Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick tummen ur och grävde upp min rabarberplanta och mina blåbärsbuskar och satte i hink inför flytten. Tänkte att det vore bäst innan dem blommar för mycket och rötterna gått för långt. Trodde jag, råkade gräva av en rot stor som hundens ben från rabarberplantan, men den fortsätter blomma i hinken så jag verkar ju inte ha tagit dö på den iaf :angel:
Dom är tåliga så det blir nog inga problem. Jag har styckat av min planta åtskilliga gånger utan problem alls, mer än att det blir väldigt många plantor då...
 
Här kommer jag igen med mina väldigt gröna fingrar :D

Äppelträden skulle behöva beskäras. Och även päronträdet. Kan man göra det nu? Och hur mycket kan man ta egentligen utan att trädet dör? Det känns som jag borde anlita en trädgårdsnisse för det här eller man kan inte göra totalfel :confused:
Vad beskär man med? En såg? :o
Till dom små grenarna fattar jag ju att jag tar den där häckbeskäraren eller vad det heter men till dom större grenarna?
 
Hemma och allt är nere i jorden. Får ju skämmas när man kommer hem med så mycket växter...ringde sambon halvvägs och bad honom betala hälften, han är inte så nöjd just nu... :D En hel massa kryddväxter slank med, sen växter till alla krukorna på bilden (inkl de tre ljusgrå krukorna...). Det blir medelhavstema på framsidan i år igen med lavendel, rosmarin, en vit ros, murgröna och lite penséer och pelargoner i blått och rosa för att bryta av allt det gröna. Allt ska sättas vid entrén, vilket kanske ger en hum om hur stort tomten o huset är... Förutom allt detta är tanken att jag ska sätta ut en av mina citroner i detta gänget, förhoppningsvis klarar den det, annars har jag 3 till på tur..


17761129_1888595531166116_7717642689544191977_o.jpg


Förutom det fick ytterligare två klätterrosor (New Dawn och Symphonie) följa med hem och lite mer lavendel. Och en jäkla massa gödsel och jord så klart...

Så här små är rosorna nu, och lika ynklig var rosen nedan när jag köpte den sent i somras... Rosorna gillar min trädgård kan man säga, likaså klematisen som växer bredvid. Därför fortsätter jag på mitt vinnande koncept. Maskarna jag grävde upp när de skulle planteras var _feta_, så bra jord har vi nog iaf.
17807350_1888595501166119_8211436792312601252_o.jpg


17834190_1888595551166114_5741386849197375773_o.jpg


Så här såg det ut när vi skulle hem... Behöver jag säga att den affären nog gillar oss och vi dem? Återkommer varje år Tack vare det breda och lite udda sortimentet, samtidigt som de är grymt prisvärda. Allt mitt inkl de tre keramikkrukorna kostade 2600:-, som hittat tyckte en annan; specialjorden var dyrast.
17814281_1888595591166110_2742212976778252330_o.jpg
En rookie som fick följa med hem och som också åker ut vid entrén i sommar är en bananplanta, den ska visst växa som satan med lite kärlek (stor kruka, näring och ljus). :banana::up:
 
Senast ändrad:
Här kommer jag igen med mina väldigt gröna fingrar :D

Äppelträden skulle behöva beskäras. Och även päronträdet. Kan man göra det nu? Och hur mycket kan man ta egentligen utan att trädet dör? Det känns som jag borde anlita en trädgårdsnisse för det här eller man kan inte göra totalfel :confused:
Vad beskär man med? En såg? :o
Till dom små grenarna fattar jag ju att jag tar den där häckbeskäraren eller vad det heter men till dom större grenarna?
Grensåg, sekatör och eventuellt en grensax är vad som behövs. Ingen häcksax om det är det du menar med häckbeskärare?

Jo, man kan göra fel och det är egentligen för sent att beskära, framförallt för dig som bor söderut i landet. Träden har börjat vakna efter vintervilan och är som känsligast då.

Jag hade nog låtit bli att beskära i ditt läge och tagit det under augusti-september i stället och då även tagit hjälp av någon som kan beskära träd. Misstag brukar förvisso gå att rätta till men man behöver ändå skaffa sig viss kunskap. För det första behöver man veta varför man beskär och vad man vill åstadkomma med beskärningen. Sedan får man öva sig på att "läsa trädet", så man vet var man ska lägga snitten och hur man lägger dem.

Jag har själv två misshandlade lönnar vid min entré. De är ganska svåra fall. Tyvärr är bästa tiden för beskärning av lönnar på sensommaren och då är de fullt lövade. De ser ut som svåra fall även utan löv men med löv är det ännu svårare att försöka åtgärda dem. Jag ska göra ett försök att rädda träden men får jag inte fason på dem så kommer de att fällas, tråkigt nog. Jag skäms över att ha så fula vanvårdade och skändade träd.
 
I morgon får jag hem fem pallkragar! Måste komma på en bra placering så att inte katten använder dem som språngbräda över staketet.

Butternut squashen har växt så den tyvärr börjar bli ranglig.
Smultron/jordgubbsplantorna börjar eventuellt komma upp.
Men i övrigt är det fortfarande för lugnt i mina lådor. Varken melon eller physalis verkar vilja gro.
 
Här kommer jag igen med mina väldigt gröna fingrar :D

Äppelträden skulle behöva beskäras. Och även päronträdet. Kan man göra det nu? Och hur mycket kan man ta egentligen utan att trädet dör? Det känns som jag borde anlita en trädgårdsnisse för det här eller man kan inte göra totalfel :confused:
Vad beskär man med? En såg? :o
Till dom små grenarna fattar jag ju att jag tar den där häckbeskäraren eller vad det heter men till dom större grenarna?

Jag håller med @Magiana och @dobbis, beskär du nu kommer du bara att få en miljard vattenskott (vilket man inte vill ha på äldre träd). JAS är bäst för äldre träd :up:

Brukar ni grilla så spar äppelved till grillen, det blir mumma till fläskkött, fisk och skaldjur :d
 
I helgen kommer jag äntligen kunna så resten av mina fröer! :) Jag har längtat som en tok efter det. Jag har köpt en rootmaster för det ändamålet men funderar på att köpa en till.

Egentligen hade jag tänkt att jag skulle ha åkt till trädgårdsmässan men jag kommer hem på fredag kväll efter att ha varit borta sedan i söndags och sedan ska jag iväg på måndag igen så jag tror att jag stannar hemma och planterar istället (och städar och tvättar och gör alla andra eftersatta saker). Fast jag vill ju på mässan också.
 
Grensåg, sekatör och eventuellt en grensax är vad som behövs. Ingen häcksax om det är det du menar med häckbeskärare?

Jo, man kan göra fel och det är egentligen för sent att beskära, framförallt för dig som bor söderut i landet. Träden har börjat vakna efter vintervilan och är som känsligast då.

Jag hade nog låtit bli att beskära i ditt läge och tagit det under augusti-september i stället och då även tagit hjälp av någon som kan beskära träd. Misstag brukar förvisso gå att rätta till men man behöver ändå skaffa sig viss kunskap. För det första behöver man veta varför man beskär och vad man vill åstadkomma med beskärningen. Sedan får man öva sig på att "läsa trädet", så man vet var man ska lägga snitten och hur man lägger dem.

Jag har själv två misshandlade lönnar vid min entré. De är ganska svåra fall. Tyvärr är bästa tiden för beskärning av lönnar på sensommaren och då är de fullt lövade. De ser ut som svåra fall även utan löv men med löv är det ännu svårare att försöka åtgärda dem. Jag ska göra ett försök att rädda träden men får jag inte fason på dem så kommer de att fällas, tråkigt nog. Jag skäms över att ha så fula vanvårdade och skändade träd.

Sekatör var det jag menade :)
Grensåg ska vi ha någonstans enligt min man och en liten grensax har jag fått av svärmor i julklapp en gång, så fullt rustad låter det som att jag är iaf :)

Jag har inga problem med att vänta till augusti-september om det är bästa tiden för att beskära dom. Jag tror det bästa är att anlita någon, men var hittar man en pålitlig beskärare?

@dobbis @athena_arabians

Hade ingen aning om vad vattenskott var för något men såg att det redan finns på äppelträden efter en googling. Päronträdet ser bättre ut. Dock ger det knappt ingen frukt och har aldrig gjort så länge vi bott här. Förra sommaren kom det dock lite mer än vanligt så vi vill ge det en chans till.

Äppelträden.
20170406_121821_zps5tzkapkv.jpg


20170406_121848_zps4blmxbaz.jpg


Päronträdet.
20170406_121926_zpsttapwhio.jpg


På vilket "vis" behöver dom beskäras tycker ni? För att snyggas till lite? Få bort vattenskotten? Gallra lite grenar?
 
Har funderat en del på problemen med det blivande landet. Det har stått en hundgård där, därav att det är stenigt och ogräs till förbannelse har fått fritt spelrum de senaste åren mig veterligen.

Såå, istället för att försöka hacka/gräva för att få nån ordning där så tänker jag mig att det nog blir både enklare, snabbare och troligtvis även bättre slutresultat att först lägga en marktäckare, ovanpå den ett skapligt lager med ex.vis ensilage/hösilage och sen avsluta med ett skapligt lager bra jord.

Vore väl rackarn om det där eländiga ogräset skulle förpesta landet sen?
 
Sekatör var det jag menade :)
Grensåg ska vi ha någonstans enligt min man och en liten grensax har jag fått av svärmor i julklapp en gång, så fullt rustad låter det som att jag är iaf :)

Jag har inga problem med att vänta till augusti-september om det är bästa tiden för att beskära dom. Jag tror det bästa är att anlita någon, men var hittar man en pålitlig beskärare?

@dobbis @athena_arabians

Hade ingen aning om vad vattenskott var för något men såg att det redan finns på äppelträden efter en googling. Päronträdet ser bättre ut. Dock ger det knappt ingen frukt och har aldrig gjort så länge vi bott här. Förra sommaren kom det dock lite mer än vanligt så vi vill ge det en chans till.

Äppelträden.
20170406_121821_zps5tzkapkv.jpg


20170406_121848_zps4blmxbaz.jpg


Päronträdet.
20170406_121926_zpsttapwhio.jpg


På vilket "vis" behöver dom beskäras tycker ni? För att snyggas till lite? Få bort vattenskotten? Gallra lite grenar?
De behöver få en luftigare krona, bättre form och ska ni ha frukt på träden behöver man också klippa för fruktsättningen. Framförallt äppelträden verkar hårt åtgångna sedan tidigare, vilket skapat kvastarna med vattskott. Alla vattskott ska inte bort. Plommonträdet klarar sig nog med lättare gallring.

Kolla med någon seriös växtförsäljning om de kan tipsa om någon som är bra på beskärning. Eller googla.
 
Jag har försökt läsa mig till om det finns någon annan anledning är ogräsbekämpning till varför man ska lägga markduk i pallkragarnas botten. Det är första gången jag ska odla upphöjt och jag förstår inte riktigt varför det ska vara nödvändigt.
 
Jag har försökt läsa mig till om det finns någon annan anledning är ogräsbekämpning till varför man ska lägga markduk i pallkragarnas botten. Det är första gången jag ska odla upphöjt och jag förstår inte riktigt varför det ska vara nödvändigt.
Har du rotogräs på platsen slipper du få upp det i kragarna. Det är största och bästa anledningen till att ha täckt botten.
 
@zaching Jag envisas med att gräva och rensa, har inte så mkt upphöjt men kanske 15-20 cm med kant runtom. Dvs jag har inte täckt botten utan för en manuell kamp mot åkerfräken med mera i stället. Efter några år med påfyllning av nytt organiskt material + nogsam genomgrävning och rensning på våren, så börjar det nu bli riktigt bra och inte särskilt svårrensat.
 
@zaching Jag envisas med att gräva och rensa, har inte så mkt upphöjt men kanske 15-20 cm med kant runtom. Dvs jag har inte täckt botten utan för en manuell kamp mot åkerfräken med mera i stället. Efter några år med påfyllning av nytt organiskt material + nogsam genomgrävning och rensning på våren, så börjar det nu bli riktigt bra och inte särskilt svårrensat.

Tack för svaren! :)
Kanske bara ska köra på då. Det finns knappt gräsmatta där jag tänkt sätta dem så det borde funka. Jag får syna marken lite extra och dra upp eventuella tistlar först.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 032
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp