättare sagt inte chili,det är nog 1 mån sen jag planterade fröna som jag tog från förra årets planta,men inget kommer upp,är dom fröna värdelösa eller typ sterila?
Och sen nästa grej,jag har ju redan lyckats med tomater,men dom små körsbärstomaterna vill inte heller gro :confused: Why?
Dock har både vindruvor och hallon börjat titta upp i sina krukor.
Vem var det mer än jag som sått lavendel? Har eran kommit upp?
 
Ett gäng lammöron har nu planterats om i plastmuggar. Glömde bort dem när de stod på groning inne på toaletten så de var så långa och rangliga att det behövdes. :angel: Har två gäng med lammöron kvar men orken är ju som den är just nu. Några är bättre än inga helt enkelt. :up:

I övrigt har jag planterat om 2 tomater som delade kruka samt 2 chilisar som gjorde det samma. Lite i senaste laget kan vi väl säga :o
 
Idag har jag planterat mina tomatplantor i egna krukor.
Nu funderar jag på min chili eller rättare sagt inte chili,det är nog 1 mån sen jag planterade fröna som jag tog från förra årets planta,men inget kommer upp,är dom fröna värdelösa eller typ sterila?
Och sen nästa grej,jag har ju redan lyckats med tomater,men dom små körsbärstomaterna vill inte heller gro :confused: Why?
Dock har både vindruvor och hallon börjat titta upp i sina krukor.
Vem var det mer än jag som sått lavendel? Har eran kommit upp?
Grobarheten kan variera. Ibland är den helt enkelt usel. Jag har i år sått både blå och rosa sommarflox. De blå sommarfloxen har grott delvis, men mycket oregelbundet och otillfredsställande. Det rosa floxet har knappt grott alls. Det är väl totalt 2 frön av cirka 50 som grott. Underkänt. Jag kan inte se att det finns någon annan rimlig förklaring till att det inte har grott, vilket de borde ha gjort vid det här laget. De har inte torkat ut och de har inte stått kallt. Såjorden är förvisso sedan förra året men den steriliserade jag i micron innan jag använde den.
 
Mina tomatfrön grodde betydligt bättre än önskat :rofl:

Jag har alldeles för många plantor stående i såjord fortfarande. De får stå kvar medan jag pysslar om de som är omskolade.

Lite bittert att ett par av bifftomaterna växer bättre i såjorden än de kompisar jag satte i planteringsjord.
Känns också jobbigt att det är så solfattigt att det itne blir riktig skjuts på nånting. Jag har belysning men inte fullgod sådan.

Chilin har inte fått karaktärsblad än och inte paprikan heller. Fast jag har ju aldrig haft varken paprika eller chili förut så jag får väl betrakta det som en intressant studie....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp