Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh så kul! Var det bra föredrag? Fanns det mycket att köpa?
Det fanns massor av föredrag att lyssna på, jag hann inte med så många men det verkade finnas mycket intressant :) Enormt mycket att köpa! Fick med mig ett par Pelargonsticklingar, Dahlialökar, en svartbräken, kryddor och lite annat smått och gott trots att jag "inte skulle ha någonting". Byggde även ett litet bi-hotell av bambu i Naturskyddsföreningens monter :D
 
Det fanns massor av föredrag att lyssna på, jag hann inte med så många men det verkade finnas mycket intressant :) Enormt mycket att köpa! Fick med mig ett par Pelargonsticklingar, Dahlialökar, en svartbräken, kryddor och lite annat smått och gott trots att jag "inte skulle ha någonting". Byggde även ett litet bi-hotell av bambu i Naturskyddsföreningens monter :D

Men åh, nu vill jag verkligen dit.
 
Jag tänker mycket på trädgårdsmat just nu. Alltså att äta sånt man har odlat i trädgården (eller fått av grannen, eller plockat i skogen eller whatever). Passar det här, eller borde jag starta en ny tråd?
Jag med! Kör på :)
Jag är t.ex. väldigt intresserad av att odla pumpa och vintersquash för dess fina lagringsegenskaper. Därför har jag testat pumpapaj med fetaost vilket var en höjdare! Om någon har ett toppenrecept på pumpa, dela gärna med er. :) Man äter ju inte det så mycket i Sverige. Min mor är uppvuxen med ugnsbakad pumpa med flingsalt, man äter den så som den är. Gottigott.

Det är ju därför vi odlar (oftast), för att få något ätbart.
 
Jag med! Kör på :)
Jag är t.ex. väldigt intresserad av att odla pumpa och vintersquash för dess fina lagringsegenskaper. Därför har jag testat pumpapaj med fetaost vilket var en höjdare! Om någon har ett toppenrecept på pumpa, dela gärna med er. :) Man äter ju inte det så mycket i Sverige. Min mor är uppvuxen med ugnsbakad pumpa med flingsalt, man äter den så som den är. Gottigott.

Det är ju därför vi odlar (oftast), för att få något ätbart.
Pumpasoppa är väll standard, och ugnsbakad pumpa som du beskriver den är ju jättegott. Jag använder den lite som jag använder morot eller andra rotgrönsaker, den ligger liknande i smak tycker jag. Ingefära, citron och vitlök tycker jag passar och chili om man är lagd åt det hållet.
 
Hade en plommontomat som blivit lite mysko i kylskåpet, så jag petade ut några kärnor innan jag slängde den och nu har det börjat kika upp små plommontomatplantor :D

Har ju en liten plan om att bland annat koka tomatsås och konservera, därav alla tomatplantor :idea: Största abret är väl att jag inte har något växthus och än så länge inget land heller, men med sol som gassar på gården från tidig för middag till solnedgång en bra bit in på hösten (eller ja den försvinner ju inte helt på sommaren, men..) så borde det väl funka ändå tycker jag :up:

Nu börjar det i alla fall vara riktigt snöfritt så till veckan ska jag shoppa marktäckare och påbörja "projekt trädgårdsland" lite smått :)
 
Röda vinbär är ju jättegott, man kan göra marmelad på dom med hallon och vanilj eller ha dom som fin dekoration på tårtor, du lägger upp hela kvisten otinad på tårdan blir jättefint. Svartavinbär blir en jättegod syrlig paj. Plommon blir super god sylt eller så kan man baka dom i ugnen med lite vanlij och socker på eller stoppa dom i en kaka. Röda och svarta vinbär är också goda i kakor. Krusbär är goda som paj och som marmelad med vanilj i (vanilj är ju gott med alla bär speciellt de syrliga). Kardemumma är smarrigt till syrliga bär med :). Mmmmm!
På en av trädgårdscirkelträffarna bjöd en av de äldre damerna på en urgod paj. Det var helt enkelt röda och svarta vinbär blandat, på en smulig pajbotten.
 
Jo, tyvärr. De flesta tulpaner tynar bort och blommar sämre ju äldre de blir. Några sorter stannar från år till år över längre tid. Apeldoorn är en sådan sort.
Absolut.
Man får prova sig fram!!

Jag har hittat massor av tulpaner här och där i gräsmatta och trädgård. Ett ynka blad som tittat upp = livskraft trots urusla betingelser.

jag har grävt upp lökarna och satt i rabatt med gödsel och bevattning. De har tagit sig!!

Botaniska tulpaner finns i olika former och varianter och de sprider sig förstås. Men andra sorter kan också förvåna.
Tyvärr är det oftast så att när man hittar någon bedårande tulpan som man förhoppningsfullt sätter i rabatten så försvinner den efter ett år. :(
 
Här kommer jag igen med mina väldigt gröna fingrar :D

Äppelträden skulle behöva beskäras. Och även päronträdet. Kan man göra det nu? Och hur mycket kan man ta egentligen utan att trädet dör? Det känns som jag borde anlita en trädgårdsnisse för det här eller man kan inte göra totalfel :confused:
Vad beskär man med? En såg? :o
Till dom små grenarna fattar jag ju att jag tar den där häckbeskäraren eller vad det heter men till dom större grenarna?
NEJ!!
Inte beskära nu när de börjat sava.

Det ska göras innan det vårats, eller i månaderna juli-augusti-september - JAS-månaderna.

Med eftertanke och bakgrundskunskap kan du inte göra speciellt fel.

Det finns bra fakta på internet. Juniper har bra info. T.ex. det här http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm Kolla runt på hans sida.

Beskärning är jättekul. Man funderar och tittar och funderar. Jag går runt mina träd och kollar vad jag ska göra i sommar :)
 
Krokus-fråga: Varför sprider sig inte krokus som snödroppar och scilla i min trädgård? Är det fel på miljön, eller sprider sig inte krokus i någon trädgård? Bor i norra Mälardalen, Stockholms län.
 
Krokus-fråga: Varför sprider sig inte krokus som snödroppar och scilla i min trädgård? Är det fel på miljön, eller sprider sig inte krokus i någon trädgård? Bor i norra Mälardalen, Stockholms län.
Jo krokus sprider sig, jag har sett trädgårdar som är helt proppfulla. Däremot vill de nog ha lite soligare än scilla och snödroppar. Krokus växer ju i de grekiska bergen och har det således ganska torrt och soligt. Vet inte hur de konkurrerar i gräsmattorna heller.
 
Jo krokus sprider sig, jag har sett trädgårdar som är helt proppfulla. Däremot vill de nog ha lite soligare än scilla och snödroppar. Krokus växer ju i de grekiska bergen och har det således ganska torrt och soligt. Vet inte hur de konkurrerar i gräsmattorna heller.
Mina verkar komma upp lite här och där, men det stämmer nog som du säger att det beror mycket på förutsättningarna. Inte växer de som scillan.

Mina rotselleri gror som bara den nu. Nu är jag mest fundersam hur 17 jag ska klara av att plantera om dem alla och var jag ska få plats med all fänkål, kronärtsskockor, chili och luktärt. :nailbiting: Tomaterna, gurkan och squashen har jag inte ens sått än, men som allt gror nu tror jag att det tål att vänta tills på måndag. :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 032
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp