Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
FB_IMG_1491760533563.jpg
Men den där är väl inte i år, jag tycker mig ha sett den bilden tidigare? :confused:
 
Köpte sättpotatis idag. Sambon drömmer om blå kongo, får kolla på nätet om jag hittar det.

Sambon har också fått lov av en granne att vi ska få komma dit och hämta hästskit. Tänk att man kan bli glad över att få hämta bajs :D.
Är det bara att blanda ner i jorden eller hur bör man göra?
Sakta men säkert börjar vi få ordning på baksidan av trädgården. Vi ska bara få ner (och få bort) de sista dåliga granarna mellan oss och grannen, sen ska vi göra i ordning land, växttunnel mm. Längtar! Och skulle snart behöva ha ett ställe att plantera ut tomat och gurka i, har liksom inga större krukor att ha i köket - och få plats med i köket :crazy:.
 
@Chili Jag har inte orkat då jag fått uppfattningen att man ska mylla ner den efter blomning om man inte vill ha den överallt året efter, alternativt ta bort alla blommor så den inte går i frö. Jag kan ju ha fel. ;)
Perfekt att läsa då jag har ett område som tidigarevarit fullt av taggiga rosbuskar, där jag nu vill ha mer gräs och ängskänsla.
 
Men den där är väl inte i år, jag tycker mig ha sett den bilden tidigare? :confused:
Jo, den är från i år. Men jag visade en bild här precis när jag satt det också, men då blommade det inte lika mycket. Noggrann beskrivning finns på min blogg - jag får väl inte länka men det kanske funkar att googla typ "vattenfall" och penséer"? Eller så får de som vill hojta så PM-ar jag länk!
Enkelt förklarat så är det markduk som jag tråcklat ihop kanterna på och fyllt med jord och planterat i.
@dobbis m fl
 
Köpte sättpotatis idag. Sambon drömmer om blå kongo, får kolla på nätet om jag hittar det.

Sambon har också fått lov av en granne att vi ska få komma dit och hämta hästskit. Tänk att man kan bli glad över att få hämta bajs :D.
Är det bara att blanda ner i jorden eller hur bör man göra?
Sakta men säkert börjar vi få ordning på baksidan av trädgården. Vi ska bara få ner (och få bort) de sista dåliga granarna mellan oss och grannen, sen ska vi göra i ordning land, växttunnel mm. Längtar! Och skulle snart behöva ha ett ställe att plantera ut tomat och gurka i, har liksom inga större krukor att ha i köket - och få plats med i köket :crazy:.

Ja, dyngan ska myllas ner :)
 
@Chili Jag har inte orkat då jag fått uppfattningen att man ska mylla ner den efter blomning om man inte vill ha den överallt året efter, alternativt ta bort alla blommor så den inte går i frö. Jag kan ju ha fel. ;)
Är den så jäklig på att sprida sig?
Vill ha den på sandig, bar jord som kan få lite gödsel. Vill bara odla något där som håller ogräs borta, gärna hjälper till att gödsla och är fin eller en bra biväxt. Tänker mig tre sektioner med potatis/squash, sedan ettåriga blommor där det finns lite aska och sen gärna gröngödslingsväxter närmast skogen. Det är jättesoligt, torrt, magert (kan förbättras).
 
Är den så jäklig på att sprida sig?
Vill ha den på sandig, bar jord som kan få lite gödsel. Vill bara odla något där som håller ogräs borta, gärna hjälper till att gödsla och är fin eller en bra biväxt. Tänker mig tre sektioner med potatis/squash, sedan ettåriga blommor där det finns lite aska och sen gärna gröngödslingsväxter närmast skogen. Det är jättesoligt, torrt, magert (kan förbättras).
Jag har som sagt ingen aning, har inte vågat själv men testa? Du får rapportera nästa år om den tagit över. :D
 
Jag har som sagt ingen aning, har inte vågat själv men testa? Du får rapportera nästa år om den tagit över. :D
Jag vet inte hur den blommar, om blommorna håller länge eller blommar över snabbt och nytt fyller på. Blommar de enskiöda blommorna över snabbt hinner man ju inte med. Annars går det ju att slå av när de precis blommat klart och mylla ner. :) Kan ju byta lupinerna mot honungsört om inte annat på oklippta ytor till nästa år. :p
Insåg för övrigt idag att min lupinåker, som detta område är, nu knappt hyser någon lupin. 3-4 omgångar med jordfräsen gjorde visst sitt. :up:
 
Glömde att jag även satt upp sex holkar i trädgården i helgen. :) Hittade fladdermusholk idag också för 99 kr på jula vilket var mer trevligt än GGs 250 kr. :up: nu ska jag bara försöka att inte sitta och glo på holkarna hela tiden och se vem som flyttar in...
 
Glömde att jag även satt upp sex holkar i trädgården i helgen. :) Hittade fladdermusholk idag också för 99 kr på jula vilket var mer trevligt än GGs 250 kr. :up: nu ska jag bara försöka att inte sitta och glo på holkarna hela tiden och se vem som flyttar in...
Fasen, var på jula idag men glömde kolla fågelholkar.
 
Är den så jäklig på att sprida sig?
Vill ha den på sandig, bar jord som kan få lite gödsel. Vill bara odla något där som håller ogräs borta, gärna hjälper till att gödsla och är fin eller en bra biväxt. Tänker mig tre sektioner med potatis/squash, sedan ettåriga blommor där det finns lite aska och sen gärna gröngödslingsväxter närmast skogen. Det är jättesoligt, torrt, magert (kan förbättras).
Den fröar av sig det gör den men är inte ett dugg svår att rensa bort. Blommar väldigt trevligt hela säsongen och älskas av bin och fjärilar. Hos mig får den blomma hur mycket den vill :) men jag är inte särskilt pedantiskt lagd och tackar mest och tar emot när växter själva frösår sig. Ettåriga "ogräs" är ju väldigt lättsamma att rensa bort och blir bra gröngödsling åt det man tänkt ha kvar.
 
Och jag tycker dom är skithäftiga att göra blått mos på,fast då kommer iofs smaken från smör o kryddor.
Det är väl lite så sambon tänker. Han har dock svårt för potatis (kokt, ska tilläggas) så då låter ju inte blå kongo som bästa valet när han vill lära sig äta färskpotatis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 024
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp