Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Krokus-fråga: Varför sprider sig inte krokus som snödroppar och scilla i min trädgård? Är det fel på miljön, eller sprider sig inte krokus i någon trädgård? Bor i norra Mälardalen, Stockholms län.

Vi spekulerade igår kring detta. I min mors trädgård har de tydligt spridit sig i gräsmattan åt det håll det oftast blåser. :idea: Hon har mängder i gräsmattan under stora lövträd. Således soligt nu men skugga framöver. Gräset klipps inte förrän bladen på alla vårlökar börjar vissna.
 
Idag har jag grävt i landet och gjort ett månlandskap. :p Orkade inte kratta fint och ta bort de sista lösa rötterna. Vi snickrade ihop en sarg också som ska lyftas dit när jag skrattar klart och vi har gödsel med oss att fylla med. Den blir ca 10 kvm. Ramen ser jättestor ut, den grävda ytan känns mycket mindre. Vad ögat kan luras ibland. Kommer bli superfint och jorden är riktigt lucker och fin.

Nu tävlar allt om att blomma. Sälg, krokus, påskliljor, scilla, vårstjärna, vårlök, blåsippa, vitsippa... Blad av stormhatt kommer i massor, liksom blåsuga och förgätmigej. Lönnarna blommar snart. Då blir det insektsfest. :D

Hittade för övrigt bulbiller på förra årets torparlilja som jag tog in. De är stora och rosagröna, jämfört med de svarta som sitter på efter blomningen. Bara att plantera och vänta några år?
 
Idag har jag grävt i landet och gjort ett månlandskap. :p Orkade inte kratta fint och ta bort de sista lösa rötterna. Vi snickrade ihop en sarg också som ska lyftas dit när jag skrattar klart och vi har gödsel med oss att fylla med. Den blir ca 10 kvm. Ramen ser jättestor ut, den grävda ytan känns mycket mindre. Vad ögat kan luras ibland. Kommer bli superfint och jorden är riktigt lucker och fin.

Nu tävlar allt om att blomma. Sälg, krokus, påskliljor, scilla, vårstjärna, vårlök, blåsippa, vitsippa... Blad av stormhatt kommer i massor, liksom blåsuga och förgätmigej. Lönnarna blommar snart. Då blir det insektsfest. :D

Hittade för övrigt bulbiller på förra årets torparlilja som jag tog in. De är stora och rosagröna, jämfört med de svarta som sitter på efter blomningen. Bara att plantera och vänta några år?
Jag hoppas du kommer fortsätta skratta i din trädgård även i fortsättningen, men vad fint det låter. :D
 
Intressant, jag vill också se (och ha!) en proppfull krokusträdgård. Bor på grusås, så torrt är det, men med solen är det ju si och så i det här landet.
Äsch. De botaniska trivs överallt. Och vill du pjåska kan du vattna lite där de bor under torraste tiden på sommaren.

Kompisar har krokusar i skuggan under träden och mitt på gräsmattan. De blommar och sprider sig. De är svåra att stoppa.
Bor i zon IV
 
Jag har en krukväxt med lite ludna succulenta blad, som husets förra ägare lämnade här. Jag har ingen aning om vad det är men har i alla fall trivts under min omvårdnad. Någon som kan upplysa mig om vad det är?

20170409_085158_zpslx5crrz9.jpg

Den är lite mer silvrig i verkligheten än på bilden.
 
Jag har en krukväxt med lite ludna succulenta blad, som husets förra ägare lämnade här. Jag har ingen aning om vad det är men har i alla fall trivts under min omvårdnad. Någon som kan upplysa mig om vad det är?

20170409_085158_zpslx5crrz9.jpg

Den är lite mer silvrig i verkligheten än på bilden.
Fråga i facebookgruppen "Vilken växt"?
 
Eche
Jag har en krukväxt med lite ludna succulenta blad, som husets förra ägare lämnade här. Jag har ingen aning om vad det är men har i alla fall trivts under min omvårdnad. Någon som kan upplysa mig om vad det är?

20170409_085158_zpslx5crrz9.jpg

Den är lite mer silvrig i verkligheten än på bilden.

Prova att bildgoogla på echeveria setosa och se om det kan vara en sådan.
 
Jag bestämde mig för att det trots allt får bli trädgårdsmässan, så nu sitter jag på t-banan på väg mot stan. :) Hoppas få massor med inspiration, några dahliaknölar och lite fröer med mig hem.

Igår sådde jag en rootmaster full med bland annat mangold, lite mer tomat, salvia, luktärter, jättevallmo, slingerkrasse, m.m. Det blev även mer basilika, persilja och gräslök. Sammanlagt blev det 43 nya plantor.
 
Jag bestämde mig för att det trots allt får bli trädgårdsmässan, så nu sitter jag på t-banan på väg mot stan. :) Hoppas få massor med inspiration, några dahliaknölar och lite fröer med mig hem.

Igår sådde jag en rootmaster full med bland annat mangold, lite mer tomat, salvia, luktärter, jättevallmo, slingerkrasse, m.m. Det blev även mer basilika, persilja och gräslök. Sammanlagt blev det 43 nya plantor.

Hur lång tid brukar det ta för mangolden att titta upp? Jag har insett sent omsider att det är gott (heja ICA:s färdiga sallader!).
 
Hur lång tid brukar det ta för mangolden att titta upp? Jag har insett sent omsider att det är gott (heja ICA:s färdiga sallader!).
Herregud mänscha!

Utan mangold kan man inte leva.
Den går att använda till allt. Sorten White Silver har breda goda stjälkar som man kan äta som sparris.
Koka, blanda ner creme fraiche och lite örtsalt och ät som det är eller tillsammans med grillat (vink vink).
Använd i soppor och grytor.
Ät späda blad som sallad.
Och frys in förvälld mangold för vinterns behov!
 
Jag hoppas du kommer fortsätta skratta i din trädgård även i fortsättningen, men vad fint det låter. :D
Jag skrattar iof mycket i trädgården. :D åt knäpp katt, konstig sambo eller luriga fåglar. Ska definitivt fortsätta med det. ;)

Sitter just nu i gräset och vilar efter att ha krattat fint i landet. Har också grävt bort ogräs på en annan plätt där vi dumpade en massa gödsel förra året. Våtarv, nässlor och skräppor gillade den platsen. Ska nog sätta potatis, och kanske squash där. Och en massa, massa sommarblommor på resten av ytan där vi inte gödslat men det är ju lätt gjort att kratta ut gödslet lite. Hellre det än bar jord/ogräs, men jag orkar nog inte odla grönsaker på allt. Det är väl ändå runt 50 kvm totalt.
 
Herregud mänscha!

Utan mangold kan man inte leva.
Den går att använda till allt. Sorten White Silver har breda goda stjälkar som man kan äta som sparris.
Koka, blanda ner creme fraiche och lite örtsalt och ät som det är eller tillsammans med grillat (vink vink).
Använd i soppor och grytor.
Ät späda blad som sallad.
Och frys in förvälld mangold för vinterns behov!

Jaja :cautious: bättre sent än aldrig :D de röda var väldigt goda :)
 
Jag tänker... bla doftpion och potatis. Har jag plats? Ork? Det förstnämnda gäller doftpionen (plats så den trivs) och det sistnämnda potatisen :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 031
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp