Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina verkar komma upp lite här och där, men det stämmer nog som du säger att det beror mycket på förutsättningarna. Inte växer de som scillan.

Mina rotselleri gror som bara den nu. Nu är jag mest fundersam hur 17 jag ska klara av att plantera om dem alla och var jag ska få plats med all fänkål, kronärtsskockor, chili och luktärt. :nailbiting: Tomaterna, gurkan och squashen har jag inte ens sått än, men som allt gror nu tror jag att det tål att vänta tills på måndag. :eek:

Var inte för tidigt med gurkan, mina har bara exploderat sedan de kom upp! :nailbiting: :nailbiting:
 
Var inte för tidigt med gurkan, mina har bara exploderat sedan de kom upp! :nailbiting: :nailbiting:
Ja, det är just det jag är rädd för. Allt verkar gro som bara den av det jag sått, hyllan i köksfönstret och värmen från elementet har gjort att jag är rädd gurkan kan börja likna
2013.2-Little-Shop-of-Horrors-e1375585084162.jpg

om jag börjar för tidigt. :eek:
 
Krokus-fråga: Varför sprider sig inte krokus som snödroppar och scilla i min trädgård? Är det fel på miljön, eller sprider sig inte krokus i någon trädgård? Bor i norra Mälardalen, Stockholms län.
Beror på vilken sorts krokus det är!

Botaniska krokusar sprider sig som ogräs. Man får plantera isär dem efter några år.

Högfärdiga storblommiga står där i ensam solitär och kommer igen år efter år. Ensamma. Ska man ha många så får man köpa många.

Därför köper jag aldrig storblommiga utan enbart botaniska.
Orkar inte se deras högfärdiga miner där de står som ensamma färgglada spjut i gräsmattan :rage:


(ja, tidigare ägare har planerat storblommiga här och där i gräsmattan. Ser urfånigt ut) .
 
Jag har haft ihjäl ungefär 100 mördarsniglar idag. Det får mig att tänka att en köldknäpp kanske ändå inte skulle vara så dumt.
 
Luftning? :D

Jag är tack och lov inte ansatt av dylika men har hört att de gillar inte om man pissar på dem heller. Iofs, vem gör det, men det ska tydligen vara effektivt med urin mot mördarsniglar.

Jag har kört dubbelfrontattack. Varmt vatten i hink och skräpplockare. Och sedan snigelgift som är ofarligt för andra än sniglarna. Har gått över förväntan väl.

1522_2c7e5e9b8c1ad6f2b6f73d816f500a34.jpg


6409833A.jpg
 
Beror på vilken sorts krokus det är!

Botaniska krokusar sprider sig som ogräs. Man får plantera isär dem efter några år.

Högfärdiga storblommiga står där i ensam solitär och kommer igen år efter år. Ensamma. Ska man ha många så får man köpa många.

Därför köper jag aldrig storblommiga utan enbart botaniska.
Orkar inte se deras högfärdiga miner där de står som ensamma färgglada spjut i gräsmattan :rage:


(ja, tidigare ägare har planerat storblommiga här och där i gräsmattan. Ser urfånigt ut) .
Tack för ett klargörande svar! Har mest botaniska krokusar, och har lagt märke till att ruggarna har blivit tätare. Har också två förädlade krokusar som på varsitt ställe kommer upp ensamma år efter år. Jag hade önskat att de botaniska förökat sig på samma sätt som scillan och snödropparna, med frö så att de sprider sig.

När är bästa tiden att plantera isär dem?
 
När är bästa tiden att plantera isär dem?
Jag har lärt mig - sant eller inte - att bästa sättet att plantera vårlökar är "in green". Dvs när de är som frodigast.

Jag har lyckats över förväntan med fådda porslinshyacinter och snödroppar som tagits när de varit lätta att hitta. Dvs i full blom.

Brukar också sära på täta ruggar, av diverse olika sorter, när de blommar.

Krokusar och andra vårlökar är ju dessutom i stort sett omöjliga att lokalisera någon annan tid på året. :)
 
Jo krokus sprider sig, jag har sett trädgårdar som är helt proppfulla. Däremot vill de nog ha lite soligare än scilla och snödroppar. Krokus växer ju i de grekiska bergen och har det således ganska torrt och soligt. Vet inte hur de konkurrerar i gräsmattorna heller.
Intressant, jag vill också se (och ha!) en proppfull krokusträdgård. Bor på grusås, så torrt är det, men med solen är det ju si och så i det här landet.
 
Idag har jag lagt halm runt mina jordgubbsplantor (några blommar redan!) i ett desperat försöka att undvika att de ruttnar så som förra året. Vidare har jag grävt ner en planta basilika och en persilja. Kanske lite tidigt, men "no risk, no fun"... Vanliga kryddväxter från mataffären, jag brukar få jättebra resultat med dem, bättre än när jag köper dyra från trädgårsbutiker.

Planerat om totalt 12 broccolisticklingar. Köpte dem färdiga eftersom jag inte har någon växtbelysning i år och därför måste vara lite sparsam med förodlingarna. Flickebarnet och jag satte potatis i veckan och den fick ett litet täcke av gräsklipp idag. I övrigt inget nytt. Ska skola om tomater och så lite sommarblommor imorgon tänkte jag. Och jag har fått mail om att mina sparrisplantor är på väg!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 027
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp