Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är ju det. Min sambo har dessutom köpt en jäkla cykel till, :rage: som vi ska få in i bilen med de två befintliga och alla träd, så ett släp känns ju lockande, men då blir det ju lika dyrt som i Sverige. Tror ni jag grinade när jag hittade ett 2,5 meter högt mandelträd för 160 kr?
Kasta upp det på taket.
 
Okej, det är inte helt trädgårdsaktigt det här inlägget, men jag har fullt med röda och svarta vinbär och plommon i frysen. Det kommer ju bli mer att plocka i sommar (i trädgården :D)så jag bör ju göra mig av med det jag har tänkte jag. Men vad göra med det? Är det gott att göra sylt på röda vinbär? Plommon har ju en viss laxerande effekt, även om de är otroligt söta och goda. Vad använder man plommon till? Chutney? Vad använder man chutney till? :p
Vi gjorde plommonmarmelad som var to die for
 
Okej, det är inte helt trädgårdsaktigt det här inlägget, men jag har fullt med röda och svarta vinbär och plommon i frysen. Det kommer ju bli mer att plocka i sommar (i trädgården :D)så jag bör ju göra mig av med det jag har tänkte jag. Men vad göra med det? Är det gott att göra sylt på röda vinbär? Plommon har ju en viss laxerande effekt, även om de är otroligt söta och goda. Vad använder man plommon till? Chutney? Vad använder man chutney till? :p
Jag har värdelöst mycket röda vinbär. Det är inte min favorit. Men eftersom jag tyckte det vore synd att låta dem förfaras så gjorde jag sylt. Den blev det inget fel på så det är uppätet.
 
Vi pratade ju murgröna som marktäckare innan. Jag är i Hamburg just nu och har fått världens trädgårdsinspiration av alla ljuvliga små trädgårdar i vackraste vårblom! :love: Något som verkar vanligt här är häckar av murgröna, dvs. staket med murgröna. Tankarna har därför börjat vandra om att ha det istället för avenbokshäck med tanke på att vi ändå kommer ha ett nätstängsel runt tomten.

Men hur lång tid tar det innan den täcker hela staketet? Hur tätt sätter jag plantorna? Sätts de på båda sidorna om staketet eller bara på ena? Ska det vara Hedera helix eller Hedera hibernica?
 
Men vad göra med det? Är det gott att göra sylt på röda vinbär? Plommon har ju en viss laxerande effekt, även om de är otroligt söta och goda. Vad använder man plommon till? Chutney? Vad använder man chutney till? :p

Svarta vinbär = bästa sylten till frukostgröten! (eller, en av de bästa) Kolla Hirams recept, enkelt att lyckas med.
Plommon = sylt med vanilj till pannkakor och plättar :d
Chutney = bästa kalla såsen till grillat kött (blanda med creme fraiche, lite salt och peppar) Har du ett överflöd av rabarber så testa även den varianten! Men jag känner mig lugn för att även plommon gör jobbet. Man kan även använda chutney - eller sylt - som tack-för-inbjudan-present. :D
Röda vinbär är väl det som får mig också att tveka... det är ju paj eller kaka med kolasås men det kanske man inte äter varje vecka. Saft borde också funka. Gelé (och saft) gjorde min mor och mormor men det är inte heller någon stapelvara i mitt kök.
 
Okej, det är inte helt trädgårdsaktigt det här inlägget, men jag har fullt med röda och svarta vinbär och plommon i frysen. Det kommer ju bli mer att plocka i sommar (i trädgården :D)så jag bör ju göra mig av med det jag har tänkte jag. Men vad göra med det? Är det gott att göra sylt på röda vinbär? Plommon har ju en viss laxerande effekt, även om de är otroligt söta och goda. Vad använder man plommon till? Chutney? Vad använder man chutney till? :p

Jag tycker att det blir jättegod saft på röda vinbär. Och gele.
 
Med ovanstående inlägg i bakhuvudet ska jag nog vårda mina svarta vinbär lite extra. Håller med om att svarta är godast. Brukar mest använda röda till kakor men saft och gelé är också gott.

Om vi fortsätter; Vad använder ni krusbär till? Har massor med buskar, ska kanske slänga/ge bort några nu om vi ska rensa lite. De tenderar mest att ligga i frysen...

ps. Vi tappar björksav just nu. :d Intressant dryck. Funderar på att koka till sirap.
 
Ska flytta ut till hus i maj och där finns då ett "stort" växthus. Jag tycker om att odla men har aldrig använt växthus förut. Vet inte ens vad jag ska odla eller mer vad jag ska ha för att fylla så det inte ser så tomt ut med mina 6 chili bebisar... :o Så kom gärna med förslag! Kan fixa en bild om så önskas! :up:
 
Ett kvittens träd ( "gren") har blivit planterat. Vet inte mer om det än att det ska gå och göra god marmelad på frukterna.
 
Okej, det är inte helt trädgårdsaktigt det här inlägget, men jag har fullt med röda och svarta vinbär och plommon i frysen. Det kommer ju bli mer att plocka i sommar (i trädgården :D)så jag bör ju göra mig av med det jag har tänkte jag. Men vad göra med det? Är det gott att göra sylt på röda vinbär? Plommon har ju en viss laxerande effekt, även om de är otroligt söta och goda. Vad använder man plommon till? Chutney? Vad använder man chutney till? :p
Röda vinbär är ju jättegott, man kan göra marmelad på dom med hallon och vanilj eller ha dom som fin dekoration på tårtor, du lägger upp hela kvisten otinad på tårdan blir jättefint. Svartavinbär blir en jättegod syrlig paj. Plommon blir super god sylt eller så kan man baka dom i ugnen med lite vanlij och socker på eller stoppa dom i en kaka. Röda och svarta vinbär är också goda i kakor. Krusbär är goda som paj och som marmelad med vanilj i (vanilj är ju gott med alla bär speciellt de syrliga). Kardemumma är smarrigt till syrliga bär med :). Mmmmm!
 
Röda vinbär är ju jättegott, man kan göra marmelad på dom med hallon och vanilj eller ha dom som fin dekoration på tårtor, du lägger upp hela kvisten otinad på tårdan blir jättefint. Svartavinbär blir en jättegod syrlig paj. Plommon blir super god sylt eller så kan man baka dom i ugnen med lite vanlij och socker på eller stoppa dom i en kaka. Röda och svarta vinbär är också goda i kakor. Krusbär är goda som paj och som marmelad med vanilj i (vanilj är ju gott med alla bär speciellt de syrliga). Kardemumma är smarrigt till syrliga bär med :). Mmmmm!
Sen kan man ju alltid göra kräm :9...
 
Idag har jag beställt sparrisplantor /-rötter. Ett mixpaket med 10 vardera av gröna, vita och lila. Alltså dags att hålla tummarna några år...

Det råkade slinka ner frön till rödbeta, ärtor, majs och ringblomma också...

Ja, och så handlade jag visst lite planotr och frön IRL i morse också. Skulle bara ha en buske röda vinbär. hem kom jag med nämnda buske, två ranunkler, en sommarjasmin, en murgröna, en okänd gul historia (sonen vägrade släppa - de ger sig t.o.m. på små barn nu...) samt frön till sockerärtor, plocksallat, luktärtor och dill.

Funderar på om det lönar sig att gå ut i trädgården innan jag ska agera mammataxi... En liten stund kanske - om jag inte byter om...
 
Om vi fortsätter; Vad använder ni krusbär till? Har massor med buskar, ska kanske slänga/ge bort några nu om vi ska rensa lite. De tenderar mest att ligga i frysen...

Jag har röda krusbär och en en oerhört givmild buske så får massor. Hos mig blir de bären till saft.
 
Idag har jag börjat vårfixa lite smått ute på gården, bland annat har jag ganska kraftigt klippt ur de väldigt misskötta vinbärsbuskarna och när jag ändå gjorde det, så passade jag på att skörda en hoper toppskott av både röda och svarta vinbär :)

Yes!! Äntligen börjar det bli vår :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 032
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp