Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med ovanstående inlägg i bakhuvudet ska jag nog vårda mina svarta vinbär lite extra. Håller med om att svarta är godast. Brukar mest använda röda till kakor men saft och gelé är också gott.

Om vi fortsätter; Vad använder ni krusbär till? Har massor med buskar, ska kanske slänga/ge bort några nu om vi ska rensa lite. De tenderar mest att ligga i frysen...

ps. Vi tappar björksav just nu. :d Intressant dryck. Funderar på att koka till sirap.
Krusbärskräm :d:love:
Krusbärsmarmelad är inte heller helt fel om man har mkt bär. Vi har en liten buske på 2år som gett 2 bär så jag kommer införskaffa fler sedan
 
Hmm skulle plantera om alla backnejlikor som kommit upp så fint i drivhuset. Ställer mig ute för att göra det. Hinner väl plantera om 4 st när dotter ringer och jag åker iväg för att hämta hästen, kommer tillbaka och då har hönsen pickat sönder varenda lite planta i princip....
 
Gick just ut för att stirra lite surt på de fröer som stod på kallförvar och grymta lite åt dem för att de aldrig vill gro. Döm om min förvåning när alla utom aklejorna grott. Har nu en miljard jätteverbenor att plantera om :eek: :up: :D. De ska bara få bli lite större först.
 
Hmm skulle plantera om alla backnejlikor som kommit upp så fint i drivhuset. Ställer mig ute för att göra det. Hinner väl plantera om 4 st när dotter ringer och jag åker iväg för att hämta hästen, kommer tillbaka och då har hönsen pickat sönder varenda lite planta i princip....
Helskotta. Jag gillar höns men där hade jag nog varit nära att stoppa alla grytan (men inte gjort det såklart).
 
Hmm skulle plantera om alla backnejlikor som kommit upp så fint i drivhuset. Ställer mig ute för att göra det. Hinner väl plantera om 4 st när dotter ringer och jag åker iväg för att hämta hästen, kommer tillbaka och då har hönsen pickat sönder varenda lite planta i princip....
Nej vad tråkigt :(. Flera av mina plantor har blivit angripna av löss och när jag sprayade dom med såplösning så blev de ännu ledsnare, lössen däremot verkar inte så bekymrade >:(
 
Och jag borde stoppa ett gäng hundar i grytan,idag dödade dom min enda krusbärsbuske :banghead: från att ha varit ca 60-70cm är den nu typ 10cm.
Och igår strök det med 2 am.blåbärsbuskar.
Så nu får dom hålla sig i hundgården om jag inte kan hålla koll på dom varenda minut.
 
Jag har planerat om 28(!) kronärtskockor! Samtliga från en fröpåse. O_o Massor med chili och paprika, fänkålen ger mig mardrömmar, hur ska jag klara att omplantera alla dem?! :eek: Rotsellerin gror faktiskt, men jag har fortfarande inte satt en enda tomat. Det får bli i morgon, av alla mina 17 sorter ... :o Längtar efter mitt tunnelväxthus. ;)

Massor med luktärt på gång, hemskt nog tog det slut på lämpliga odlingsbehållare så i en del krukor och toarullar har jag knölat ner mängder och alla är på väg upp! :nailbiting: Sticklingar omplanterade, växer som ogräs. :crazy: Köpt salvia på Lidl, 18 st som kräver mer utrymme. :confused:

Alla mina odlingslådor ute som förgroddes? Det fungerar ... som tur är åkte jag och köpte virke i söndags, jag räknade snabbt ut att det var billigare att snickra ihop lådor själv än att köpa pallkragar + jag ska ju riva mitt gamla växthus så kanalplasten får bli mall och täckskiva på lådorna. :D Morgondagen ska nog ägnas åt lite snickrande, cirkelsåg och skruvdragare så borde jag våga ställa ut lite sådder under täckduk och isolering mot ev markkyla, allt för att lätta på trycket inne. :angel:

Ehum, vad mer? Jag har bestämt mig, ingen mässa för mig på torsdag. :meh: Jag ska röja hemma, sätta så mycket fröer som det bara går, snickra stöd till resten av vinbärsbuskarna, se om jag kan börja med nya bäddar och lägga ut gammalt ensilage över en massa ogräs och annan skit. Som tur är jobbar jag sedan så jag kommer inte hinna gå på någon mässa, men förhoppningsvis bli lite mer organiserad hemma såväl inomhus som utomhus. :bow:
 
Idag lagade jag ugnsomelett med nyskördad spenat (sådd på friland sent i höstas), en av de sista egna rödlökarna och frysta gula körsbärstomater (visserligen från grannen, men vi ha egna kvar också, så det gills). :d:d:d

Mina tulpaner har börjat blomma och nu fick jag en ( i min aögon) snilleblixt. Jag önskar mig ju egentligen enorma mängder tulpaner, så att jag kan plocka mina egna tulpanbuketter under våren utan att det bli helt tomt i rabatterna. Dock har jag ju inte så många eller stora blomrabatter, så det har kännts lite ogörligt. Men visst kanman gröva upp tulpanlökarna efter blommning? Och jag har ju ganska många pallkragar som inte är i bruk tidig vår. Alltså borde jag ju kunna säta tulpanlökar och så spenat sen höst, skörda dem ungeför samtidigt under våren, ha familjens årsbehov av spenat säkrat och samtidigt kunna tillfredställa mitt tulpanbehov? :up: Om någon tulpan- eller spenatexpert har invändningar mot detta ber jag dem tala nu. Jag känner mig skitsmart, men ta ur mig idéerna om det inte funkar.

Tillägg: När jag började hantera dagens inköp hittade jag ett sexpack broccoliplantor och ett dito med lollo rosso också. Hade jag helt glömt bort.
 
Idag lagade jag ugnsomelett med nyskördad spenat (sådd på friland sent i höstas), en av de sista egna rödlökarna och frysta gula körsbärstomater (visserligen från grannen, men vi ha egna kvar också, så det gills). :d:d:d

Mina tulpaner har börjat blomma och nu fick jag en ( i min aögon) snilleblixt. Jag önskar mig ju egentligen enorma mängder tulpaner, så att jag kan plocka mina egna tulpanbuketter under våren utan att det bli helt tomt i rabatterna. Dock har jag ju inte så många eller stora blomrabatter, så det har kännts lite ogörligt. Men visst kanman gröva upp tulpanlökarna efter blommning? Och jag har ju ganska många pallkragar som inte är i bruk tidig vår. Alltså borde jag ju kunna säta tulpanlökar och så spenat sen höst, skörda dem ungeför samtidigt under våren, ha familjens årsbehov av spenat säkrat och samtidigt kunna tillfredställa mitt tulpanbehov? :up: Om någon tulpan- eller spenatexpert har invändningar mot detta ber jag dem tala nu. Jag känner mig skitsmart, men ta ur mig idéerna om det inte funkar.

Tillägg: När jag började hantera dagens inköp hittade jag ett sexpack broccoliplantor och ett dito med lollo rosso också. Hade jag helt glömt bort.
Du kan ju sätta massor med tulpaner i höst, på lite olika djup så de tar olika lång tid att bli klara så kan du plocka massor under en begränsad tid. Räkna dock inte med någon större återväxt, lökarna försvagas och odlarna slänger dem varje år och köper in nya lökar.
 
Du kan ju sätta massor med tulpaner i höst, på lite olika djup så de tar olika lång tid att bli klara så kan du plocka massor under en begränsad tid. Räkna dock inte med någon större återväxt, lökarna försvagas och odlarna slänger dem varje år och köper in nya lökar.

Men är det sant? Jag har liksom räknat med att de jag har i rabatterna ska sprida sig. Sätter några nya varje höst, men vill ju inte sätta allt nytt varje år. :mad: Har ett 120-pack för 30€ på önskelistan i en webb-shop, men för de pengarna kan jag nästan köpa färdiga buketter (dock ej med så fina tulpaner).
 
Men är det sant? Jag har liksom räknat med att de jag har i rabatterna ska sprida sig. Sätter några nya varje höst, men vill ju inte sätta allt nytt varje år. :mad: Har ett 120-pack för 30€ på önskelistan i en webb-shop, men för de pengarna kan jag nästan köpa färdiga buketter (dock ej med så fina tulpaner).
Jo, tyvärr. De flesta tulpaner tynar bort och blommar sämre ju äldre de blir. Några sorter stannar från år till år över längre tid. Apeldoorn är en sådan sort.
 
Men är det sant? Jag har liksom räknat med att de jag har i rabatterna ska sprida sig. Sätter några nya varje höst, men vill ju inte sätta allt nytt varje år. :mad: Har ett 120-pack för 30€ på önskelistan i en webb-shop, men för de pengarna kan jag nästan köpa färdiga buketter (dock ej med så fina tulpaner).
När du plockar blommorna så stjäl du kraft från löken, störst chans att de ska blomma nästa år är att låta dem vissna ner i lugn och ro utan att ta bort blad och blommor. En del sorter är dåliga på att sprida sig, så läs på om de olika sorterna så slipper du bli besviken. :)
 
När du plockar blommorna så stjäl du kraft från löken, störst chans att de ska blomma nästa år är att låta dem vissna ner i lugn och ro utan att ta bort blad och blommor. En del sorter är dåliga på att sprida sig, så läs på om de olika sorterna så slipper du bli besviken. :)

OK, så de jag lämnar ute i rabatterna klarar sig bättre. Jag fattar. Får fundera på var jag kan sätta dem då. Om jag låter dem vissna ner, kan jag då ta upp lökarna och plantera om till hösten, eller tar det också för mycket kraft från dem?
 
OK, så de jag lämnar ute i rabatterna klarar sig bättre. Jag fattar. Får fundera på var jag kan sätta dem då. Om jag låter dem vissna ner, kan jag då ta upp lökarna och plantera om till hösten, eller tar det också för mycket kraft från dem?
Jag har aldrig testat. Jag vet att det finns lökkorgar som man kan plantera i och sedan flytta hela korgen någon annanstans när de vissnat ner om man inte vill ha dem kvar i rabatten, men lökarna mår nog bäst att vara i jord hela tiden även om du planterar om dem någon annanstans sen.
 
Med ovanstående inlägg i bakhuvudet ska jag nog vårda mina svarta vinbär lite extra. Håller med om att svarta är godast. Brukar mest använda röda till kakor men saft och gelé är också gott.

Om vi fortsätter; Vad använder ni krusbär till? Har massor med buskar, ska kanske slänga/ge bort några nu om vi ska rensa lite. De tenderar mest att ligga i frysen...

ps. Vi tappar björksav just nu. :d Intressant dryck. Funderar på att koka till sirap.
Krusbär är jättebra som förtjockningsmedel i sylt har jag läst. Eller var det som konserveringsmedel?
 
Gick just ut för att stirra lite surt på de fröer som stod på kallförvar och grymta lite åt dem för att de aldrig vill gro. Döm om min förvåning när alla utom aklejorna grott. Har nu en miljard jätteverbenor att plantera om :eek: :up: :D. De ska bara få bli lite större först.
Jag köpte två sticklingar jätteverbena av en kollega. Men jag vet knappt vad det är :p. Googlade bild innan jag köpte bara. När kan man plantera ut dom? Nåt speciellt att tänka på allmänt med jätteverbena?
 
Fick tummen ur och grävde upp min rabarberplanta och mina blåbärsbuskar och satte i hink inför flytten. Tänkte att det vore bäst innan dem blommar för mycket och rötterna gått för långt. Trodde jag, råkade gräva av en rot stor som hundens ben från rabarberplantan, men den fortsätter blomma i hinken så jag verkar ju inte ha tagit dö på den iaf :angel:
 
Det är lite dåligt med bilder i tråden. Så här grönt och fint är det i Hamburg och Altonaer Stiftung für philosophische Grundlagenforschungs trädgård.

IMG_0968_zps0udyzdvq.jpg


Fast fotot gör det inte rättvisa. Magnolia, forsythia och massor av lökar blommade och det var helt underbart.
 
Jag köpte två sticklingar jätteverbena av en kollega. Men jag vet knappt vad det är :p. Googlade bild innan jag köpte bara. När kan man plantera ut dom? Nåt speciellt att tänka på allmänt med jätteverbena?
Plantera ut när risken för frost är över, de gillar sol i övrigt är det bara att njuta. De har en låg bladrosett och sedan långa stjälkar med många flockar av små lila blommor på som fjärilar och bin älskar. Himla trevliga för snitt med.
8817_1.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 032
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp